Nejčastější výmluva řidičů při vyřizování pokuty, totiž že řídila osoba jim blízká, už není možná.
Aby nedošlo k mýlce: Právo nevypovídat proti osobě blízké nadále zůstává. Ovšem nikoli v případě spáchání přestupku při řízení motorového vozidla. Nic se totiž nemění na příslušné pasáži Listiny základních práv a svobod, v jejíž hlavě páté, článku 37 se praví: "Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké."
Jenže to už se nebude vztahovat na přestupky při řízení motorového vozidla. Jedna z častých možností, kterou podle zkušeností úředníků využívalo kolem třetiny majitelů vozů pozvaných k vysvětlení přestupku, tedy odejde do propadliště dějin.
"Vozidlo jsem v době dopravního přestupku neřídil. Totožnost osoby, které jsem svěřil své vozidlo, je mi známa, ale na základě § 60 odst. 1 přestupkového zákona odpírám podat vysvětlení, protože bych tím osobě sobě blízké mohl způsobit nebezpečí postihu za přestupek," slýchávali lidé za přepážkami o sto šest.
Nyní ovšem novela silničního zákona zavádí institut odpovědnosti provozovatele vozidla. V podstatě jde o to, že obce, na jejichž území radar zachytil příliš rychle jedoucí vozidlo nebo strážník zadokumentoval nedovolené parkování, budou automaticky vymáhat pokutu po vlastníkovi vozidla.
Ten rovnou dostane i složenku s vyznačenou částkou, kterou má do městské pokladny poslat.
Pokud tak ve lhůtě patnáct dnů učiní, mohou být relativně všichni spokojeni. Úředník se nebude muset namáhat s výslechem a sepisováním protokolů, vlastník vozidla se nebude muset nikam trmácet a skutečný viník (třeba i sám vlastník) nedostane žádné body. Navíc pokuta by zpravidla měla být milosrdná.
Malé překročení rychlosti a nedovolené parkování
Takto snadno půjde "shodit ze stolu" jen přestupky, kde nebyl řidič přichycen policistou přímo při činu, existuje fotografie či jiný důkazní záznam a u nichž je možno přestupek řešit blokovou pokutou. To je typicky právě překročení rychlosti v obci nejvýše o 19 kilometrů v hodině.
Pokud vlastník auta ve zmíněné lhůtě patnácti dnů nezaplatí, ale oznámí, kdo byl v době přestupku za volantem, budou muset úředníci kontaktovat jeho a požadovat po něm vysvětlení.
Právě kvůli tomu si mnozí řidiči připravují takzvanou osobu vzdálenou - tedy existujícího člověka, který je ale z velmi exotické a vzdálené země, tudíž je velmi malá pravděpodobnost, že by se s ním šlo spojit a donutit ho k zaplacení pokuty.
Jenže, jak uvádí Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy, pokud se v případě spáchání přestupku správnímu orgánu řidiče nepodaří dohledat, existuje možnost takové správní řízení zastavit a zahájit řízení s majitelem či provozovatelem vozu.
Majiteli vozu tak hrozí pokuta několikanásobně vyšší, než kolik by zaplatil, kdyby se na počátku nebránil. Body ale neztratí ani poté.
Samozřejmě je otázkou, zda budou skutečně úředníci takto důslední, nicméně lze předpokládat, že dobrovolně nyní zaplatí daleko více obeslaných lidí než dosud. Vlastník se zcela vyhne postihu pouze tehdy, pokud prokáže, že před spácháním přestupku na policii nahlásil krádež vozu nebo alespoň registrační značky.
Další změny
Od 19. ledna platí i další změny v silničním zákoně. Týkají se například profesionálních řidičů nebo učitelů autoškol. Mění se také pravidla pro vydávání řidičského oprávnění pro jednotlivé kubatury motocyklů.
Pro běžného řidiče přichází jedna příjemná změna - každý majitel řidičského oprávnění skupiny B, tedy té na osobní automobil, může okamžitě začít řídit motocykl s automatickou převodovkou, pokud má zdvihový objem motoru do 125 cm3 a jeho výkon nepřesahuje 11 kW. Dosud se s "béčkovým" řidičákem dal řídit pouze skútr s motorem maximálně 50 cm3.