"Musí to být hlavně Rolls-Royce, až potom elektromobil," zdůrazňovali prý zákazníci ve všech průzkumech. Není divu. Tradice zavazuje a novoty přicházejí po opravdu zralé úvaze. Ostatní modely značky dosud pohání dvanáctiválcový motor, neboť žádný jiný se jeho kultuře nevyrovná.
V tomto smyslu představuje Spectre návrat ke kořenům. Zakladatelé Charles Rolls a Henry Royce původně podnikali v elektřině a fandili jí i za volantem. Rolls považoval za nejlepší vůz té doby americký elektromobil značky Columbus. I když se v další dekádě karta obrátila a spalovací motor získal navrch, bylo snahou obou pánů, aby se choval co nejpodobněji elektrickému.
Ani elektrifikace ovšem nemohla Spectre připravit o důsledně svislou masku se soškou Spirit of ecstasy, i když maska je zaslepená a soška aerodynamicky umravněná. Příslušenství pod kapotou by jistě stačila kratší příď, ale přednost dostal majestátní vzhled i rozměrná deformační zóna.
Nádech výjimečnosti umocňuje nekonečně splývavá silueta zádi okořeněná absencí jakýchkoli spár. Boční panel karoserie sestává z jednoho kusu hliníku sahajícího přes celou délku. Monumentálně působí i půl druhého metru dlouhé dveře, jimiž se celkem pohodlně nastupuje i do zadní řady.
Kabina je jako u všech Rollsů zařízená kvalitně, ale uměřeně a nehýří lacinými efekty. Menší prosklená plocha a vysoká palubní deska dodává posádce bezpečný pocit soukromí chráněného před okolním světem.
Pohon je odvozený od BMW i7. Čínská baterie CATL má kapacitu 102 kilowatthodin, motory u obou náprav podávají celkem 900 Newtonmetrů a 430 kilowattů. Úctyhodné rozměry vyplněné veškerým myslitelným luxusem se odrážejí v třítunové hmotnosti. Přesto Spectre dosáhne stokilometrové rychlosti za 4,5 sekundy a rozjede se na 250 km/h.
My si místo divoké dynamiky užíváme spíš vyhlídkové tempo a bezpříkladné pohodlí. Vyhlášená vinařská oblast Nappa Valley, kam nás výrobce na první seznámení pozval, je protkána klikatými a nepřehlednými silničkami. Jezdí se tu sedmdesátkou, spotřeba i tak vystoupá ke 23 kilowatthodinám.
Marně hledáme, v čem by mohl být Spectre ještě pohodlnější než jeho starší spalovací sourozenci. Až když nás pořadatelé druhý den vezou zpátky na letiště v koloně benzinových Cullinanů, musíme hnidopišsky uznat, že i noblesní hukot dvanáctiválce může být někdy trochu na obtíž.
Spectre je skutečně Roll-Royce každým coulem. Dokonale pohodlný, naprosto tichý, nijak zvlášť úsporný a na dlouho vyprodaný navzdory startovní ceně devět a půl milionu korun. Čtyřicet procent zákazníků je navíc u značky poprvé, což dokazuje přitažlivost elektrického kupé vůbec nejlépe.
Když jsou zákazníci ochotní utrácet, nemohl Spectre přijít dříve? Podle zástupců firmy nikoli. Rozhodnutí padlo v roce 2019, kdy se na trhu objevila spolehlivá technologie pro dojezd 400 kilometrů a rychlé nabíjení.
Druhou podmínkou bylo vytvoření stabilní sítě dodavatelů, na které bude spolehnutí i do budoucna.
Akumulátor se přitom musel vejít do 700 kilogramů váhy, aby celková hmotnost vozu s cestujícími nepřesáhla 3,5 tuny. Rolls-Royce chce celou modelovou řadu elektrifikovat do roku 2030, na limuzínu Phantom však bude potřebovat ještě lehčí baterie.