Mohly za to hory. Na vozech z Kopřivnice se před sto lety poprvé objevil název Tatra

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
28. 3. 2019 10:39
Automobily se v kopřivnické továrně založené Ignácem Šustalou začaly vyrábět už na sklonku 19. století, teprve o dvě dekády později ale zdejší vozy dostaly jméno Tatra, pod kterým se proslavily po celém světě. Jako první se tohoto označení 29. března 1919 dočkal čtyřtunový nákladní automobil NW TL4, který navazoval na menší model vyráběný už od roku 1915. Tradovaná verze praví, že to bylo díky předchozímu testování ve Vysokých Tatrách.
Značka Tatra je na světě přesně sto let K názvu, který se rychle vžil, přispělo testování nákladního vozu ve Vysokých Tatrách.
Značka Tatra je na světě přesně sto let K názvu, který se rychle vžil, přispělo testování nákladního vozu ve Vysokých Tatrách. | Foto: Tatra

"Tuto skutečnost potvrdily i vzpomínky zkušebního jezdce a automobilového závodníka Josefa Veřmiřovského, ale i několik dokumentů ve firmě," dodává Andrej Čírtek z firmy Tatra Trucks.

U zkoušek byl podle Čírtka přítomen i tehdejší vedoucí firemního automobilového oddělení Jan Novák. Ten podle Veřmiřovského vzpomínek přišel s myšlenkou, že název Tatra by byl vhodný pro pojmenování kopřivnických vozů. Údajně dokonce po příjezdu zpět do kopřivnické firmy nechal zhotovit kulatý štítek s nápisem Tatra.

Za autora značky je Jan Novák označen i v dokladech pro registraci ochranné známky, kterou firma v polovině 30. let přihlásila. "Už 29. března 1919 opustilo závod v Kopřivnici prvních deset vojenských automobilů typu TL 4 pro československou armádu s označením TATRA, jak je to patrné podle zakázky č. 60439 v historické knize zakázek, jež je umístěna v kopřivnickém Technickém muzeu, fotografie se ale bohužel nedochovaly," dodává Andrej Čírtek z Tatry.

Ve slovenských velehorách se automobily značky NW (od německého názvu podniku Nesselsdorfer Wagenbau neboli Kopřivnická vozovka) nadmíru osvědčily. Zaujaly zejména svou schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. V roce 1927 se pak název začal používat i pro označení celé továrny, kterou v té době koupily Rignhofferovy závody.

Historie automobilky ale sahá mnohem dál. V roce 1850 vznikla firma podnikatele a kopřivnického rodáka Ignaze Schustaly, která postupně začala vyrábět kočáry a bryčky, k ní později přibyla výroba železničních vagonů. V roce 1891 vznikla nová akciová společnost Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft vormals k.k. priv. Wagenfabrik Schustala & Co. se sídlem v Kopřivnici. 

V roce 1897 ve firmě vznikl první osobní automobil, o rok později z bran kopřivnické továrny vyjel i první motorový nákladní vůz a v roce 1911 se na čelní masce vozidel začalo objevovat logo NW nebo dvouhlavý orel s nápisem Nesselsdorf.

V Kopřivnici chtějí letošní výročí oslavit. Hlavní událostí se stanou Kopřivnické dny techniky, které se uskuteční 8. a 9. června v areálu společnosti. Výrobce ve spolupráci s Technickým muzeem Kopřivnice představí návštěvníkům rozsáhlou expozici zahrnující současnou produkci a především řadu historických vozů značky.

Nejstarší fotka vozu s označením Tatra. Typ TL 4, avšak určený pro převoz dříví.
Nejstarší fotka vozu s označením Tatra. Typ TL 4, avšak určený pro převoz dříví. | Foto: Tatra
 

Právě se děje

Další zprávy