Dovážené motocykly kdysi dominovaly Česku. První se objevil už v roce 1895

Ve 20. letech minulého století byly dovážené motocykly velmi populární. Dominovaly anglické stroje, například značky BSA.
Motocykl Laurin & Klement T.B. v provedení s velkou komorou rozvodů z let 1901 až 1903. Spolu s motocyklem jsou na snímku i děti jeho majitele.
"Líc pohlednice odeslané z Kladrub nad Labem do Prahy-Žižkova. Mezi váženými cyklisty se smutnými řídítky pózuje kaprál rakousko-uherské armády na dvoukolce Laurin & Klement typ CC o zdvihovém objemu 491 centimetrů krychlových, vyrobené v roce 1904," popisuje fotografii spisovatel Milan Veselý.
Majitel z Českých Budějovic spolu se svou rodinou na fotografii u dvouválcového motocyklu Laurin & Klement typ CCR nebo CCD. Motocykl má postranní vozík, proto má ventilátor a dvoustupňovou převodovku v náboji zadního kola.
Dobový inzerát na německý motocykl Wanderer z roku 1905...
Foto: Archiv Milana Veselého
Jan Matoušek Jan Matoušek
22. 3. 2020 6:30
Zatímco dovoz automobilů do Česka je i z dob komunismu či první republiky částečně dobře zdokumentovaný, motocykly patřily dlouhou dobu v tomto ohledu mezi oblast poměrně neprobádanou. Dovoz jednostopých vozidel do Česka zmapovala kniha, kterou napsal Milan Veselý. A spolu s ní také publikace, která mapuje 120 let českého motocyklového trhu.

"Od chvíle, kdy jsem podlehl kouzlu starých motocyklů, mě současně lákalo zjistit, co vše a v jakém množství kdysi jezdilo po našich silnicích," vysvětluje autor obou knih Milan Veselý, proč se rozhodl věnovat právě tématu motocyklového dovozu do Československa i motocyklovému trhu jako takovému.

O autorovi

Milan Veselý se narodil v roce 1960 a je absolventem strojní fakulty ČVUT v Praze. Historie motorismu je jeho koníčkem od mládí, nejprve se podle vlastních slov věnoval spíše automobilům. "Automobilový park byl zajímavější, pestřejší, protože v té době (v 70. letech - pozn. red.) dosluhovalo v běžném provozu ještě široké spektrum předválečných vozů," říká spisovatel. Když však na srazu automobilů Praga potkal meziválečnou motorku s čtyřtaktním půllitrovým motorem, začal se Veselý podle svých slov zabývat i motocykly, které brzy vystřídaly auta. Vedle shromažďování informací či sbírání dobových fotografií a tiskovin se Milan Veselý věnuje i sbírání motocyklů. "První historický motocykl jsem získal v roce 1977," popisuje. Poslední dva roky pracuje jako technik Dopravního podniku hl. m. Prahy, před tím vystřídal celou řadu technických, technicko-obchodních i technicko-manažerských pozic. Zhruba posledních deset let také příležitostně přispívá do magazínu Motor Journal, který se věnuje historii automobilů i motocyklů.

Na dovoz motocyklů se zaměřuje publikace s výmluvným názvem Náš motocyklový dovoz, která mapuje 70 let importu od roku 1895 do roku 1964. "V letech 1959 až 1964 realizovalo socialistické Československo jediný poválečný dovoz ‚západních‘ motocyklů ve větším než kusovém množství jako náhradu za ukončení výroby Jawy 500 OHC," vysvětluje Veselý, proč kniha končí pro laika právě nezvyklým datem.

Dovezeno bylo mezi lety 1959 a 1964 celkem 774 motocyklů Norton ES 2 a následně Matchless G80. "V následujících 25 letech byl dovoz západoevropských a japonských motocyklů ojedinělý a nepravidelný a dosahoval vždy jen kusových hodnot," doplňuje spisovatel.

Naopak vůbec prvním motocyklem dovezeným na území někdejšího Rakouska-Uherska byl německý Hildebrand & Wolfmüller. "Dovezl si jej v roce 1895 pokrokový baron Kraus z Pardubic," upřesňuje Milan Veselý. Až do první světové války pak trh s motocykly na českém území ovládali lokální výrobci, respektive rakouský Puch.

"Z motocyklů vyráběných mimo rakousko-uherskou monarchii byly na našich silnicích k vidění jen německé motocykly (populární byly především NSU a Wanderer - pozn. red.). Dovoz z ostatních zemí byl minimální," říká spisovatel.

Naopak po první světové válce dovoz jednostopých vozidel dosáhl vrcholu. "V období mezi lety 1919 a 1931 se do Československa dovezlo přes 38 tisíc motocyklů, což představuje 87,5 % trhu. Největší část z nich pocházela z Anglie (například BSA nebo Ariel - pozn. red.). Na druhém místě bylo Německo s malým odstupem před USA," popisuje Milan Veselý situaci na trhu. Dovážené spektrum podle něj čítalo 250 značek a celou řadu rozličných typů motocyklů.

V první polovině 20. let patřil k nejpopulárnějším motocyklům americký Indian. Ten si přitom, spolu se stroji několika dalších značek, ve své době připsal nemalý podíl na změně veřejného postoje k motocyklům. "Do té doby byly motocykly všeobecně vnímány jako vrtošivý sportovní nástroj poněkud excentrických jedinců. A teprve v tomto období začaly být všeobecně považovány za praktický dopravní prostředek," vysvětluje Veselý.

Začátkem 30. let přišla hospodářská krize, která trh, mimo jiné i s motocykly, úplně změnila. "Za období 1932 až 1939 byly dovezeny necelé čtyři tisíce motocyklů, což činí pouhých 5,3 % trhu. Rapidně poklesl počet zastoupených značek," uvádí autor knihy Náš motocyklový dovoz.

Situace byla složitá i po druhé světové válce - nejprve dovoz limitoval nedostatek deviz, tedy cizí měny, a po roce 1948, kdy se k moci dostali komunisté, také politika. Situace se tak najednou obrátila a místo dovozu vyvážely československé firmy motocykly na cizí, západní a později východní, trhy. Šíře nabídky dovážených strojů podobné té z 20. let nakonec podle Veselého dosáhl trh až ve druhé polovině 90. let.

Je přitom pozoruhodné, že některé motocykly dovezené do Československa i před zhruba sto lety, lze stále najít v českých sbírkách. Podle Milana Veselého toto nicméně neplatí pro německé či rakouské stroje z doby před první světovou válkou. Pokud už se nějaké kusy dochovaly, potom byly většinou vyvezeny zpět do zemí původu.

Jiné je to se stroji z doby po první světové válce. "Z motocyklů Ariel, BSA a Indian, tedy značek dominujících našemu trhu ve 20. letech, se dochovaly od každé značky řádově stovky kusů," podotýká spisovatel. Dále se podle něj stále v českých sbírkách objevují i meziválečné motocykly dalších značek, respektive německé válečné motocykly, které na českém území zůstaly po vojácích německé armády. V obou případech by se mělo jednat o stovky kusů.

"Hrubým odhadem bude ve sbírkách českých sběratelů několik málo tisíc zahraničních motocyklů s českou historií vyrobených do roku 1945 a několik set vyrobených v letech 1946 až 1964," vypočítává Milan Veselý.

Jak bylo řečeno již v úvodu, knihy o motocyklové historii vychází hned dvě. I druhá má příznačný název Náš motocyklový trh a orámovaná je lety 1895 a 2014. Zaměřuje se tak na 120letý vývoj českého trhu s vozidly jedné stopy, nezaobírá se tedy primárně motocykly zahraniční produkce. Přesto právě tato kniha vznikla tak trochu jako vedlejší produkt publikace o motocyklech dovážených.

"Primární a stěžejní bylo zpracování dovozu, vývoj trhu mi připadal snazší a méně obsažný, zamýšlel jsem jej pouze jako úvodní kapitolu dovozu," popisuje Milan Veselý. "Nakonec na jedné straně v ‚dovozu‘ nezbývalo místo, a naopak jsem musel informace co nejvíce zahustit a jít na maximum stránek únosných pro reprezentativní publikaci, a na druhé straně se ‚trh‘ ukázal jak náročný na zpracování, tak poměrně obsažný," dodává.

Knihy tak nakonec vznikly dvě. V té zaměřené na český trh se potom objevují i informace například o vývoji dopravních předpisů, pasivní bezpečnosti nebo motorizaci armády, hradní stráže, policie či například pošty. Vedle textu sesbíral Veselý i celou řadu fotografií či ilustrací. "Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu," říká autor knihy.

Celkem podle svých slov na sbírání podkladů a psaní knih strávil šest let a sedm tisíc hodin. Další dva roky byly publikace v grafickém studiu a tiskárně. "Knihy tedy vyšly téměř po osmi letech od okamžiku, kdy jsem na jejich realizaci začal pracovat," uzavírá Milan Veselý.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 24 minutami

Fotbalisté Atlética Madrid vypadli v osmifinále poháru se San Sebastianem

Úřadující mistr španělské fotbalové ligy Atlético Madrid se s domácím pohárem rozloučil už v osmifinále. Svěřenci trenéra Diega Simeoneho dnes podlehli 0:2 na hřišti San Sebastianu.

Real Sociedad se dostal do vedení ve 33. minutě, když se hlavou mezi třemi bránícími hráči prosadil Adnan Januzaj. Pojistku přidal minutu po přestávce Alexander Sörloth, jehož do šance vyslal kapitán Mikel Oyarzabal, poté co obral o míč posledního obránce Atlética Felipeho.

Spolu se San Sebastianem jsou už ve čtvrtfinále Valencie, Betis Sevilla, Rayo Vallecano, Mallorca a Cádiz. Ve čtvrtek se hrají zbývající osmifinále Real Madrid - Elche a Bilbao - Barcelona.

 

 

před 29 minutami

Invaze na Ukrajinu by byla pro Rusko katastrofou, prohlásil Biden

Invaze na Ukrajinu by byla pro Rusko katastrofou, prohlásil americký prezident Biden na tiskové konferenci u příležitosti roku od svého nástupu do úřadu. Šéf Bílého domu předpověděl, že jeho ruský protějšek Vladimir Putin podle něj podnikne nějaké kroky vůči svému sousedovi, nicméně totální invaze by prý vyvolala masivní reakci a byla by pro Moskvu a ruskou ekonomiku nákladná.

"Něco musí udělat," řekl americký prezident na adresu šéfa Kremlu s ohledem na možné další kroky Moskvy vůči Ukrajině. Biden zároveň prohlásil, že Putin podle něj nestojí o plnohodnotnou válku. V případě, že Rusko Ukrajinu napadne, bude se podle něj zodpovídat.

Rusko rozmístilo u svých hranic s Ukrajinou a nově též v Bělorusku desetitisíce vojáků. Kyjev i některé západní země tvrdí, že se Moskva připravuje na možnou invazi na Ukrajinu a že chystá provokace, které by měly podobnou operaci zdůvodnit. Rusko, které v roce 2014 anektovalo ukrajinský poloostrov Krym, ovšem popírá, že by chystalo útok proti svému sousedovi.

Moskva zároveň po Západu požaduje závazné záruky, mezi něž patří mimo jiné požadavek, aby se NATO zavázalo nerozšiřovat směrem na východ. Washington a jeho spojenci to odmítli.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Basketbalistky USK prohrály v Salamance a nemají druhé místo ve svých rukou

Basketbalistky USK Praha prohrály v utkání 12. kola Evropské ligy na hřišti španělské Salamanky 75:85 a nemají již boj o druhé místo ve skupině A ve svých rukou.

Domácí tým táhla Kahleah Cooperová, která nasbírala 24 bodů, českým mistryním naopak nepomohlo ani 24 bodů a 10 doskoků Brionny Jonesové. Double double zaznamenala také její spoluhráčka Alyssa Thomasová za 17 bodů a 12 doskoků.

Pražanky sice zůstávají po čtvrté porážce v tomto ročníku druhé díky lepšímu skóre, Salamanca má ale k dobru dohrávku proti Montpellier.

Salamanca - USK Praha 85:75 (18:22, 43:33, 66:55)

Nejvíce bodů: Cooperová 24, K. L. Samuelsonová 16, Hofová 14 - Jonesová 21, Thomasová 17, Oblaková 14. Fauly: 14:21. Trestné hody: 25/16 - 15/13. Trojky: 7:2. Doskoky: 34:41.

před 1 hodinou

Plzeň v přípravě remizovala s Brnem, Jablonec podlehl týmu z Gibraltaru

Fotbalisté Plzně ve čtvrtém utkání zimní přípravy poprvé nevyhráli a inkasovali. Druhý tým nejvyšší soutěže se rozešel smírně 1:1 s lídrem druhé ligy Brnem, remízu domácímu favoritovi zachránil premiérovým gólem v dresu Západočechů Roman Potočný. Jablonec ve Španělsku překvapivě nestačil na soupeře z Gibraltaru, týmu Lincoln Red Imps podlehl 1:2. Karviná v zimní Tipsport lize porazila druholigový Prostějov 1:0.

Další zprávy