Moskviče se po dvacetileté pauze zase začaly vyrábět. V bývalé ruské továrně Renaultu

Moskviče se po dvacetileté pauze zase začaly vyrábět. V bývalé ruské továrně Renaultu
Zobrazit 14 fotografií
Foto: Reuters
ČTK Jan Matoušek ČTK, Jan Matoušek
24. 11. 2022 11:07
V Rusku se začaly vyrábět čínské polotovary se znakem Moskviče. Staví se v bývalé továrně Renaultu, který Francouzi přenechali Rusům za jeden rubl. Řada zahraničních výrobců, včetně automobilek, po vpádu Ruska na Ukrajinu ze země odešla. Moskvič je přeznačkovaným čínským modelem automobilky JAC.

Rusko včera po dvacetileté přestávce obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábí se v bývalém závodě francouzské automobilky Renault v Moskvě. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu.

Renault prodal v květnu ruskému státu svůj většinový podíl v automobilce Avtovaz, podle médií zřejmě za jeden rubl, ale s šestiletou opcí, že jej může znovu odkoupit. Moskevský závod, nyní přejmenovaný na Moskevský automobilový závod Moskvič, Renault prodal za další rubl.

"První vozy Moskvič sjedou z výrobní linky v prosinci 2022," uvedl Kamaz. "Prvním modelem bude Moskvič 3," cituje ze sdělení automobilky agentura Reuters.

K výrobě obnoveného Moskviče bude využita designová, inženýrská a výrobní platforma čínské automobilky JAC. Již dříve jsme uvedli, že vyrábět bude právě její modely, respektive auta dceřiné značky Sehol. Z celkem pěti modelů mají být čtyři SUV a jeden sedan, přičemž se počítá s produkcí jak spalovacích aut, tak elektromobilů.

Moskvič 3 má být kompaktní crossover s délkou těsně pod hranici 4,5 metru a nabízet se bude zpočátku s benzinovým motorem. Letos se má v závodě vyrobit jen 600 vozů. Obnovení výroby tak pravděpodobně nezmění chmurné vyhlídky celého odvětví. Roční prodej aut v Rusku by měl v letošním roce poprvé v novodobé historii činit méně než jeden milion.

Automobilka už také začala hledat dealery v celkem 23 městech, kteří ale mimo jiné musí mít nabíjecí infrastrukturu. Z Moskvy a Moskviče se má totiž v blízké budoucnosti stát centrum ruské elektromobility. Cílem je zvýšit výrobu v závodě na 100 000 aut ročně, uvedený počet je však hluboko pod průměrem výroby v odvětví, kde se pohybuje mezi 200 000 až 300 000 vozy ročně. Například americká automobilka Tesla ve svém závodě v Šanghaji vyrobí zhruba 22 000 vozů týdně.

Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovaly zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Kamaz a vláda vytvořily nové dodavatelské řetěze, ale podrobnosti nezveřejnily.

Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991. Moskvič má kořeny ve vozech považovaných za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce se auta začala vyrábět pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je nyní v Rusku stále registrováno přibližně 200 000 moskvičů.

Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy