Rusko včera po dvacetileté přestávce obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábí se v bývalém závodě francouzské automobilky Renault v Moskvě. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu.
Renault prodal v květnu ruskému státu svůj většinový podíl v automobilce Avtovaz, podle médií zřejmě za jeden rubl, ale s šestiletou opcí, že jej může znovu odkoupit. Moskevský závod, nyní přejmenovaný na Moskevský automobilový závod Moskvič, Renault prodal za další rubl.
"První vozy Moskvič sjedou z výrobní linky v prosinci 2022," uvedl Kamaz. "Prvním modelem bude Moskvič 3," cituje ze sdělení automobilky agentura Reuters.
K výrobě obnoveného Moskviče bude využita designová, inženýrská a výrobní platforma čínské automobilky JAC. Již dříve jsme uvedli, že vyrábět bude právě její modely, respektive auta dceřiné značky Sehol. Z celkem pěti modelů mají být čtyři SUV a jeden sedan, přičemž se počítá s produkcí jak spalovacích aut, tak elektromobilů.
Moskvič 3 má být kompaktní crossover s délkou těsně pod hranici 4,5 metru a nabízet se bude zpočátku s benzinovým motorem. Letos se má v závodě vyrobit jen 600 vozů. Obnovení výroby tak pravděpodobně nezmění chmurné vyhlídky celého odvětví. Roční prodej aut v Rusku by měl v letošním roce poprvé v novodobé historii činit méně než jeden milion.
Automobilka už také začala hledat dealery v celkem 23 městech, kteří ale mimo jiné musí mít nabíjecí infrastrukturu. Z Moskvy a Moskviče se má totiž v blízké budoucnosti stát centrum ruské elektromobility. Cílem je zvýšit výrobu v závodě na 100 000 aut ročně, uvedený počet je však hluboko pod průměrem výroby v odvětví, kde se pohybuje mezi 200 000 až 300 000 vozy ročně. Například americká automobilka Tesla ve svém závodě v Šanghaji vyrobí zhruba 22 000 vozů týdně.
Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovaly zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Kamaz a vláda vytvořily nové dodavatelské řetěze, ale podrobnosti nezveřejnily.
Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991. Moskvič má kořeny ve vozech považovaných za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce se auta začala vyrábět pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je nyní v Rusku stále registrováno přibližně 200 000 moskvičů.