Renault v Rusku končí, AvtoVAZ předá výzkumnému institutu. Může se tam ale vrátit

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 4. 2022 12:08
Koncem dubna Renault oznámil pozastavení veškerých svých aktivit na ruském trhu, což byla reakce na invazi Ruska na Ukrajinu. Teď se francouzská automobilka z jednoho ze svých významných trhů stahuje úplně. Podíl v AvtoVAZu údajně převede na státní výzkumný institut NAMI, bude mít však možnost ho v následujících letech odkoupit zpět.
Výroba Lady Niva v Toljatti.
Výroba Lady Niva v Toljatti. | Foto: AvtoVAZ

Za symbolický jeden rubl převede Renault svůj 68procentní podíl v automobilce AvtoVAZ automobilovému výzkumnému institutu NAMI. Agentuře Interfax to řekl ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov. Agentura Reuters se obrátila přímo na francouzského výrobce, který ale situaci odmítl komentovat, stejně jako francouzské ministerstvo financí. Francie má přitom v Renaultu patnáctiprocentní podíl. Podle Manturova stojí za převedením většinového podílu finanční neschopnost dále udržet v chodu výrobu v Rusku. Podotknul také, že NAMI ve spolupráci s koncernem Rostec (ten vlastní zbytek ruského výrobce) vybere nové vedení AvtoVAZu.

Manturov dále uvedl, že Renault bude mít možnost odkoupit svůj podíl zpět během následujících pěti až šesti let. "Pokud však během této doby podnikneme nějaké investice, budou zohledněny v případné ceně. Nebudeme dávat žádné dárky," dodal. AvtoVAZ, který v Toljatti (tam se dělají i Renaulty Logan a Sandero) a Iževsku vyrábí automobily pod značkou Lada, přitom právě na francouzskou techniku včetně motorů výrazně spoléhá. Jak to bude s jejím užíváním, zatím jasné není, počátkem dubna ale automobilka uvedla, že připravuje některé modely s výbavou, která tolik nespoléhá na import součástek.

Ministr obchodu rovněž prohlásil, že závod francouzské automobilky v Moskvě bude převeden do vlastnictví samosprávy hlavního města. Co se však stane s technologiemi Renaultu, zatím opět jasné není. Francouzi v tamním závodě vyrábějí modely pod vlastní značkou specificky pro ruský trh. Jedná se o SUV Duster, Kaptur a Arkana, které sdílejí platformu.

Ruský deník Kommersant s odkazem na vlastní zdroje informoval, že zástupci Ruska s Renaultem také jednali o možnosti nikoliv převedení majetku, ale jeho odkupu. Ruská strana však v takovém případě chtěla práva na nové modely a licenci na jejich výrobu pro následující roky. Vzhledem k problémům s dodávkami komponentů by to však bylo minimálně komplikované.

Agentura Reuters upozornila, že právě osud Renaultu je jedním z prvních příkladů, co chtějí ruské úřady dělat s majetkem západních firem. Ty v reakci na invazi na Ukrajinu začaly Rusko houfně opouštět. Mezi zasaženými automobilkami je i koncern Volkswagen, který v Rusku vyrábí i modely Škoda, nebo Mercedes-Benz. Ruská vláda už dříve pohrozila, že majetek západních firem, které kvůli invazi tamní trh opustí, může znárodnit.

Na závěr dodejme, že Lada je dlouhodobě nejprodávanější značkou nových aut v Rusku, patří jí zhruba 22 procent trhu. V ruských továrnách Renaultu pak pracuje přes 40 tisíc lidí.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Zvýšit potravinové zásoby státu na 15 dní by stálo až 12 miliard, řekl šéf Správy státních hmotných rezerv

Stát má pro případ nouze uloženo ve skladech 13 milionů denních dávek potravin, které by pokryly spotřebu na zhruba 1,3 dne. Navýšení zásob potravin na 15 dní by stálo až 12 miliard korun. V České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Ministerstvo zemědělství v současnosti navrhuje navýšit rozpočet organizaci spravující státní zásoby o půl miliardy korun.

O navýšení zásob potravin ze tří na 15 dní rozhodla předchozí vláda koncem loňského roku, uvedl Švagr. "Těch 15 dnů ale není záležitost příštího roku. Vloni byla dohoda, že bychom měli jít na těch 15 dnů v příštích 15 letech," upozornil. Vláda to ale může změnit, dodal. Naplnění skladů na více než dva týdny by vyšlo stát při současných cenách na 11 až 12 miliard korun, odhadl Švagr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy