Nové Moskviče přijedou už v prosinci. Z čínských polotovarů má být centrum elektroaut

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 10. 2022 14:09
Moderní Moskviče se v bývalé továrně Renaultu začnou vyrábět už letos v prosinci. Na exportním fóru v Moskvě to koncem minulého týdne oznámil starosta ruské metropole Sergej Sobjanin. Automobilka už také začala hledat dealery v celkem 23 městech, kteří ale mimo jiné musí mít nabíjecí infrastrukturu. Z Moskvy a Moskviče se má totiž v blízké budoucnosti stát centrum ruské elektromobility.
Bývalá moskevská továrna Renaultu bude od prosince opět vyrábět Moskviče.
Bývalá moskevská továrna Renaultu bude od prosince opět vyrábět Moskviče. | Foto: Maksim Mišin / Moskevská tisková agentura

"Automobilový průmysl utrpěl v letošním roce značené ztráty, nicméně doufám, že se s pomocí ministerstva průmyslu a obchodu povede rozběhnout v prosinci výrobu Moskvičů," prohlásil podle agentury Interfax Sobjanin. Poslední Moskvič přitom v moskevské továrně vznikl před dvaceti lety, v tu dobu už se tam vyráběly i nové Renaulty. Ty se pak staly jedinou náplní závodu v ruské metropoli.

Jejich úspěšná produkce pokračovala až do letošní invaze Ruska na Ukrajinu. Pak se - i kvůli mezinárodním sankcím - produkce francouzských aut v tamní továrně zastavila a Renault ji v květnu předal do vlastnictví přímo moskevské samosprávy. Zhruba půl roku po těchto událostech se tam tak mají začít opět vyrábět nová auta.

Plánovaná modelová řada "nového" Moskviče.
Plánovaná modelová řada "nového" Moskviče. | Foto: Maksim Mišin / Moskevská tisková agentura

Je nasnadě, že nepůjde o "od podlahy" nové ruské výrobky. Za tak krátkou dobu by nebylo možné ani nové auto vyvinout. Podle dřívějších zpráv se Moskvič s podporou Kamazu rozhodl pro spolupráci s čínskou automobilkou JAC. Vyrábět tak bude její modely, respektive auta dceřiné značky Sehol. Z celkem pěti modelů mají být čtyři SUV a jeden sedan, přičemž se počítá s produkcí jak spalovacích aut, tak elektromobilů.

Letos má z částečně přemontovaných sad vzniknout 600 vozidel, z toho třetina bude mít elektrický pohon. Sobjanin pak sebevědomě prohlásil, že právě Moskvič má vzhledem k dostupným technologiím a vybavení udělat z Moskvy centrum ruské elektromobility. Město také spolu s Kamazem plánuje rychlejší rozšiřování nabíjecí infrastruktury, píše se na oficiálním kanálu automobilky na sociální síti Telegram. To vše v době, kdy v Lipecké oblasti zahájila produkci elektromobilů jiná "ruská" značka Evolute. V jejím případě jde o přeznačené modely z portfolia čínské automobilky Dongfeng.

Plány Moskviče na další roky jsou mnohem smělejší. V roce 2023 plánuje výrobu 50 tisíc aut, 10 až 20 tisíc z nich má mít elektrický pohon. O rok později už má vzniknout sto tisíc aut. V plánu je i postupná lokalizace výroby a výroba dostupného malého ruského elektromobilu.

Zpravodajský portál Izvestija v reakci na obnovení produkce někdejší slavné automobilky přišel i s výběrem nejlepších Moskvičů historie. Vzhledem k minulosti moskevského výrobce je to přitom výběr poněkud obskurní, zahrnující mimo jiné i nechvalně proslulou kopii Simcy 1308 se jménem Aleko. Bizarní výtvory z 90. let s jmény jako Ivan Kalita, Svjatogor nebo Knjaz Vladimir pro jistotu chybí úplně.

Moskvič už také začal intenzivně budovat prodejní síť "nových" vozů. Vyrůst má ve 23 ruských městech, přičemž mu z nich za poslední tři týdny přišlo 340 přihlášek možných zájemců. Mezi podmínkami, které musí splnit, je mimo jiné vlastní nabíjecí infrastruktura pro elektromobily a prostor pro jejich prodej a servis.

 

Právě se děje

Další zprávy