Kategorie SUV se stala fenoménem evropského trhu. Letos poprvé se podle firmy JATO stala nejprodávanějším typem vozů. V dubnu dosáhl její podíl 24 procent a meziročně posílila o 22 procent. Metodika JATO je ale trochu nefér, neboť míchá členění aut podle velikosti (malé vozy, kompakty, střední třída) dohromady s typy karoserií aut všech možných velikostí (SUV, MPV, sportovní vozy).
Přesto o budoucnosti SUV nikdo nepochybuje. Modelovou ofenzívu v této kategorii chystá Škoda, celý koncern Volkswagen, ale také Peugeot nebo Ford.
Jednotlivé značky se snaží přijít na kloub tomu, proč se právě SUV stala v Evropě takovým hitem. "Mnohým lidem dává SUV smysl, protože se jedná o všestranné řešení, podobně jako když chytrý telefon dokáže současně nahradit fotoaparát, hudební přehrávač a kapesní svítilnu," myslí si Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe.
Ještě před současnou vlnou zájmu o vozy SUV je některé automobilky označovaly jako crossovery neboli křížence. A snaží se u nich v menší či větší míře spojit hbitost hatchbacku, užitné vlastnosti kombíku, víceúčelový interiér MPV a robustnost terénních aut.
Zájemci o SUV se už dávno nerekrutují pouze z vášnivých lyžařů a vyznavačů outdoorových aktivit. Například podle Peugeotu budou mít o jeho modernizované malé SUV s označením 2008 (podrobný test čtěte zde) největší zájem muži s rodinou nebo partnerkou.
Ford si nechal zpracovat průzkum mezi pěti tisíci respondenty z různých evropských zemí a zjistil, že motorem růstu popularity SUV jsou matky malých dětí, mladí ve věku 17 až 24 let a padesátníci, kteří se cítí mladí duchem a vedou aktivní život.
Maminky oceňují zejména robustnost, pocit bezpečí a stylovost, mladí si myslí, že poloterénní auta jsou sexy a dělají dojem a starší řidiči upřednostňují vyšší polohu za volantem, terénní schopnosti a podporu aktivního životního stylu.