Mondeléz, Xiaomi, Yves Rocher nebo třeba Bonduelle. Všechny tyto celosvětově známé firmy vede ukrajinská Národní agentura pro prevenci korupce (zkráceně NAZK) na seznamu mezinárodních sponzorů války na Ukrajině. Zjednodušeně řečeno se jedná o společnosti, které navzdory mezinárodním sankcím nadále v Rusku působí, platí tam daně a tím podle agentury podílejí na financování války.
Až do konce minulého týdne byla na seznamu jen jedna automobilka: Great Wall Motor. Tu na ruském trhu reprezentuje především značka Haval, která svá SUV také vyrábí v závodě ve městě Tula. Pro Great Wall je Rusko po Číně druhým největším trhem. NAZK ve svém prohlášení pak také připomíná plán značky navýšit své letošní prodeje o 50 procent a též navýšit počet vyrobených aut.
Na konci minulého týdne pak na seznam přibyla další čínská automobilka Geely. Ta už je i pro českého zákazníka výrazně známější. Nejen, že loni na podzim oznámila záměr v průběhu letošního roku vstoupit přímo se svými automobily na český trh, ale zároveň jde také o vlastníka mimo jiné Volva, Polestaru nebo Lotusu. Spolu s Daimlerem také z poloviny vlastní německý Smart a do Evropy se chystá i její další čínská značka Zeekr. Zkrátka přítomnost v Evropě je u ní mnohem širší než u Great Wallu.
Vysvětlení, proč se Geely na seznamu objevuje, je vlastně stejné jako u jiných firem. "Stále odvádí daně do ruského rozpočtu, aktivně podporuje tamní ekonomiku, a tím podporuje agresi vůči Ukrajině, zatímco většina značek z Evropy, Japonska nebo Koreje prodeje svých vozů po invazi na Ukrajinu zastavila," stojí v prohlášení NAZK.
Agentura dále připomíná, že v žebříčku nejvýdělečnějších firem na světě Fortune Global 500 patří holdingu Geely 229. pozice a že jeho ředitel Daniel Li na summitu Future of the car deníku Financial Times prohlásil, že pro odchod z Ruska - a trestání ruských zákazníků - nevidí jediný důvod a naopak ještě vyjádřil podporu, aby Geely své tamní prodeje navyšovalo.
Dodejme, že Geely je sice v Rusku jednou z nejoblíbenějších značek, Volvo ale ihned po invazi z tamního trhu odešlo. "Geely Holding (název koncernu, kam spadá Volvo nebo Geely Auto - pozn. red.) dává svým značkám absolutní autonomii," prohlásil Li ve vztahu k přítomnosti Geely na ruském trhu. Na summitu také připomněl, že mnoho značek z portfolia Geely finančně podpořilo Ukrajinu.
Geely byl v květnu podle Avtostatu čtvrtou nejprodávanější automobilkou v Rusku, když se pro některý z jeho modelů rozhodlo skoro 6,7 tisíce zákazníků. To představuje meziroční nárůst o více než 639 procent. Jeho nejoblíbenějším modelem bylo malé SUV Coolray.