Zatímco v průběhu prosince svítila u Dusteru "cena od" 294 900 korun, aktuálně už je tam suma 346 tisíc. K razantnímu zdražení základního stupně Access, který neobsahoval prakticky žádnou komfortní výbavu a nebylo ani možné si za ni připlatit, nicméně nedošlo. Český dovozce totiž základní model z ceníku jednoduše vypustil, čímž následoval stejný trend u Sandera, u nějž zmizela výbava Access z ceníku už v závěru loňského roku.
Novým základem je tak Duster Essential, který v této roli dává mnohem větší smysl. Dacia do něj totiž vedle šesti airbagů, diodových potkávacích světel, elektrických předních oken a dálkového centrálního zamykání montuje i rádio a multifunkční volant a za vcelku příznivých 15 tisíc korun dostane zájemce také klimatizaci. Poslední trojici prvků přitom Duster Access nemohl mít ani za příplatek, pravděpodobně tak stejně většina zájemců o vůz uvažovala až o vyšším výbavovém stupni. Ostatně loni v Evropě mělo až 60 procent všech prodaných Dusterů (celkem 186 tisíc aut) výbavu Prestige, tedy až donedávna tu úplně nejvyšší.
V Česku stojí taková verze nejméně 410 900 korun se 67kW tříválcem TCe a má mimo jiné i automatickou klimatizaci, couvací kameru, osmipalcovou navigaci, sledování mrtvého úhlu či 17palcová litá kola.
Mohlo by se zdát, že více výbavových prvků Duster ani mít nemůže, vždyť donedávna byly hlídání mrtvých úhlů či automatická klimatizace zapovězeny jakémukoliv modelu Dacia. Vedle vypuštění základního modelu se však do nabídky začátkem roku dostalo i nové vrcholné provedení Extreme, který z linie Prestige přímo vychází.
Moc luxusnějších Dacií doposud sériově nevzniklo, protože už v základu má takový Duster systém s kamerami okolo vozidla, bezklíčkové odemykání a startování pomocí karty, USB nabíjení pro zadní sedadla nebo čalounění kombinací látky a umělé kůže. Žádný jiný Duster tuto kombinaci materiálů na potah sedadel nabídnout neumí.
Verze Extreme se pak odlišuje i oranžovými detaily: jde o elementy v čelní masce, na krytech zrcátek a střešních ližinách, provedení nápisu "Duster" na víku kufru nebo prošívání sedadel v interiéru. Tam jsou také oranžové prvky na středovém tunelu, palubní desce nebo ve výplních dveří.
Vše podtrhují standardní černá 17palcová litá kola a příplatkový šedý nemetalický lak za osm tisíc korun. Opět jde o prvky, které jiný Duster z výroby mít nemůže. Protože je verze Extreme nejen na poměry rumunské automobilky bohatě vybavena už ve standardu, příplatků je jen málo. Vyhřívaná přední sedadla stojí šest tisíc, rozšířené mapové pokrytí pro střední a východní Evropu tři tisíce, rezerva čtyři tisíce a metalíza 13 900 korun.
Prakticky plně vybavený Duster Extreme bez příplatků stojí s benzinovým litrovým tříválcem o výkonu 67 kW nejméně 426 900 korun, to znamená o 16 tisíc korun více než v případě výbavy Prestige. Dostupná je nová výbava se všemi motory, třeba verze s pohonem na zkapalněný ropný plyn LPG stojí 439 400 korun a nejlevnější model s pohonem všech kol, který má pod kapotou turbodiesel o výkonu 84 kW, přijde na 528 900 korun.
Ceník - Dacia Duster
Essential | Comfort | Prestige | Extreme | |
1.0 TCe / 67 kW | 346 900 Kč | 379 900 Kč | 410 900 Kč | 426 900 Kč |
1.0 TCe LPG / 74 kW | 359 400 Kč | 392 400 Kč | 423 400 Kč | 439 400 Kč |
1.3 TCe / 96 kW | ---------- | 432 900 Kč | 463 900 Kč | 479 900 Kč |
1.3 TCe / 110 kW 4×4 | ---------- | ---------- | 528 900 Kč | 544 900 Kč |
1.3 TCe / 110 kW EDC | ---------- | ---------- | 523 900 Kč | 539 900 Kč |
1.5 Blue dCi / 84 kW | ---------- | 436 900 Kč | 467 900 Kč | 483 900 Kč |
1.5 Blue dCi / 84 kW 4×4 | ---------- | 481 900 Kč | 512 900 Kč | 528 900 Kč |
Vedle Dusteru se mírně měnil i ceník dalších v Česku dostupných Dacií. O tom, že z nabídky Sandera vypadla základní verze Access, už jsme psali výše, nově tak je základem lépe vybavený model Essential, který s litrovým atmosférickým tříválcem SCe stojí nejméně 270 900 korun (když Sandero vstupovalo loni na český trh, stála verze Access se stejným motorem od 239 900 korun) a s přeplňovaným tříválcem TCe přijde na nejméně 290 900 korun. To je o 16 tisíc korun více než se stejnou jednotkou před rokem. Sandero Stepway pak s tříválcem TCe a výbavou Essential stojí nejméně 329 900 korun.
Zdražila i malá elektrická Dacia Spring Electric, která nově začíná na nejméně 464 900 korun, ještě nedávno stála o deset tisíc méně. Lépe vybavený model Comfort Plus, který má jako jediný příplatkovou možnost rychlého nabíjení, pak stojí už přes půl milionu, konkrétně 506 900 korun. A aby byl výčet kompletní, sedan Logan výhradně s pohonem na LPG stojí nejméně 313 900 korun, loni na jaře začínala na 304 900 korunách.