Takhle se za socialismu vozili jen papaláši. Tatra byla nejvíc, Západu ale nestačila

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 7. 2024 6:32
Dnes se Tatře daří na poli nákladních aut a čas od času do médií prosáknou spíše přání o tom, že snad jednou by se osobní auta mohla do Kopřivnice vrátit. Právě do období, kdy Tatra ještě dělala osobní vozy, třebaže většinou pro potřeby vládnoucí komunistické strany, se v této galerii vracíme. Připomeňte si limuzíny T603, T613 i T700.
Foto: Aktuálně.cz

Vignale se hlásí

Že nástupce T603 v Kopřivnici vlastními silami zřejmě nenavrhnou, zjistila Tatra záhy po několika neúspěšných prototypech. A protože ve druhé polovině 60. let začalo politické prostředí malinko povolovat a univerzálně platí, že mistři karosáři sedí v Itálii, obrátila se pozornost právě na Apeninský poloostrov. V roce 1967 bylo jasné, že novou osobní tatrovku navrhne studio Vignale, podle plánů přitom nejen sedan, ale také úhledné kupé.

První prototyp z Itálie v podobě modré limuzíny dorazil v dubnu 1969, zelené kupé přijelo zhruba o měsíc později. Následovaly další prototypy a makety, ověřovací série Tatry 613 se ale dostala do výroby až v roce 1974 (sériová začala o rok později). A i když byla původnímu návrhu Vignale podobná, dost detailů pak českoslovenští designéři změnili. Upuštěno každopádně bylo od proudnicové karoserie, jakkoliv T613 byla s řadou chromovaných detailů nadále mimořádně pohledná. Do výroby nicméně zamířila jen limuzína, kupé bylo při testování zničeno, v 80. letech neoriginálně opraveno a až renovace před několika lety jej co možná nejvíce vrátila do původní "italské" podoby.

Vzduchem chlazený osmiválec ale T613 nikdo nevzal, šlo ovšem o novou jednotku DOHC s objemem 3,5 litru a výkonem 122 kW. Přes manuální převodovku byla nadále poháněná zadní kola, na všech kolech už ale byly kotoučové brzdy a T613 také dostala dvě navzájem propojené nádrže.

 

Právě se děje

Další zprávy