Všichni do vzduchu!
Nové létající auto AirCar slovenského vizionáře Štefana Kleina, jeho předchozí projekt AeroMobil, ale i nizozemský PAL-V a americká Terrafugia Transition opět silně přilákaly pozornost k létajícím autům.
A nejen ony. Také třeba to, že jedna z divizí firmy Porsche ohlásila partnerství s Boeingem, zatímco Audi naopak vycouvalo ze společného projektu s Airbusem. Otazníky se vznáší také nad konceptem Aston Martin Volante Vision. Hyundai a Uber usilovně vyvíjejí elektrický konvertoplán PAV S-A1 a Toyota si již nechala patentovat svůj jednomístný stroj. A německý start-up e-volo, v němž má podíl koncern Daimler, vyvíjí autonomního křížence mezi vrtulníkem a dronem. Je otázkou, zda a jak moc snahy a záměry těchto i dalších firem, jako např. Lilium, ovlivní současná koronavirová pandemie.
Staronové téma
Možnost přijet autem na letiště a po přistání pokračovat po zemi lákala konstruktéry již na počátku 20. století. Konstruktéři buď upravovali auta pro potřeby letu, nebo se snažili přizpůsobit letadla pro jízdu po silnici. Jen málokomu se ale podařilo překonat fázi prototypu. Řada snílků i dobrodruhů za své snahy a sny zaplatila životem.
O létajících autech snil ve 40. letech také Henry Ford. Naopak známý vizionář Elon Musk, šéf a spolumajitel Tesly a společnosti Space X, vyrábějící a provozující kosmické rakety, je navzdory své zálibě ve všem inovativním vůči podobným strojům skeptický.
S řidičákem i leteckou licencí
Skloubit specifika obou dopravních prostředků není snadné, natož splnit kritéria pro letecký a silniční provoz. Získat všechna povolení je navíc časově dosti náročné. Předpisů, které musí tyto hybridy splnit, je totiž dlouhý seznam.
Bezpečnost a správná obsluha jsou klíčové. K ovládání takového stroje potřebujete nejen řidičské oprávnění, ale i také leteckou licenci pro nekomerční piloty, která přijde cca na 180 000 Kč. Výhledově se počítá s tím, že pilota zčásti nebo zcela zastoupí autonomní systém.
Pokud by se měly tyto prostředky individuální přepravy více rozšířit, muselo by navíc dojít k posílení řízení letového provozu, a to přesto, že se jedná o používání letové hladiny do 1,5 km, kde platí jednodušší předpisy. Současně bude také nutné i jasně vymezit, kde přesně tyto stroje mohou létat, a to nejen kvůli bezpečnosti provozu, ale i hlučnosti.
Na nejzajímavější stroje, které chtějí využívat zemi i vzduch, se podívejte do galerie. Zmapovali jsme také historii "létajících vozů", které se při vývoji neobešly bez tragických okamžiků.