Fiat nevydělává. Koncern FCA za třetí čtvrtletí ztratil v Evropě 55 milionů eur, tedy asi 1,4 miliardy korun. Příčin je podle šéfa automobilky Mika Manleyho několik. Mezi ty nejdůležitější patří závislost na malých autech, s nimiž jsou spojené nízké marže, a zastarávající modelová paleta, která je podle něj dokonce nejstarší v celém odvětví.
V portfoliu Fiatu zůstávají vozy, které by se daly označit za relikty minulosti. Třeba malé MPV Fiat 500L, které bylo za první půlrok nejprodávanějším vozem své třídy v Evropě. Důvod je prostý, žádný z jeho přímých konkurentů už se nevyrábí.
Konec hrozí i úspěšnějším modelům: 500 a Panda. Navzdory svému stáří přitom dominují třídě nejmenších vozů. Společně představují celou třetinu prodejů miniaut v Evropě. Zatímco třetí v pořadí Toyota Aygo zaznamenala za první půlrok jen 51 000 prodaných kusů, stylových pětistovek se prodalo přes sto tisíc. Model přitom na trhu kroutí dvanáctý rok. Sedmiletá Panda je o něco mladší a za první půlku roku 2019 ještě úspěšnější, prodalo se přes 105 000 exemplářů, což představuje dokonce devítiprocentní nárůst.
Pro Fiat je stáří obou modelů i výhodné. Výrobní nástroje již se zaplatily, a tak by náklady na jejich produkci měly být i nižší. Evidentně ale ne tak nízké, aby odůvodnily setrvání modelů v nabídce výrobce. "Ve velice blízké budoucnosti se zaměříme na větší vozy třídy malých aut, kde vidíme vyšší marže i vyšší objem prodeje," cituje prohlášení Manleyho server Automotive News Europe.
Byť ho Manley přesně nestanovil, konec Pandy i 500 může být na spadnutí. Fiat svoji záchranu vidí ve třídě Fabie. Objem prodejů je zde vyšší: zatímco miniaut se Evropě v první polovině 2019 prodalo lehce přes 600 000 kusů, malých vozů téměř 1,5 milionu. Před rokem se ale ze stejného segmentu italská značka stáhla. Přestala nabízet tradiční model Punto. A to navzdory tomu, že se dlouhodobě jednalo o její nejúspěšnější model v Evropě. Tehdejší šéf Fiatu Sergio Marchionne prohlásil, že prodeje vozu jsou tak nízké, že se nevyplatí vyvíjet nástupce. Auto se tak prodávalo s několika facelifty dlouhých třináct let - od roku 2005.
Vývoj novinky by pro Fiat mohl být jednodušší i díky tomu, že po spojení s PSA má přístup k platformě pro malé vozy. Nový Peugeot 208 a Opel Corsa navíc technicky podporují něco, co Fiatu rovněž chybí. Mohou být nabízeny v čistě elektrické verzi. FCA má přitom dlouhodobě problémy s plněním limitů emisí oxidu uhličitého. Své prodeje kvůli tomu v Evropě dokonce spojil s Teslou.
Analytik Felipe Munoz z JATO Dynamics nabízí pro Automotive News Europe i další možné scénáře. Fiat podle něj může upravit ceny a výbavy pětistovky a Pandy, aby se daly prodávat ve třídě malých aut, anebo využít platformu Pandy a postavit na ní o třídu větší vůz. Taková taktika FCA funguje v Itálii, kde Lancia Ypsilon (větší vůz na základech Pandy) přebrala původní zákazníky Punta.
Nové směřování Fiatu vlastně jen potvrzuje chování dalších automobilek. Třída nejmenších aut je ohrožená kvůli ostřejším nárokům na emise CO2. Ty jsou tak přísné, že jich již není možné dosáhnout úpravami obyčejného spalovacího motoru. Opatření jako elektrifikace jsou v případě miniaut velice nákladná, neznamenají výrazný přínos a zákazníci citliví na cenu by je nezaplatili. Řešením pro ně může být přechod na čistou elektřinu. I ten je ale spojen s výrazným navýšením ceny, které řada kupujících není ochotna akceptovat.
Z těchto důvodů tak v Evropě končí Ford se svým Ka+, Opel s modely Karl a Adam a prodávat se dále nebudou ani bratislavská trojčata, VW up!, Seat Mii a Škoda Citigo se spalovacími motory. Na trhu tak zatím zůstávají kolínské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 nebo korejská Kia Picanto. Ojedinělou novinkou v segmentu je ve Frankfurtu představený Hyundai i10.
Řezat se bude i u Alfy
Fiat ale nebude šetřit jen u sebe. Zjednodušení nabídky čeká i strádající Alfu Romeo. Značka milovaná motoristickými nadšenci nedokáže najít recept na to, aby uspěla v moderním světě, aby naplno dokázala konkurovat německým prémiovým značkám. Rozsáhlý plán obnovy modelové palety, který znamenal příchod modelů s pohonem zadních kol jako sedan Giulia a SUV Stelvio, se ukazuje jako nešťastný kostlivec ve skříni, který Manleymu nechal jeho předchůdce Marchionne.
Marchionneho plány byly velkolepé a zahrnovaly mimo jiné kupé s pohonem zadních kol označené tradičním GTV a supersport 8C. Ani jeden z nich se podle posledních informací z Manleyho prezentace k oznámení čtvrtletních výsledků FCA konat nebude. Značce by prodejně příliš nepomohly překonat vlastní stín, vždyť Alfa prodá celosvětově méně aut než Lancia, která s jedním modelem dožívá na italském trhu.
Stelvio a Giulia projdou modernizací, letitý hatchback Giulietta má otevřenou budoucnost. V nabídce přibudou dva modely: kompaktní SUV Tonale a o třídu menší crossover, pravděpodobně vyvinutý ve spolupráci s PSA. K dispozici bude jako čistý elektromobil, tedy podobně jako Peugeot 2008.
Další z problémových značek FCA, Maserati, se podle Manleyho nových modelů dočká. Stávající modely Ghibli, Levante a Quattroporte projdou příští rok faceliftem, chystají se i jejich nové generace a řada nových modelů včetně elektrického sportovního auta.
Jedno je jisté. Pro Carlose Tavarese, který povede nový konglomerát FCA a PSA, je další směřování a úspěch evropských značek koncernu FCA jednou z největších výzev, před nimiž stojí.