Goodbye, pětikilo. Fiátek v USA propadl, v Evropě doplatí na emisní účetnictví

Goodbye, pětikilo. Fiátek v USA propadl, v Evropě doplatí na emisní účetnictví
Foto: Fiat
Martin Frei Martin Frei
1. 10. 2019 6:02
Fiat 500 už není cool. Výrobce oznámil, že pro nízký zájem ukončí jeho prodej v Americe. Za průšviháře ale je i doma, protože kvůli němu Brusel nastavil Turínu rekordně drsnou laťku pro snižování emisí CO2.

Před dvanácti lety to začínalo tak nadějně. Novodobá pětistovka patřila k prvním z neuvěřitelných nápadů nového šéfa Sergia Marchionneho. Symbolizovala restart tápající značky, měla jí vrátit energii i lesk odpovídající bohaté a úspěšné historii.

Geniálně spojila módní vlnu retro stylu s padesátým výročím původního Fiatu 500 z roku 1957. A také se zápalem početné komunity jeho příznivců. Výrobce kolem auta dělal haló už od začátku vývoje. Otevřel třeba stránku 500wantsyou.com, přes niž od fanoušků přijal tři miliony nápadů a požadavků, co v autě nesmí chybět.

Foto: Fiat

Stylové zaměření dokázal frikulín výborně prodat. Na výběr bylo ze 12 barev laku, 9 designů kol, 15 druhů čalounění interiéru včetně nejluxusnější kůže. V kabině jste si mohli zvolit odlišně provedená sedadla, palubní desku i volant. Z jedné stavebnice tak bylo možné poskládat přes půl milionu kombinací. Zanedlouho dorazila i verze se stahovací střechou.

S rozmarem výbavy držela krok i technika. Trpaslík boural za pět hvězdiček, ve standardu měl sedm airbagů, za příplatek osmý u kolen řidičky. Motory s dvouletým předstihem splňovaly emisní normu Euro 5.

Jedinečný styl a spojení retrodesignu s moderní technikou slavily úspěch. Fiat 500 se stal evropským Autem roku 2008 a lidé ho kupovali jak diví, přestože nejchudší verze stála v dnešních cenách přes tři sta tisíc.

Díky postupnému zlevňování až o čtvrtinu pětistovka zůstala nejprodávanějším miniautem Evropy. S čísly kolem 180 000 vozů ročně má obrovský náskok i před Volkswagenem Up. Pod povrchem se však kouzlo začínalo postupně drolit.

Očekávané zmrtvýchvstání Fiatu se nenaplnilo, v žádné další modelové řadě se mu nepodařilo přijít s velkým a úspěšným nápadem. V nejprodávanějších třídách Golfu, Mondea a Nissanu Qashqai vůbec žádného zástupce nemá.

Ani samotnou řadu 500 se nepodařilo rozvinout do potřebné šíře. Zatímco britský stylový protějšek Mini nabízí pět modelů a spektrum pohonných jednotek sahá od úsporných hybridů po zuřivé třísetkoňové turbo s pohonem všech kol, pětistovka zůstala sama.

Skoro sama. Trpasličí minibus 500L moc lidí nezaujal, výraznější stopu zanechal jen sympatický crossover 500X. I toho se ale prodává dvakrát méně než Renaultu Captur.

Foto: Fiat

Na jaře 2011 se fiátek vydal na zkušenou do USA. Američané mají rádi capuccino a italskou módu, tak proč by si nemohli zamilovat pětistovku? V zásadě správná úvaha. Bombastická reklamní kampaň s Jennifer Lopezovou a umístění showroomů do velkých nákupních center zpočátku skutečně zabraly.

Druhý rok se prodalo 46 000 autíček, což na specialitu tohoto druhu nebylo špatné. Tehdy navíc panovalo přesvědčení, že Amerika konečně přesedlá na menší auta, a Fiat čekal na svou velkou příležitost.

Jenže čekal marně. Po třech letech se k chladnoucímu okouzlení přidala dramaticky zlevňující ropa a strýček Sam se vrátil ke starým dobrým SUV. O pětistovce a nekonečném seriálu módních sérií jako Gucci, Repetto, Barbie a TAG Heuer se ve slušné společnosti přestalo mluvit.

Foto: Fiat

Na jaře 2014 už získal pozornost jen elektrický speciál pro Kalifornii, a to díky památné prosbě Sergia Marchionneho: "Nekupujte si ho, na každém proděláváme čtrnáct tisíc dolarů".

Přes uvedení typů 500L a 500X americké prodeje Fiatu klesaly, až loni skončily na patnácti tisících a tržním podílu 0,09 %. Dovozce na příští rok ohlásil konec pětistovky, ale jelikož ta se na výsledku podílela víc než třetinou, v podstatě to znamená konec Fiatu za velkou louží.

Mezitím se ale smyčka stáhla i doma v Evropě. Unie vyhlásila flotilové limity emisí CO2, které se počítají průměrem ze všech prodaných vozů za kalendářní rok. Fiat prodává malá auta, takže má nízké emise a klid, že?

Omyl, průměr se počítá s ohledem na hmotnost. Obecně se mluví o limitu 95 g/km, ale Mercedesu či BMW luxusní koráby zvýšily akceptovaný průměr na 101 g. Naopak Fiat má v prodejích takovou převahu miniaut, že i po započtení sesterských modelů Alfy Romeo a Jeepu musí podlézt 87 g.

A teď to přijde. Pětistovka s dvanáct let starou technikou vypouští 118 g/km. Nejmenší model místo aby vyvažoval rozlet Alfy Romeo Stelvio nebo Jeepu Grand Cherokee a snižoval průměr skupiny, ještě ho zvyšuje o 31 gramů. 

Foto: Fiat

Za každý z nich by měl Fiat příští rok zaplatit pokutu 95 eur krát 180 000 prodaných vozů, tedy něco přes třináct miliard korun. Už chápete, proč raději kupuje zelené kredity od Tesly?

Luxusní značky jsou ve výhodě. Za dva miliony, které jejich zákazníci běžně nechají u dealera, se dá postavit elektromobil se slušným dojezdem. Nebo plug-in hybrid kombinující oba pohony v jednom.

Fiat zaměřený na malá auta je v kleštích. Budoucnost naznačil na ženevském autosalonu studií Centoventi: elektromobil s modulárními bateriemi, jehož nejskromnější verze s krátkým dojezdem by mohla stát kolem 440 000 Kč.

To ale nejsou moc povzbuzující vyhlídky ani pro dostupnost osobní mobility obecně, ani pro zachování odvěkého kouzla Fiatu: nabídnout skvělé malé auto za rozumný peníz.

 

Právě se děje

před 8 minutami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy