Ruská technika při práci: Zajeli jsme s Kamazem a GAZ Sobol do pískovny

Ruská technika při práci: Zajeli jsme s Kamazem a GAZ Sobol do pískovny
Zobrazit 94 fotografií
Foto: Tomáš Kopečný
Eva Srpová Eva Srpová
1. 7. 2020 6:03
Když se řekne Kamaz, většině lidí se vybaví nadupané závodní stroje, které válcují konkurenci na legendárním podniku Rallye Dakar. Ale ruský výrobce samozřejmě staví svůj byznys hlavně na pracovních strojích v nepřeberných variantách, které prodává na mnoha světových trzích. V Česku jich sice moc nepotkáte, ale my jsme s jedním vyrazili do pískovny.

Zatopená pískovna Roudnice, přiléhající k silnici I/11 vedoucí z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové, působí jako docela malebné místo pro zasvěcené. Za plotem, který nepropustí nezvané, se rozléhá šest uměle vytvořených jezer, tu a tam u nich dřevěné chatičky.

I když počasí láká, nikdo se nekoupe, zato rybáři tu mají políčeno na životní úlovky, vedle línů a jeseterů tu v revíru žijí také třicetikiloví kapři. Rajský klid ale dnes narušují dva nákladní Kamazy. Sedím za volantem toho červeného a cítím trochu káravé pohledy kaprařů.

Cestu po pískovém břehu totiž rozmělnily deště, které v posledních dnech přišly. Pneumatiky šestikolového Kamazu se ale při couvání po přiřazení pohonu přední nápravy statečně probíjí mokrými kolejemi až k hoře písku na břehu velkého jezera. Bagrista zkušenými pohyby nahází lžící pár tun písku na korbu mého stroje a pošle mě zacouvat s pískem k rampě nad jámou.

S nákladním Kamazem se to má dost podobně jako se všemi pracovními stroji - čím jemnější je řidič při jeho ovládání, tím plynuleji všechno probíhá, a pro jízdu samotnou to platí dvojnásob. Kdo je na spojku a plyn jako poleno, bude s autem poskakovat jako ratlík. 

Kamaz s rukou
Kamaz začal do Česka dovážet také modelovou řadu 53257, stroj má daleko modernější kabinu inspirovanou Mercedesem-Benz Actross (důvod je prostý, menšinovým vlastníkem firmy Rostec, která vlastní Kamaz, je totiž Daimler). Má 6,7litrový motor od americké firmy Cummins, devítistupňovou převodovku ZF a nový podvozek se zadní nápravou se vzduchovým odpružením, mimochodem i ta pochází právě od Daimleru.

Chvíli jsme pracovali s třístranným sklápěčem s podvozkem 4×2, který měl na sobě instalovanou hydraulickou ruku od italského dodavatele. Neovládá se dálkově prostřednictvím ovladače jako u supermoderních typů, ale pomocí páček přímo u ruky.

Vladimír Pohl, který sedmým rokem pracuje v AMC, dokázal 150 cm vysokou pneumatiku naložit na korbu auta během deseti vteřin, tedy asi desetkrát rychleji než my ostatní, kteří se můžeme pochlubit praxí nanejvýš u automatů s rukou na plyšáky u vchodu do obchodních domů.

Historie automobilky Kamaz

Výrobce nákladních automobilů Kamaz byl z rozhodnutí vedení Sovětského svazu založen v roce 1969. Pro výstavbu továrny bylo vybráno město Naberežnyje Čelny v Tatarstánu, které leží na březích splavných řek Volha a Kama. Podle druhého toku pak automobilka dostala své jméno (písmena AZ znamenají automobilový závod). První auto z nového závodu vyjelo 16. února 1976. Vedle nákladních aut a motorů se především v devadesátých letech ve stejné továrně vyráběl i minivůz Oka. 15. února 2012 vyrobil Kamaz dvoumiliontý nákladní automobil. Na konci roku 2008 vstoupil do ruského výrobce německý Daimler, který v současnosti vlastní 15 procent akcií. 

Kovový rám kolem pák tu není jen tak na parádu, stabilizuje ruku při ovládání.
Kovový rám kolem pák tu není jen tak na parádu, stabilizuje ruku při ovládání. | Foto: Tomáš Kopečný

Pracovní nářadí do lomů a dolů
Kamazy nemají v Česku příliš velké zastoupení na trhu. Do Česka je dováží firma AMC Radíkovice, která se specializuje na ruské stroje. Právě díky ní si pak v Česku můžete pořídit Lady, UAZ nebo GAZ.

Kamazy se nabízí v širokém záběru různých verzí, speciální stroje pro zemědělství, hasiče nebo i popeláře a pak samozřejmě klasické sklápěče a valníky a také různé kombinace podvozků s různým počtem náprav.

Auta pro evropský trh se vyrábí v Litvě, konkrétně ve fabrice u města Rokiškis. Pohání je motory od americké firmy Cummins (výkonové rozpětí je široké, testované vozy měly 211 kW) a převodovky dodává společnost ZF.

Skutečně schopných minibusů do terénu není mnoho, vedle UAZ Buchanka je na trhu také GAZ Sobol.
Skutečně schopných minibusů do terénu není mnoho, vedle UAZ Buchanka je na trhu také GAZ Sobol. | Foto: Tomáš Kopečný

GAZ Sobol

GAZy potkáte na českých silnicích opravdu jen zřídka. Sobol je v podstatě konkurencí UAZu Buchanka, jde o pracovní auto vhodné hlavně na převoz řemeslníků nebo horníků v lomech a dolech, výhodou je však to, že nabízí o něco lepší možnosti výbavy než zmiňovaná Buchanka. může mít dokonce i navigaci.

Pracovní minibus je vhodný do náročného terénu, má pohon 4×4 s redukcí a možnost je připlatit si za uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Pohání ho 2,7litrový čtyřválec o objemu 78,5 kW a cena za třímístnou variantu startuje na částce 465 tisíc korun bez DPH, sedmimístná je o 20 tisíc korun dražší.

Citlivá práce se spojkou a plynem je základ, a to u všech pracovních strojů, nejen u Kamazů.
Citlivá práce se spojkou a plynem je základ, a to u všech pracovních strojů, nejen u Kamazů. | Foto: Tomáš Kopečný

Na kabině modelové řady 65115 (tedy červeného vozu na fotkách) je znát, že v Kamazu vyznávají podobnou filozofii, jaká je vlastní dalším ruským výrobcům aut, jako je UAZ nebo GAZ. Zkrátka že pracovní auta mají hlavně něco vydržet a na estetiku nebo moderní technologie se tolik nehledí. Ostatně, čím méně toho v autě je, tím menší je riziko, že se něco rozbije.

I proto Kamazy jezdí hlavně v lomech nebo dolech a pískovnách, tedy tam, kde je hlavně důležité, co zvládnou za práci, a ne v jakém komfortu se u toho posádka bude cítit.

Na českých silnicích je nepotkáte zdaleka tak často jako třeba MAN, Iveca, Scanie, Volva nebo Mercedesy-Benz. Na druhou stranu, některým firmám mohou jednodušší stroje ideálně posloužit. Červený Kamaz s hydraulicky ovládanou bočnicí stál 1,9 milionu bez DPH.

 

Právě se děje

Další zprávy