Socialistická auta, která přežila socialismus. I přes mizernou kvalitu byla oblíbená

Lada Niva, jedno z aut někdejšího Sovětského svazu, které je v prodeji dodnes.
Když koncem roku 1984 opustily továrnu Lady první kusy hatchbacku Samara, šlo minimálně ve východním bloku o poměrně revoluční automobil. Motor vpředu, pohon předních kol a k tomu moderní karoserie typu hatchback. AvtoVAZ nicméně ponechal Samaru ve výrobě až příliš dlouho. Jakkoliv to z počátku výroby bylo poměrně moderní auto, které se dobře prodávalo i v západní Evropě, nedostatečné úpravy, způsobené mimo jiné i ekonomickými změnami v Rusku, jeho pozici značně ztěžovaly. V polovině 90. let i vlivem přísnějších limitů emisí Samara z většiny trhů mimo Rusko zmizela. Ve své domovině ale auto pokračovalo dál až do roku 2013, kdy vznikly poslední kusy s karoserií hatchback. To už po modernizaci, která přinesla vizuální i drobné technické změny a také nové jméno Samara 2. A ačkoliv Samara měla být nástupce žigulíku, oba vozy se vyráběly bok po boku.
Lada Niva je dalším příkladem dlouhověkosti ruských automobilů. Robustní off-road měl premiéru v roce 1977 a okamžitě se stal prodejním hitem v Sovětském svazu i na mnoha exportních trzích. Zdobily ho výborná průchodnost terénem i relativní technická jednoduchost, která dovolila provádět řadu oprav svépomocí. K tomu všemu bylo auto i poměrně levné, a proto Niva jako jeden z mála ruských dlouhověkých modelů udržela svou popularitu mimo Rusko i po pádu východního bloku. Lada se pokoušela auto několikrát nahradit, například Chevroletem Niva, což byl společný model AvtoVAZ a General Motors z přelomu tisíciletí, kvůli kterému následně původní Niva ztratila své jméno a musela se přejmenovat na Ladu 4x4. Neúspěšně.
Foto: Lada
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 6. 2020 6:02
Na přelomu 80. a 90. let se zhroutil bývalý východní blok a státy se politicky i ekonomicky začaly transformovat. Do ekonomické sféry patřil také automobilový průmysl, který se však komunistické minulosti nedokázal tak rychle zbavit. Nebylo výjimkou, že ještě na konci 90. let bylo možné koupit auto technicky ze 70. let. A právě na zajímavá auta, která přežila východní blok, jsme se zaměřili.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Senát schválil snazší odstraňování nelegálních poutačů u silnic

Odstraňování nelegálních reklamních poutačů, které se objevily u silnic, by měli řešit správci nebo vlastníci komunikací. Senát to dnes schválil v rámci vládní novely, která transformuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z příspěvkové organizace na státní podnik. Transformace má podle vlády zlepšit prověrku finančních toků a také přinést větší konkurenceschopnost na trh práce, aby ŘSD jako státní podnik mohlo lépe platit svoje odborníky.

Pokud vlastník nebo správce komunikace zjistí, že se u komunikace objevilo reklamní zařízení, obrátí se na příslušný úřad s dotazem, zda je povoleno. Pokud povoleno není, bude mít povinnost ho odstranit. Vlastníka reklamního poutače pak bude muset informovat například na internetu a poutač bude skladovat až tři roky na jeho náklady. Pokud si ho vlastník nevyzvedne, nechá nelegální poutač sešrotovat.

Novela, kterou nyní dostane k podpisu prezident, z odstraňování nepovolených poutačů vypouští správní řízení, které je komplikované hlavně kvůli doručování různých výzev vlastníkům. Navíc se vlastníci mohou změnit nebo mohou sídlit v zahraničí, kam se jim musí doručovat korespondence.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Piráti vyloučili ze strany tři zastupitele z Prahy 1, neplnili úkoly. Trojice to odmítá

Piráti vyloučili ze strany kvůli neplnění úkolů tři zastupitele z Prahy 1 - místostarostu čtvrti Davida Bodečka, radní pro sociální oblast Ivanu Antalovou a uvolněného člena zastupitelstva Martina Ardena. Rozhodnutí strana zveřejnila na svých stránkách. Upozornil na to server Deník N. Trojice vyloučených vytvořila na radnici Prahy 1 koalici s ODS, TOP 09, ANO a Rezidenty 1, přestože členská základna Pirátů byla proti. Následně trojice odmítla z koalice vystoupit. Vyloučení na webu strany uvádějí, že většinu povinností splnili. Bodeček Deníku N řekl, že zvažuje vystoupení z pirátského klubu na pražském magistrátu.

Členská základna Pirátů už loni v listopadu rozhodla poměrem 277 ku 167 hlasů, že se Piráti nemají účastnit koalice s ODS, TOP 09, ANO a Rezidenty 1. Tři zmínění zastupitelé Pirátů v čele s Bodečkem ale již tehdy oznámili, že koaliční smlouvu vypovídat nehodlají. Rozhodčí komise pirátské strany uložila letos v únoru třem zastupitelům z Prahy 1, aby buď vyjednali novou koaliční smlouvu, nebo současnou smlouvu vypověděli a vzdali se funkcí ve vedení radnice. Zadané úkoly doteď podle komise nesplnili.

Bodeček, Antalová a Arden ve společném prohlášení na webu strany naopak tvrdí, že většinu úkolů splnili, včetně předložení nové koaliční smlouvy. "Konstatujeme, že v průběhu mimořádného přezkumu jsme se opakovaně setkali se situacemi, kdy došlo k porušování pravidla subsidiarity, šíření dezinformací a manipulacím, které negativně ovlivnily naši pozici a poškozovaly nás," sdělili. Podle rozhodčí komise však trojice předložila jen dodatek ke koaliční smlouvě, a to navíc až po uplynutí lhůty stanovené komisí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy