Socialistická auta, která přežila socialismus. I přes mizernou kvalitu byla oblíbená

Lada Niva, jedno z aut někdejšího Sovětského svazu, které je v prodeji dodnes.
Když koncem roku 1984 opustily továrnu Lady první kusy hatchbacku Samara, šlo minimálně ve východním bloku o poměrně revoluční automobil. Motor vpředu, pohon předních kol a k tomu moderní karoserie typu hatchback. AvtoVAZ nicméně ponechal Samaru ve výrobě až příliš dlouho. Jakkoliv to z počátku výroby bylo poměrně moderní auto, které se dobře prodávalo i v západní Evropě, nedostatečné úpravy, způsobené mimo jiné i ekonomickými změnami v Rusku, jeho pozici značně ztěžovaly. V polovině 90. let i vlivem přísnějších limitů emisí Samara z většiny trhů mimo Rusko zmizela. Ve své domovině ale auto pokračovalo dál až do roku 2013, kdy vznikly poslední kusy s karoserií hatchback. To už po modernizaci, která přinesla vizuální i drobné technické změny a také nové jméno Samara 2. A ačkoliv Samara měla být nástupce žigulíku, oba vozy se vyráběly bok po boku.
Lada Niva je dalším příkladem dlouhověkosti ruských automobilů. Robustní off-road měl premiéru v roce 1977 a okamžitě se stal prodejním hitem v Sovětském svazu i na mnoha exportních trzích. Zdobily ho výborná průchodnost terénem i relativní technická jednoduchost, která dovolila provádět řadu oprav svépomocí. K tomu všemu bylo auto i poměrně levné, a proto Niva jako jeden z mála ruských dlouhověkých modelů udržela svou popularitu mimo Rusko i po pádu východního bloku. Lada se pokoušela auto několikrát nahradit, například Chevroletem Niva, což byl společný model AvtoVAZ a General Motors z přelomu tisíciletí, kvůli kterému následně původní Niva ztratila své jméno a musela se přejmenovat na Ladu 4x4. Neúspěšně.
Foto: Lada
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 6. 2020 6:02
Na přelomu 80. a 90. let se zhroutil bývalý východní blok a státy se politicky i ekonomicky začaly transformovat. Do ekonomické sféry patřil také automobilový průmysl, který se však komunistické minulosti nedokázal tak rychle zbavit. Nebylo výjimkou, že ještě na konci 90. let bylo možné koupit auto technicky ze 70. let. A právě na zajímavá auta, která přežila východní blok, jsme se zaměřili.
 

Právě se děje

Aktualizováno před 18 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušen a v obou směrech se tvoří dlouhé kolony. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic a policie. Doprava je z dálnice odkláněna mezi exity 168 a 178. I objízdná trasa je ale podle policie přetížená. Policie původně v noci na dnešek na twitteru informovala o obnovení provozu na D1, ale zprávu pak smazala a vydala nové informace.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie v úterý ráno na twitteru.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Söder to nebude. Německá CDU chce jako nástupce Merkelové Armina Lascheta

Celostátní vedení Křesťanskodemokratické unie (CDU) se jasně vyslovilo pro předsedu strany Armina Lascheta jako kandidáta unie CDU/CSU na německého kancléře v zářijových volbách. Oznámil to podle agentury DPA mluvčí strany po šestihodinovém jednání špiček křesťanských demokratů v Berlíně. Pro Lascheta podle něj hlasovalo 31 členů vedení, devět pro jeho soupeře, předsedu sesterské Křesťansko-sociální unie (CSU) a bavorského premiéra Markuse Södera a šest členů se zdrželo.

Agentura AFP poznamenala, že populární bavorský vůdce Söder v předstihu přislíbil, že se podřídí rozhodnutí CDU. Laschet je současně premiérem Severního Porýní-Vestfálska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy