Mimořádná zpráva

Socialistická auta, která přežila socialismus. I přes mizernou kvalitu byla oblíbená

Lada Niva, jedno z aut někdejšího Sovětského svazu, které je v prodeji dodnes.
Když koncem roku 1984 opustily továrnu Lady první kusy hatchbacku Samara, šlo minimálně ve východním bloku o poměrně revoluční automobil. Motor vpředu, pohon předních kol a k tomu moderní karoserie typu hatchback. AvtoVAZ nicméně ponechal Samaru ve výrobě až příliš dlouho. Jakkoliv to z počátku výroby bylo poměrně moderní auto, které se dobře prodávalo i v západní Evropě, nedostatečné úpravy, způsobené mimo jiné i ekonomickými změnami v Rusku, jeho pozici značně ztěžovaly. V polovině 90. let i vlivem přísnějších limitů emisí Samara z většiny trhů mimo Rusko zmizela. Ve své domovině ale auto pokračovalo dál až do roku 2013, kdy vznikly poslední kusy s karoserií hatchback. To už po modernizaci, která přinesla vizuální i drobné technické změny a také nové jméno Samara 2. A ačkoliv Samara měla být nástupce žigulíku, oba vozy se vyráběly bok po boku.
Lada Niva je dalším příkladem dlouhověkosti ruských automobilů. Robustní off-road měl premiéru v roce 1977 a okamžitě se stal prodejním hitem v Sovětském svazu i na mnoha exportních trzích. Zdobily ho výborná průchodnost terénem i relativní technická jednoduchost, která dovolila provádět řadu oprav svépomocí. K tomu všemu bylo auto i poměrně levné, a proto Niva jako jeden z mála ruských dlouhověkých modelů udržela svou popularitu mimo Rusko i po pádu východního bloku. Lada se pokoušela auto několikrát nahradit, například Chevroletem Niva, což byl společný model AvtoVAZ a General Motors z přelomu tisíciletí, kvůli kterému následně původní Niva ztratila své jméno a musela se přejmenovat na Ladu 4x4. Neúspěšně.
Foto: Lada
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 6. 2020 6:02
Na přelomu 80. a 90. let se zhroutil bývalý východní blok a státy se politicky i ekonomicky začaly transformovat. Do ekonomické sféry patřil také automobilový průmysl, který se však komunistické minulosti nedokázal tak rychle zbavit. Nebylo výjimkou, že ještě na konci 90. let bylo možné koupit auto technicky ze 70. let. A právě na zajímavá auta, která přežila východní blok, jsme se zaměřili.
 

Právě se děje

před 59 minutami

Leverkusen před duelem na Slavii porazil 3:1 Augsburg

Fotbalisté Leverkusenu před čtvrtečním duelem na Slavii porazili v dohrávce 5. kola bundesligy Augsburg 3:1. Dva góly Bayeru dal argentinský útočník Lucas Alario, který se střelecky prosadil ve třetím soutěžním utkání za sebou. V nastavení završil skóre jeho francouzský kolega z útoku Moussa Diaby.

Alario po čtvrthodině hry proměnil penaltu za hru rukou. Krátce po přestávce domácí neuhlídali rychlý protiútok a záložník Daniel Caligiuri vyrovnal, ale čtvrt hodiny před koncem si Alario naběhl na centr z přímého kopu a hlavou rozhodl. Diaby v závěru zpečetil výsledek střelou do prázdné branky po zoufalé snaze hostů o vyrovnání i s brankářem v útoku.

Leverkusenu stále chyběl zraněný útočník Patrik Schick. Ze stejného důvodu nebyl připraven na druhé straně záložník Jan Morávek, jen na lavičce strávili zápas brankář Tomáš Koubek a obránce Marek Suchý.

Leverkusen drží v bundeslize neporazitelnost, po úvodních třech remízách teď podruhé za sebou vyhrál a posunul se na čtvrté místo. Ve čtvrtek se Bayer od 21:00 představí v Edenu ve 2. kole Evropské ligy, v tom prvním v minulém týdnu deklasoval Nice 6:2. Pražané vstoupili do soutěže porážkou 1:3 na hřišti izraelského týmu Beer Ševa.

Německá fotbalová liga - 5. kolo:

Leverkusen - Augsburg 3:1 (16. z pen. a 74. Alario, 90.+4 Diaby - 51. Caligiuri).

Zdroj: ČTK
Další zprávy