Socialistická auta, která přežila socialismus. I přes mizernou kvalitu byla oblíbená

Lada Niva, jedno z aut někdejšího Sovětského svazu, které je v prodeji dodnes.
Když koncem roku 1984 opustily továrnu Lady první kusy hatchbacku Samara, šlo minimálně ve východním bloku o poměrně revoluční automobil. Motor vpředu, pohon předních kol a k tomu moderní karoserie typu hatchback. AvtoVAZ nicméně ponechal Samaru ve výrobě až příliš dlouho. Jakkoliv to z počátku výroby bylo poměrně moderní auto, které se dobře prodávalo i v západní Evropě, nedostatečné úpravy, způsobené mimo jiné i ekonomickými změnami v Rusku, jeho pozici značně ztěžovaly. V polovině 90. let i vlivem přísnějších limitů emisí Samara z většiny trhů mimo Rusko zmizela. Ve své domovině ale auto pokračovalo dál až do roku 2013, kdy vznikly poslední kusy s karoserií hatchback. To už po modernizaci, která přinesla vizuální i drobné technické změny a také nové jméno Samara 2. A ačkoliv Samara měla být nástupce žigulíku, oba vozy se vyráběly bok po boku.
Lada Niva je dalším příkladem dlouhověkosti ruských automobilů. Robustní off-road měl premiéru v roce 1977 a okamžitě se stal prodejním hitem v Sovětském svazu i na mnoha exportních trzích. Zdobily ho výborná průchodnost terénem i relativní technická jednoduchost, která dovolila provádět řadu oprav svépomocí. K tomu všemu bylo auto i poměrně levné, a proto Niva jako jeden z mála ruských dlouhověkých modelů udržela svou popularitu mimo Rusko i po pádu východního bloku. Lada se pokoušela auto několikrát nahradit, například Chevroletem Niva, což byl společný model AvtoVAZ a General Motors z přelomu tisíciletí, kvůli kterému následně původní Niva ztratila své jméno a musela se přejmenovat na Ladu 4x4. Neúspěšně.
Foto: Lada
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 6. 2020 6:02
Na přelomu 80. a 90. let se zhroutil bývalý východní blok a státy se politicky i ekonomicky začaly transformovat. Do ekonomické sféry patřil také automobilový průmysl, který se však komunistické minulosti nedokázal tak rychle zbavit. Nebylo výjimkou, že ještě na konci 90. let bylo možné koupit auto technicky ze 70. let. A právě na zajímavá auta, která přežila východní blok, jsme se zaměřili.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 33 minutami

Ruské úřady vydaly zatykač na spolupracovnici Navalného Sobolovou

Ruské úřady vydaly zatykač na Ljubov Sobolovou, která je blízkou spolupracovnicí vězněného opozičního politika Alexeje Navalného. Informace se podle ruských médií objevila ve středu večer v databázi ministerstva vnitra. Sobolová v srpnu odjela z Ruska, poté co jí soud omezil svobodu.

V databázi ministerstva vnitra se objevila strohá informace, že "Ljubov Sobolová, narozená 13. září 1987, je hledaná na základě článku trestního zákoníku Ruské federace". Žádné jiné podrobnosti sdělení neobsahuje.

Soud v Moskvě 3. srpna Sobolové vyměřil trest 18 měsíců omezení svobody za porušení hygienických norem. Pět dní nato spolupracovnice Navalného zemi opustila. Provinění se dopustila účastí na lednové nepovolené demonstraci za Navalného osvobození. Rozsudek jí například zakázal opouštět byt v nočních hodinách, účastnit se masových akcí či vycestovat za hranice města, kde má bydliště.

Sobolová nicméně po vynesení verdiktu v rozhovoru s nezávislou rozhlasovou stanicí Echo Moskvy poukázala na to, že rozsudek ještě nevstoupil v platnost. "V zásadě to můžete interpretovat jako možnost opustit zemi," dodala.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Mateřská firma FlixBusu koupila amerického autobusového dopravce Greyhound

Společnost FlixMobility, která je mateřským podnikem německého FlixBusu, koupila amerického autobusového dopravce Greyhound. Společnost to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení. Transakce věhlasnou americkou značku oceňuje na 46 milionů dolarů (zhruba jednu miliardu Kč) a Němci ji převzali od britské společnosti FirstGroup. Podle deníku Handelsblatt se tak německý podnik stane jedničkou na trhu dálkových autobusů ve Spojených státech.

Britský provozovatel vlaků a autobusů FirstGroup hledal zájemce o převzetí Greyhoundu už před pandemií, uvedla agentura Reuters. Po dokončení všech náležitostí s prodejem se stáhne z mezinárodního trhu. Firma je největším provozovatelem autobusů v Británii.

FlixMobility je jeden z nejúspěšnějších německých dopravních start-upů. Vznikl v roce 2012, v USA působí od roku 2018. Zastřešuje značky FlixBus a FlixTrain. Podle Handelsblattu může transakce představovat krok směrem ke vstupu společnosti na burzu.

FlixMobility získá od společnosti FirstGroup autobusy, řidiče i v USA proslavenou značku. Součástí obchodu nejsou nemovitosti, penzijní závazky Greyhoundu ani aktivity v Mexiku. FirstGroup získá z prodeje podle svého sdělení 172 milionů dolarů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy