Ruský chleba na kolech nemá konkurenci. Nesmrtelný UAZ Buchanka odolává technokratům

Ruský chleba na kolech nemá konkurenci. Nesmrtelný UAZ Buchanka odolává technokratům
Prazáklad má v UAZu 450 představeném v roce 1958.
Neřekne se mu jinak než Buchanka podle ruského chleba. Připomíná ho svým tvarem (u nás klasická žitná hranatá "moskva").
Míst tu muže být od dvou do devíti podle potřeby.
Na komfortní cestování zapomeňte, Buchanka je každým coulem pracovní stroj.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
23. 4. 2019 6:02
UAZ 450 byl představen už v roce 1958, až do dnešních dní přežil jakožto upravená verze 452 z roku 1965. Číselně ho ale nikdo nenazývá, říká se mu zkrátka Buchanka podle ruského hranatého bochníku chleba. Do Česka ho z ruské továrny v Uljanovsku dováží firma AMC z Radíkovic, která současně zajišťuje import do celé Evropy. Navzdory tomu, že jde o v mnoha ohledech zastaralé auto s minimální bezpečnostní výbavou, díky své specifičnosti je o něj zájem především v dolech, lomech nebo mezi firmami, které potřebují levný a odolný pracovní stroj. A také ho čím dál častěji kupují fanoušci.

V Česku platí za specialistu na ruské vozy. Firma AMC z Radíkovic u Hradce Králové funguje už asi 27 let a zpočátku sem dovážela modely ARO, poté se přibraly vozy značky GAZ a UAZ a samozřejmě Lada Niva a všechny její odvozeniny.

Dnes jsou hlavními "bestsellery" firmy moderní Lady (třeba model X-ray nebo Vesta), ale i zmíněná Buchanka. I když… ve skutečnosti se u nás prodá zhruba 20 aut ročně, prý se ale zájem postupně zvyšuje. "Zajišťujeme však dovoz do celé Evropy. Hlavním trhem je pro nás Německo, ale i Belgie nebo Nizozemsko," dodává Jan Majurník, který má v AMC na starosti komunikaci.

Buchanka je specifické auto, a proto má vcelku jasně vymezenou klientelu. Kupují ji v lomech, dolech, geologické společnosti, zkrátka firmy, které potřebují auto na převoz více osob v horším terénu. "V posledních letech ji ale čím dál více kupují jednotlivci na expedice a také fanoušci, kteří ji mají jako takzvaný retro-wagen," dodává Majurník.

Pro ty, kteří potřebují pracovní stroj, má Buchanka nesporné výhody. Elektroniku v ní prakticky nenajdete, jen tu nejnutnější. Sedí na ocelovém žebřinovém rámu, má tuhé nápravy, mechanické připojení čtyřkolky, mechanické připojení redukce a velice jednoduchý benzinový motor.

Je uložený mezi předními sedadly, tedy tak, jak to pamatují všichni, kteří někdy jeli Škodou 1203 (a u nějž se s posměchem říkávalo, že je ho aspoň díky tomu možné opravovat za jízdy), je však modernější, než kdysi Buchanka měla (pohání také UAZ Patriot). Má objem 2,7 litru, přímé vstřikování od Bosche a výkon 113 koní. Převodovka je pětistupňová mechanická. Spotřebu jsme neměřili, ale údajně se pohybuje mezi 11 až 14 litry na 100 km.

Motor, který v Rusku splňuje normu Euro 5, se pro Evropu upravuje, aby vyhovoval normě Euro 6c, nyní ho čeká homologace na Euro 6d-Temp. Tyto úpravy probíhají přímo v Radíkovicích a každý vůz se schvaluje individuálně. Znamená to také, že každé auto, které AMC prodá do Evropy, projde nejdříve radíkovickou dílnou.

Běžně jsou poháněna zadní kola, přední pohon je připojitelný. V terénu je vůz extrémně schopný.
Běžně jsou poháněna zadní kola, přední pohon je připojitelný. V terénu je vůz extrémně schopný. | Foto: Eva Srpová

Buchanka nemá konkurenci
Na evropském trhu nenajdete prakticky žádného jejího konkurenta. Tato verze (2206) může vozit v terénu dva až devět osob a v základní verzi vyjde s daní zhruba na 450 až 460 tisíc korun. Cenu samozřejmě ovlivňuje kurz rublu. Po Česku funguje zhruba 30 servisů, na vůz se vztahuje klasická dvouletá záruka.

Potenciální majitel ale pochopitelně musí počítat s tím, že si kupuje auto, jehož holý základ je v podstatě 61 let starý. Má své mouchy, třeba převodovka není zcela bezproblémová a dovozce před prodejem nechává měnit tovární olej za kvalitnější a upravuje v převodovce synchrony, čímž se údajně největší slabiny vozu eliminují.

Ruský návod, ruské nápisy v autě informující o nouzovém východu nebo umístění hasicího přístroje. Azbuka se vám bude hodit.
Ruský návod, ruské nápisy v autě informující o nouzovém východu nebo umístění hasicího přístroje. Azbuka se vám bude hodit. | Foto: Eva Srpová

A nutností je nanést protikorozní ochranu, karoserie totiž není pozinkovaná, a tak se vyplatí každoročně vystříkat také dutiny, aby vůz tak rychle nerezl.

Novoty ale dorazily i do Buchanky, i když jde spíš jen o jemné úpravy. Má jiná zpětná zrcátka, LED denní svícení a novější palubní desku s přístrojovým štítem, kde je sdružený tachometr a další jednoduché čítače.

Dokonce lze sedadlo řidiče posouvat (sic!) a v příplatkových prvcích se objevilo vyhřívání sedadel nebo elektronicky ovládaná uzávěrka zadní nápravy. A modely pro rok 2019 mají také povinný systém eCall s SOS tlačítkem na stropě, díky kterému se v případě nehody dovoláte pomoci.

Vzhledem k tomu, že UAZ Buchanka se zde prodává s individuální homologací, nemusí splnit běžné vyšší standardy na bezpečnostní výbavu, pouze motorové emise. A tak byste tu marně hledali byť jen jediný airbag. Má ale ABS a posilovač řízení i brzd. Výrobce se stále snaží dělat Buchanku co nejjednodušší. Co tu není, nemůže se rozbít.

Sedadel může být až devět. Na převážení pracovníků v lomu je Buchanka bezkonkurenční.
Sedadel může být až devět. Na převážení pracovníků v lomu je Buchanka bezkonkurenční. | Foto: Eva Srpová

Buchanku jsme už řídili po povrchovém dole vlastněném Mosteckou uhelnou (článek zde), avšak tento zážitek se nikdy neomrzí. Jak se vyšplhat do sedadla už nás díky tomu nikdo poučovat nemusel, chce to na stupačku položit pravou nohu, nikoli levou, a pak se razantně vyhoupnout nahoru. V Buchance se sedí jako v autobuse, přímo nad kolem, s volantem téměř položeným. Vyosené pedály jsou samozřejmostí, to zkrátka k Buchance patří.

Buchanka je stoprocentně mechanický stroj a podle toho se i řídí. Musíte se specificky chovat k plynu, brzdám, spojce. Všichni ti, kteří se s Buchankou vydávají i na dlouhé expedice, které se nevyhýbají dálnicím, si zaslouží obdiv. Je hlučná, má enormní vůli v řízení, v zatáčkách se naklání, jako by v sobě měla půllitr vodky a rychle by s ní chtěl jet jen ten, kdo postrádá půd sebezáchovy.

Nejvíc doma se cítí v terénu. Bonusem je i to, že vám není líto se vrhat do příkopů, protože z chování Buchanky je cítit houževnatost bytelnost vlastní kvalitnímu pracovnímu náčiní. Ostatně, že se hodí právě na tohle, dokazuje už 61 let a je v tom extrémně dobrá.

Buchanka vyrazila do terénu. Podívejte se, jak si legendární ruský mikrobus vedl | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

před 59 minutami

Déšť může v úterý zvednout hladiny řek, varují meteorologové

Na jihu a východě Čech a na většině území Moravy s Slezska bude do úterního poledne pršet, místy vydatně. Spadnout může 40 až 60 litrů vody na metr čtvereční. Kvůli vysokému nasycení půdy vodou hrozí na některých tocích vzestup hladiny až na druhý povodňový stupeň. Vyplývá to z dnes vydané výstražné informace Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Varování před možným vzestupem hladin platí od dnešního poledne do středečních 18:00. Týká se povodí řek Úslavy, Úhlavy a toků na severní straně Šumavy a Novohradských hor. Řeky a potoky v těchto regionech mohou vystoupat místy až na druhý stupeň povodňové aktivity. Zvýšený průtok vody meteorologové předpokládají také v povodí Lužnice a na menších tocích odvodňujících jihovýchod Českomoravské vrchoviny, Orlické hory a Jeseníky. Meteorologové varují lidi, aby se na rozvodněných tocích vyvarovali plavání, jízdy na lodi či pohybu v korytě toku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Čtvrtý kanoista z OH v Riu Gebas ukončil kariéru

Vodní slalomář Vítězslav Gebas ukončil ve 36 letech kariéru. Rodák z Hradce Králové měl před čtyřmi lety v Riu de Janeiro nadosah medaili ze závodu kanoistů, skončil čtvrtý se ztrátou 13 setin sekundy na bronzovou pozici.

Na mistrovství světa Gebas získal dvě medaile v závodech hlídek, další tři cenné kovy vybojoval v týmové soutěži na mistrovství Evropy. Čtyřikrát se dostal na stupně vítězů v individuálních závodech Světového poháru.

Loni ani letos se Gebas neprobojoval mezi kanoisty do tříčlenného reprezentačního výběru. O jeho konci kariéry dnes informoval Český olympijský výbor na twitteru.

Další zprávy