Navzdory úspěchům se Subaru expandovat nechystá. "Snaha o velký růst by logicky vedla k tomu, že bychom nemohli dál dělat to, co děláme teď, tedy vyrábět auta, která jsou řidičsky skvělá a přesně podle gusta specifické klientely," vysvětluje David Dello Stritto, ředitel PR Subaru pro Evropu.
V jiných případech by se dalo říci, že takové prohlášení je jen póza ospravedlňující neúspěch, jenže to u Subaru neplatí. Vloni automobilka vůbec poprvé přesáhla hranici milionu vyrobených aut a tvoří skutečně specifickou značku pro specifický typ klientů. A skalní fanoušci by se obrátili jinam, kdyby jeho výrobce zcela zanevřel na tradici.
I tak je ale Subaru ovlivněno trendy - především segmentem SUV. Většina prodaných Subaru ve světě jsou totiž crossovery (Forester, Outback nebo XV - jejich české ceníky si otevřete po kliknutí na aktivní jména modelů). Největší zájem o značku s plejádami ve znaku je v USA a Kanadě, kde se vloni prodalo přes 665 tisíc aut, dále v domácím Japonsku nebo Austrálii. V celé Evropě se prodá méně aut než v Číně.
I tak se ale značka snaží dostát svým tradicím a vyrábět spolehlivá auta. Priority má jasně dané. "Víte, občas nám lidé říkají, že Subaru vyrábí ne zrovna hezká auta. Ale upřímně - to ani není našim hlavním kritériem," dodal Stritto.
Přiznat se k tomu, že schválně vyrábíte něco, co není hezké, už asi trochu póza je, ale jak je vidět na prodejích (minulý rok Subaru vyrobilo 1 012 000 aut), lidé skutečně oceňují jiné kvality, než je design.
Letos přichází na trh inovované kupé BRZ s pohonem zadních kol, které jsme měli možnost vyzkoušet za polárním kruhem ve finském Rovaniemi. Má Bi-LED světlomety vpředu a diodové světlomety vzadu, nový nárazník a lehce přepracovanou zadní odtokovou hranu, která pomáhá lepší aerodynamice. Líbí se nám i nový volant s tlačítky.
Nebylo by to ale Subaru, kdyby se vedle těchto kosmetických změn nezaměřilo hlavně na to podstatné, ale na první pohled skryté - techniku a z ní vyplývající jízdní vlastnosti. Vedle výrazně přepracovaného atmosférického dvoulitrového motoru má také tvrdší pružiny a lepší tlumiče.
Automobilka také oznámila, že v následujících třech letech vždy přijde buď s faceliftovaným modelem nebo rovnou novou generací, v roce 2019 představí nově vyvinutý downsizovaný turbomotor, bude následovat plug-in hybrid a v roce 2021 elektromobil. Navzdory slovům o (ne)růstu stagnace Subaru rozhodně nehrozí.