Jako Hra trůny, jde o to, kdo dobře leze do zadku, zní z odborů Škody o odchodu šéfa

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
16. 7. 2020 17:45
Ve vedení automobilky Škoda Auto končí k 31. červenci necelých pěti letech její šéf Bernhard Maier. O jeho dalším osudu a nástupci zatím nejsou bližší informace. Náhlý odchod komentuje také týdeník Škodovácký odborář. Podle jeho vyjádření je odchod Maiera vyústěním sporů mezi Škodou a mateřským Volkswagenem.
Foto: Škoda Auto

Otázku budoucího směřování mladoboleslavské automobilky Škoda Auto řeší odbory Škodovky ve čtvrtečním vydání svého týdeníku Škodovácký odborář. V srpnu má být zvolen nový předseda představenstva za končícího Bernharda Maiera.

Metaforický text spekuluje, zda nový šéf představenstva bude firmu rozvíjet. Vyplývá z něj, že pokračují spory o místo výroby jednotlivých modelů. Odbory v té souvislosti vyčítají české vládě, že se o situaci v automobilce nezajímá.

"Smutné je, že o to, co se ve Škoda Auto děje, se vůbec nezajímá naše vláda. Mnohdy Škodu naopak dehonestuje. Soustředěná pouze na řepku, párky, kuřata a na žonglování s koblihami si nechává utéct skutečný poklad, kterým je nádherný šperk této republiky a mnoha generací," píše týdeník v narážce na automobilku.

Podle německého listu Handelsblatt stojí za Maierovým odchodem mocenské spory v koncernu Volkswagen. Více informací jsme publikovali zde. Firma pak následně Maierův konec oficiálně potvrdila. Jeho pětiletý kontrakt měl skončit až na podzim a o Maierově osudu se tedy vedly debaty už delší dobu, nakonec ale není vůbec jasné, jestli zůstane v koncernu VW, kde pracoval posledních devatenáct let, anebo mu nebyl žádný post ani nabídnut. Předtím, než před pěti lety převzal vedení Škodovky, byl zodpovědný za prodej u Porsche.

Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík už dřív uvedl, že Volkswagen Škodě závidí úspěch. Podle něj nevychází Volkswagen Škodě vstříc. Škodovácký odborář publikovaný 16. července si stěžuje, že nejmodernější technika se do škodovek dostává se zpožděním nebo vůbec. V médiích se objevily také informace, že Škoda svými úspěchy předbíhá i Audi, což pro koncern není dobré.

Nový šéf Škody bude s představenstvem řešit i budoucnost jednotlivých modelů. "Uvidíme, jak statečně družina z představenstva společnosti Škoda zabojuje o Superb, který se má spolu s modelem Karoq přesunout do Bratislavy," uvádí text. "Uvidíme také, jak zabojují o Kodiaq, který má jít do Německa, či o dlouhou Fabii, kterou lidé mají tolik rádi," odkazuje text v odborářském týdeníku na kombi verzi Fabie.

Poukazuje i na to, že volba předsedy představenstva Škoda Auto je výhradně v rukou představenstva. "Jaký úkol dostane nový předseda představenstva? Škodovku rozvíjet, nebo ji srazit na kolena, zabrzdit a pak za to dostat jinde ještě lepší trůn?" vznesly odbory řečnickou otázku.

V jinotajích týdeník naznačuje, že ve hře je víc jmen, dokonce uvádí: "(…) čtyři uchazeči, mnozí s dobrou kvalifikací z Čínské lidové republiky, se nějakou dobu živili nadějí. Nevíme, kdo vyhraje, zda Čechy, Německo, Španělsko, nebo Afrika? Afrika je teď dost v kurzu. Vždyť mažeme různé symboly, například černouška na Kofile, raději ani nelížeme eskymo, natož pak nanuk. Dát do popředí Afriku by zamaskovalo mnohé průsery."

Zmíněným "člověkem z Afriky" by mohl být dosavadní šéf VW pro Jižní Afriku Thomas Schäfer. Padesátiletý Schäfer začínal svoji profesní dráhu u společnosti Daimler, v roce 2012 přešel do Volkswagenu. Že se o tomto muži spekuluje jako o vážném kandidátovi, uvedl odborný web automobilwoche.de.

Českým kandidátem na post šéfa Škody Auto by mohl být také Martin Jahn, který je v současnosti viceprezidentem pro prodej a marketing ve společném podniku, který v Číně vede Volkswagen se státní automobilkou FAW. Martin Jahn v minulosti zastával post personálního ředitele Škody.

Škoda uvedla, že nástupce bude podle platných českých zákonů zvolen při prvním zasedání představenstva společnosti v srpnu a jeho jméno bude zveřejněno následně. Odborář si však nebere servítky.

Uvádí, že výběr nového vedení Škody nebude snadný a boj o pozici přirovnává k Hře o trůny. "Zůstává ovšem stále platné pravidlo: dobře lézt někomu do zadku, sklapnout paty, přitakat a hledět si svého, tzn. kariéry, peněz a bonusů. Bylo jasné, že letní sídlo králů - Škoda Mladá Boleslav - neujde pozornosti uchazečů a že se o toto léno chystá bitva."

 

Právě se děje

Další zprávy