Pomalu, ale jistě, přicházejí do Čech mrazy, a proto by měli zpozornět i řidiči. Na co nezapomenout, aby se auto po třeskutě mrazivé noci či delším stání na parkovišti rozjelo?
Základem jsou startovací kabely. V zimním období totiž může dojít ke ztrátě kapacity akumulátoru a při velmi nízkých teplotách až k úplnému vybití i u relativně mladého akumulátoru. Ty je pak třeba propojit s autem se stejným napětím elektroinstalace a provozuschopným akumulátorem (lepší je volit výkonnější auta než městská mini).
Nabídka startovacích kabelů je dnes velmi široká, při jejich výběru je vhodné dbát především na tloušťka kabelu. Pro osobní automobily se zážehovými motory jsou doporučovány kabely s průřezem větším než 16 milimetrů čtverečních, pro motory o objemu nad 2,5 litru a turbodiesely je doporučeno používat kabely s průřezem od 25 milimetrů čtverečních výše.
Jak nabít akumulátor?
Při zapojování kabelů by mělo být vypnuté zapalování u obou vozidel. Nejprve se svorky červeně označeného kabelu připojí ke kladnému pólu (+) vybitého akumulátoru a následně ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. Na ten se pak připnou na záporný pól (-) jedna svorka černě označeného kabelu a ta druhá se u "vybitého" vozidla připojí na kovovou část v motorovém prostoru, u nových vozidel bývá tento kostřící bod často označen znamínkem mínus.
Nabití vozu však nemusí přijít okamžité, doporučuje se počkat i 15 minut, než motor "chytne". Vhodné je také vyzkoušet, zda vybitý vůz po zprovoznění "šlape" i bez podpory druhého auta.
Aditiva do nádrže
Lepší start motoru zajistí také aditivové koncentráty. Náplň se v tomto případě lije v doporučeném množství přímo do nádrže. Speciální koncentrát je důležitý především pro auta se vznětovým motorem, kterému pomáhá, pokud (především nekvalitní) nafta v nádrži zamrzne. Do nádrže je také možné nalít jeden až tři litry benzínu, podle množství paliva, které je v nádrži.
Silné mrazy vyžadují i další doplňky. Zmiňme především nemrznoucí směs do ostřikovačů, případně i rozmrazovač zámků, který se vyplatí mít u sebe pokaždé, když odejdete z auta.
Vhodné je také při nízkých teplotách změřit si hladiny elektrolytu v akumulátoru, bod varu brzdové kapaliny a bod mrznutí chladicí kapaliny (chladicí kapalina by měla být nemrznoucí až do -25° C).
Pohodlnější řidiči si také mohou dokoupit přípravky proti zamrzání oken nebo speciální fólii proti tvoření námrazy, která je napnutá mezi zavřenými dveřmi a pod stěrači.