Starší je lepší: Osm rad a tipů, jak koupit veterána pro radost nebo jako investici

Tomáš Starý
23. 7. 2020 6:04
Koupě nového auta je v podstatě ztrátová záležitost. Jakmile se vám jednou otočí kola poté, co jste si auto přebrali u prodejce, můžete rovnou odepsat minimálně 20 % jeho hodnoty. Na trhu ojetin je situace trochu jiná, auta také ztrácejí hodnotu, jen ne tak rychle, nebo alespoň tato suma nebývá tak extrémní.

Jiné je to ale na trhu historických aut, tedy veteránů, případně youngtimerů a vzácných vozů z různých limitovaných edic. U těch se v určitém bodě pokles cen zastaví a pak už zpravidla jen rostou, jak začínají auta z trhu mizet. Pokud uvažujete o koupi veterána, nejprve si ujasněte několik věcí, podle kterých pak vybírejte konkrétní kus.

Foto: Porsche

Dostupnost dílů

Zejména německé automobilky o majitele svých starých modelů pečují. Vedle značkových programů renovací celých aut, což je ale zábava za několik milionů korun (často výsledné náklady převažují ceny moderních sportovních vozů konkrétní značky), nabízí například BMW, Mercedes-Benz nebo Porsche (ale i britský Jaguar) originální díly klidně na auta z 40. let minulého století.

Ale samozřejmě za ně adekvátně zaplatíte, protože některé se musí ručně znovu vyrobit. Nejsou to sice sumy přímo likvidační, ale vysoké jsou. I to je důvod, proč pak chudší majitelé své veterány a youngtimery různým způsobem "bastlí" neoriginálními a neoficiálními metodami. Na tyhle neoficiální a neoriginální opravy a úpravy doplácejí vozy s velmi špatnou dostupností značkových dílů, zejména pak japonské veterány.

 

Právě se děje

Další zprávy