Hyundai v Nošovicích už vyrobil celkem tři miliony aut. Za hodinu jich zvládne 66

ČTK ČTK
30. 5. 2019 14:58
Automobilka Hyundai letos v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila 130 000 aut. Letošní plán výroby, který činí 318 000 vozů, o několik procent překročí. Celkem už ve slezské továrně vyrobila tři miliony automobilů a na příští rok chystá významné novinky. Jubilejní vůz předvedla dnes.
Jubilejní třímiliontý automobil z Nošovic je Hyundai i30 v ostré verzi N. Bude mít německého majitele.
Jubilejní třímiliontý automobil z Nošovic je Hyundai i30 v ostré verzi N. Bude mít německého majitele. | Foto: HMMC

"Rok 2019 je rokem velkých příprav na velkou modelovou ofenzivu, která přijde v roce 2020. Ale žádné bližší detaily, to znamená kolik modelů, kdy přesně, jaké konkrétní modely, rozhodně v tuto chvíli nemůžeme poskytnout," řekl novinářům mluvčí Petr Vaněk.

Automobilka aktuálně ukončuje výrobu modelu Hyundai ix20, jehož se v Nošovicích za osm let a osm měsíců vyrobilo téměř 316 000 kusů. Dominantním modelem vyráběným v továrně je nyní Tucson s podílem asi 70 procent, dále se tam produkuje pět verzí modelu Hyundai i30.

Třímiliontý vůz Hyundai vyrobila po deseti letech a necelých sedmi měsících od chvíle, kdy 3. listopadu 2008 v Nošovicích zahájila výrobu. Jubilejním vozem se stal vysokovýkonný model Hyundai i30N, poputuje do Německa.

Polovinu aut dosud vyrobených v Nošovicích tvořily vozy SUV, a to 30 procent současný model Tucson a 20 procent jeho předchůdce ix35. Vozů Hyundai i30 první až třetí generace bylo 36 procent, desetinu tvořily MPV Hyundai ix20. Tři procenta připadají na model Kia Venga, který se v Nošovicích vyráběl v letech 2009 až 2011, a jedno procento na modely Hyundai i30 N a i30 Fastback N.

Celkem 61 procent aut mělo benzinový motor a 39 procent naftový. Vozy se exportují do 69 zemí, nejvíce do Německa, Velké Británie, Ruska, Španělska a Itálie, které odebraly dohromady téměř polovinu produkce. Tuzemský trh má přibližně čtyřprocentní podíl. Auta z Nošovic míří také například do Mexika, Egypta, Saúdské Arábie nebo Austrálie.

Vaněk řekl, že dnešní jubileum firma považuje za začátek nové éry ve spolupráci se společností Hyundai Motor Czech (HMCZ), která je importérem a distributorem vozů Hyundai. "Už není rozdíl mezi továrnou a importérem. Jsme jedna firma, která reprezentuje jednu značku. Každý máme svoji roli - jedna část vyrábí, druhá část prodává a dělá marketing," řekl ředitel HMCZ Martin Saitz. Vztahy mezi importérem v Praze a slezskou továrnou byly podle něj dříve poměrně napjaté.

"Zůstáváme nadále dvě nezávislé společnosti, nicméně dochází k fúzi myšlenek a konceptu spolupráce, marketingu, reklamy. Předchozí reklamní kampaně byly dělány často navzdory našim kritickým připomínkám a žádostem o změnu. Toto období je za námi," komentoval to Vaněk.

Oproti loňskému roku, kdy vyrobila 340 300 vozů, letos automobilka plán mírně snížila. Bylo to podle mluvčího kvůli poklesu objednávek z Británie souvisejícím s obavami z brexitu i kvůli snížení poptávky v celé Evropě a ekonomickým problémům na některých mimoevropských trzích. Na zaměstnanost to ale vliv nemělo. Automobilka má zhruba 3300 pracovníků a dalších 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů.

"Naše tempo výroby je 66 aut za hodinu. Nastavení linek neumožňuje zvolnit, takže jsme ubrali na pracovním čase a zejména v prvním kvartále jsme měli takzvané nevýrobní pátky, kdy zaměstnanci zůstali doma se mzdou. Ale teď už jedeme podle plánu a žádné nevýrobní dny ani mimořádné směny se neplánují," řekl Vaněk.

V roce 2017 nošovická továrna vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun a tržby 136,67 miliardy korun.

 

Právě se děje

před 23 minutami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U zlínských hokejistů skončil kouč Stavjaňa, vrací se Svoboda

Hokejisty Zlína už nevede Antonín Stavjaňa, vedení klubu dnes hlavního trenéra večer odvolalo z funkce. Na lavičku posledního celku extraligy se po půlroce vrací Robert Svoboda. Berani o tom informovali na svých webových stránkách.

Zlínští hokejisté získali v 11 kolech jen šest bodů za dvě vítězství. Aktuálně mají na kontě sérii tří porážek při skóre 4:16. S celkovými 41 inkasovanými góly mají nejhorší obranu v soutěži.

"Členové prezidia, představenstva klubu a rady jednatelů se domluvili na změně trenéra. Po neúspěšném působení Antonína Stavjani se vrací Robert Svoboda, který do konce minulé sezony mužstvo trénoval a zná tak jeho kvality. Byla to logická volba," uvedl generální manažer klubu Martin Hosták.

Další zprávy