Podle právní platformy MyLeo, která žalobu organizuje, Renault zákazníkům zamlčoval vážnou skrytou vadu, o které musel vědět. Zejména když jim vyměňoval porouchané motory za nové se stejnou konstrukcí.
Motor 1.2 TCe se vyráběl v letech 2012 až 2018. Šlo o první počin Renaultu spojující malý zdvihový objem a přímé vstřikování paliva. Tato technologie obecně není nejvýhodnější pro krátké jízdy za studena, motor 1.2 TCe však při nich trpěl nápadně často.
Vysoká účinnost vedla k nedostatku odpadního tepla a pomalému ohřevu motoru pod "lehkou nohou". Na chladných stěnách válců se srážel benzin a ředil olej. To vedlo ke špatnému mazání třecích ploch, vydření válců, spotřebě oleje a ztrátě komprese. Rychle se vytahal také rozvodový řetěz.
Francouzští právníci v podání dokonce zmiňují riziko smrtelné nehody, protože motor se může zadřít za jízdy. Na to by však posádka musela ignorovat kontrolku nízké hladiny oleje, která se rozsvítí s předstihem.
Hodně porouchaných motorů bylo už v záruce vyměněno, ale zejména zpočátku se scénář opakoval znovu. Z toho dnes právníci MyLeo vyvozují, že výrobce musel o konstrukční chybě vědět, ale klamal spotřebitele tvrzením, že na novém motoru je již vyřešena.
V prvním kole řízení, které proběhlo v březnu u soudu ve Versailles, soudce uznal podněty žalovatelů za oprávněné a vyzval Renault k předložení technické dokumentace. V druhém kole se bude posuzovat, zda automobilka při řešení problému postupovala férově vůči zákazníkům.
Hromadné žaloby na obchodní společnosti byly dříve známy jen ze Spojených států amerických. Do evropského práva byla tato forma zavedena směrnicí EU 2020/1828 pro posílení práv spotřebitelů po aféře Dieselgate.
Paradoxní je, že kvůli emisnímu softwaru Volkswagenu ve Francii dosud taková žaloba podána nebyla. Vyrovnání se zákazníky proběhla jen v Německu a Velké Británii. V některých dalších zemích se žaloby dostaly k soudům první instance, kde se Volkswagen odvolal.
Francie jako stát odsoudila Volkswagen k zaplacení vysoké pokuty, ne však k odškodnění zákazníků. Pokutu za emise dieselových motorů dostal ve Francii také Renault.
V Česku se spotřebitelé k hromadné žalobě sdružovat nemohou, protože směrnice EU 2020/1828 ještě nebyla přejata do zdejšího práva. Narazila na to skupina Safe Diesel, jejíž žalobu proti Volkswagenu letos v únoru soud zamítl právě proto, že hromadná forma nemá oporu v zákoně.
"Ministerstvo spravedlnosti předložilo návrh zákona o hromadném řízení a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o hromadném řízení. V rámci doprovodného zákona dojde k doplnění zákona o ochraně spotřebitele, v němž bude upraven poměrně podrobný postup určování oprávněných subjektů k podávání hromadných žalob," sdělil redakci Aktuálně.cz David Hluštík z ministerstva průmyslu a obchodu.
"Podle našich informací by měla návrh zákonů v dohledné době schvalovat vláda, následně se jimi budou zabývat obě komory Parlamentu ČR," dodal.