Hraje si se světly, ale jak je to s kufrem? První jízda s novým Audi A5

Hraje si se světly, ale jak je to s kufrem? První jízda s novým Audi A5
Audi A5 stojí na nové koncernové platformě pro prémiové modely se spalovacím motorem. Oproti předchůdci A4 narostla novinka o sedm centimetrů do délky.
Audi A5 s označením Avant je klasický kombík.
Tři displeje pokrývají velkou část přístrojové desky, nejsou do ní ale zcela zakomponované.
Praktický je Avant stále, základní objem kufru se ale oproti předchůdci o trochu zmenšil. Zobrazit 28 fotografií
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
30. 10. 2024 10:35
Jiné označení, nová platforma i částečně odlišný koncept. Nástupce populární A4 přináší mnohá překvapení, pamětníci minulých časů z nich mohou být trochu zmateni.

Z Audi A4 se tímto okamžikem stává A5, zazní úvodem tiskové konference ve francouzském Nice, to aby snad nedošlo k nějakým nedorozuměním. Automobilka se rozhodla postupně přečíslovat řady, lichá čísla budou napříště patřit spalovákům, sudá elektromobilům.

Není to ovšem jediná změna, kterou lze u nástupce A4 označit za zásadní. V původní verzi byla Limuzína tříprostorovým sedanem, zatímco u A5 jde o liftback, kde se spolu s víkem kufru vyklápí také celé zadní okno. Označení Limuzína si ovšem ponechal.

Ještě že druhá karosářská verze, Avant, je stále klasickým kombíkem, i když s patrnou změnou preferencí. Zatímco karoserie novinky narostla do délky o sedm centimetrů a rozvor dokonce o osm, kufr Avantu se mezigeneračně zmenšil (podle verze) o 15 až 20 litrů na celkových 476. Limuzína má přitom objem jen nepatrně menší (445 litrů), a protože je teď díky pátým dveřím mnohem praktičtější, dosavadní výhoda dražšího Avantu se tím poněkud relativizuje.

Celkově pak nová A5 působí o poznání sportovněji, na čemž má zásluhu na pohled užší a zároveň širší maska chladiče. Karoserie je od základu nová, více zakulacená, přesto však netrpí době poplatnými designovými výstřelky a plynule navazuje na předchůdce. Hlavní síla designu Audi, tedy že jeho auta působí moderně po dlouhá léta, zůstává zachována.

A pak je tu i novinka, kterou si prostě Audi nemohlo odpustit, aby dostálo sloganu vyzdvihujícímu technický náskok: Kdo si k autu objedná příplatkové Matrix světlomety, dostane zadní digitální OLED světla, u kterých se v noci světlo přelévá podobně jako u elektrického krbu. Navíc lze měnit jejich grafiku v osmi předem nakonfigurovaných stylech. Tady Audi zjevně pokračuje v tradici A4 - generace představená v roce 2007 měla jako vůbec první auto světla pro denní svícení sestavená z LED diod.

Pohodlí na dlouhých cestách

Do serpentin nad Azurovým pobřežím vyrážíme v bílém naftovém Avantu s výkonem 204 koní a pohonem předních kol, která je současně i nejlevnější dieselovou verzí. Na první pohled zaujme rozměrná kapota před čelním sklem a také více prostoru v příčném směru na předních sedadlech. A5 je nepochybně o poznání větší auto než byla A4. Také vzadu je na tom novinka prostorově lépe, a to i s místem na nohy. Tady jsou centimetry navíc, o které povyrostla, skutečně znát.

Audi A5/S5 verze a ceny

Verze 2,0 TFSI (110 kW) 2,0 TFSI (150 kW) 2,0 TFSI (150 kW) quattro 2,0 TDi (150 kW) 2,0 TDI (150 kW) quattro 3,0 TFSI (270 kW) quattro
Limuzína (Kč) 1 157 000 1 295 900 1 360 900 1 363 900 1 428 900 1 993 500
Avant (Kč) 1 199 000 1 337 900 1 402 900 1 405 900 1 470 900 2 128 700

Řidič má k dispozici dva velkoplošné displeje, propojené společným rámečkem, třetí (příplatkový) displej je pak určen spolujezdci. Ovládání sedmistupňového dvouspojkového automatu S-Tronic zůstalo na středovém tunelu, ačkoliv nově uváděné koncernové modely jej zpravidla mají pod volantem.

Audi A5 je ovšem auto, ve kterém se lze rychle zorientovat a najít přirozenou pozici za volantem. Nová platforma PPC pro spalovací motory pak vůz vede do zatáček s lehkostí, nedotáčivost při běžném stylu jízdy nelze vůbec pozorovat. K tomu na palubě vládne mimořádné ticho a řízení je kolem středové polohy sympaticky přesné.

Novinka tedy velmi dobře plní roli auta na dlouhé cesty, ve kterém si posádka užívá komfort, zatímco řidiči zůstává zábava při řízení. Společnou radostí je pak sporadická návštěva čerpací stanice, naftové audi vybavené mildhybridním systémem nové generace, který umožňuje i plachtění bez motoru, jezdí se spotřebou kolem pěti litrů.

A5 přijíždí čtyřválcovými motory na benzin i naftu, u obou dvou volitelně také ve verzi s pohonem všech kol quattro. Sportovní verze S5 je čtyřkolka standardně, pod kapotou si hýčká třílitrový benzinový šestiválec.

Jak upozorňuje český importér, oproti předchůdci A4 dochází k podstatnému rozšíření standardní výbavy u aut určených pro tuzemský trh. Bez příplatku je nově mimo jiné třízónová klimatizace, parkovací asistent včetně zadní kamery, adaptivní tempomat, kompletní LED osvětlení včetně automatického přepínání dálkových světel nebo elektrické ovládání víka kufru.

 

Právě se děje

Další zprávy