Osmnáct vozidel, dvanáct motorek, pět aut a jeden traktor bude v sobotu 12. listopadu hledat na výstavišti v Lysé nad Labem nového majitele. Aukce na akci Retro Garáž, což je burza aut i různých předmětů s nimi související, se už stala tak trochu tradicí, letos se navíc poprvé připojí pod stejnou hlavičkou i dražba v Praze. Na konci října se tam bude dražit celkem třináct strojů včetně vládní Tatry 613 Speciál, vzácné limuzíny Wikov 35 nebo motocyklu Jawa 500 OHC 15/00 "šnek". Více jsme o aukci psali zde.
Právě vzácná verze nejcennějšího motocyklu z Týnce nad Sázavou je takovým pojítkem mezi oběma aukcemi. Do dražby jdou totiž hned dvě: jedna v Praze, druhá právě v Lysé nad Labem. Vyvolávací cena je 800 tisíc korun, přičemž stroj z roku 1953 je po kompletní renovaci a díly jsou z devadesáti procent původní. Jen přední světlo je replikou, výfuky, dynamo a tachometr pochází z pozdější 500 OHC a karburátor je z "péráku".
O vozidlo s nejvyšší vyvolávací cenou ale nejde. Na rovném milionu totiž začíná Jawa 500 OHV "rumpál" z roku 1929, která byla úplně prvním motocyklem slavného výrobce. Na prodej se v aukcích, podobně jako "šnek", téměř neobjevuje. Motor i převodovka u tohoto konkrétního kusu jsou navíc originální, zbytek je pak sestavený z nových dílů, jako celek ale motorka údajně až na pár výjimek odpovídá původnímu stroji.
Dvě vzácné Jawy doplňují i další zajímavé motorky. Například "čezeta" 250 Tourist z roku 1938 s vyvolávací cenou 300 tisíc korun, Jawa Californian, Jawa Mustang v exportní verzi pro německý obchodní řetězec Neckermann z roku 1969, nebo Jawa 350/640. "To je stroj stále v původní bedně, ve které byl expedován do Norska," říká pořadatel Retro Garáže Pavel Kočí. Chybět nebude ani kultovní Pionýr nebo dva mopedy Stadion v původním stavu.
Mezi automobily bude největší hvězdou pravděpodobně Tatra 603-2 alias "šilhavka" z roku 1966. Prostřední vývojová verze T603 se čtyřmi světlomety sdruženými po dvou na každé straně patří mezi sběrateli vyhledávané stroje. Tento konkrétní je navíc po kompletní renovaci a má chromované prvky na kapotě, tvořící takzvanou "kotvu". Vyvolávací cena je 800 tisíc korun.
Není to ale jediná Tatra, která se v listopadové aukci objeví. Druhou je valník T54 z roku 1932 s dřevěnou korbou a kabinou zvětšenou přímo v Kopřivnici pro přepravu tří osob. Zajímavý je nákladní model též pohonem, má totiž silnější motor z T52 o výkonu 22 kW místo standardních 16 kW. Tatrovka je navíc po kompletní renovaci, přičemž vyvolávací (a též minimální prodejní) cena je 450 tisíc korun. "Tatru 54 jsme obsadili po velkém jarním úspěchu v aukci s valníkem T13," říká Kočí. Připomeňme, že letos na jaře se o kousek starší valník Tatra 13 prodal za více než 1,8 milionu korun.
Automobilovou nabídku uzavírají tři škodovky. Minimálně podle vyvolávací ceny 150 tisíc korun se asi nejvyšší částka dá očekávat od Škody Rapid ve verzi 136 s celohliníkovou třináctistovkou OHV shodnou s Favoritem. Do kupé se dostala až na konci životního cyklu, přičemž s ní Rapid nabízel 46 kW a jezdil až 150 km/h. Nabízené oranžové auto s platnými doklady je navíc po kompletní renovaci (ačkoliv má nefunkční počítadlo kilometrů a navíjení levého zadního pásu), má vyvařenou karoserii nebo nové čalounění původních sedaček.
V nabídce ho doplňují dva další mladoboleslavské modely. Červená 105 L z roku 1977 po celkové opravě a servisu s původním interiérem a novým lakem má vyvolávací cenu 90 tisíc korun, modrá 110 LS z roku 1973 v původním stavu a se zachovalým interiérem se bude prodávat od sta tisíc korun. Znalci asi už podle označení LS vědí, že se jedná o poměrně vzácnou verzi s motorem z "erka", což prozrazují i čtyři přední světlomety, přesto se za skoro dva miliony jako exportní "stovka" s velmi nízkým nájezdem před rokem a půl asi neprodá.
Všechny výše zmíněné auta a motorky doplní také jeden traktor: Porsche Standard z roku 1957.