Bizarní auta jezdí po silnici i plavou ve vodě. Obojživelníky vyvíjela dokonce Škoda

Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
9. 3. 2023 6:02
Sen o autě, které se bude pohodlně pohybovat po silnici, ale kdykoliv bude moci vyjet i do vody, tu byl prakticky od začátku motorismu. Obojživelná konstrukce však často narážela na své limity a dodnes se musí potýkat s vysokou cenou a stále omezenou použitelností. Vrcholu tak tato auta dosáhla paradoxně zřejmě za druhé světové války. Připomeňte si historii obojživelníků v naší galerii.

Česká stopa

Obojživelná auta pro armádu nevznikala jen v Sovětském svazu, ale také v Československu. Na takzvaném MOŽ - malém obojživelném automobilu - nejprve počátkem 50. let pracovala Tatra, její prototypy ale armádním požadavkům nevyhovovaly, takže se vývoj přesunul do Mladé Boleslavi. Tam v letech 1951 a 1952 postupně postavili pět prototypů Škoda 972, které navazovaly na zmíněnou Tatru 801. Byly lehčí, používaly totiž samonosnou ocelovou karoserii, o pohon všech kol se staral ve většině prototypů sériový motor ze Škody 1200 o výkonu 33 kilowattů. Testovala se ale i stejná jednotka s větším objemem a dvěma karburátory, u níž stoupl výkon na 38 kilowattů.

Škodovka uvádí, že po souši jezdilo auto s pohonem všech kol až 85 km/h a po vodě se díky lodnímu šroubu plavilo asi 10 km/h. Mezi sedadly pak byl lehký kulomet a dvě pušky, řidič měl k dispozici také samopal. Do výroby ale 972, či jiný z výsledků projektu MOŽ, nezamířila. Armádní výzbroj se v rámci Varšavské smlouvy sjednocovala a pro československá vojenská terénní vozidla v nich místo nebylo.

 

Právě se děje

Další zprávy