Princip je to jednoduchý. Výrobce světoznámé a nejprodávanější značky tequily Jose Cuervo z Mexika nejprve využije šťávu pocházející z dužiny rostliny agáve k destilaci a nepotřebná vlákna pak přenechá automobilce Ford.
Právě ta totiž prověřuje možnosti využití nového bioplastu ve výrobě interiérových i exteriérových dílů pro své vozy. Například by se mohlo jednat o kabelové svazky, jednotky ventilace nebo odkládací schránky.
Specialisté značky s modrým oválem ve znaku zatím konstatovali, že předběžně se nový materiál jeví velmi slibně díky své trvanlivosti i estetickým vlastnostem.
„V běžném automobilu je asi 180 kg plastů,“ řekla Debbie Mielewski, technická vedoucí z oddělení výzkumu udržitelného rozvoje Ford Motor Company. „Naším úkolem je hledat vhodné uplatnění pro ekologické kompozity tohoto typu a pomoci tak snížit náš vliv na planetu. Je to práce, na kterou jsem opravdu pyšná," svěřila se.
Úspěšný vývoj udržitelného kompozitu by mohl vést ke snížení hmotnosti součástí vozu a následně i spotřeby paliva. Další výhodou je skutečnost, že nový materiál by nahradil látky vyráběné z ropy, a přinesl tak další snížení dopadů výroby automobilů na životní prostředí.
Ford již má se zpracováním agávových vláken určité zkušenosti. Před několika lety totiž experimentoval s výrobou „plastových“ dílů ze sisalu, což je vlákno z listů agáve sisalové.
Růstový cyklus agáve trvá nejméně sedm let. Po sklizni se střed rostliny tepelně upraví, poté následuje mletí a extrahování šťáv pro destilaci. Jose Cuervo dosud používal část zbylého vlákna jako kompost na svých farmách. Zbytek využívají místní řemeslníci při výrobě rukodělných výrobků a agávového papíru.
Podle Ekologického programu OSN se na celém světě ročně vyprodukuje pět miliard tun zemědělské odpadní biomasy. Jedná se tedy o velmi hojnou surovinu, která však většinou nebývá dostatečně zužitkována.