I elektrická dodávka může mít pořádný dojezd. Ukazují to novinky francouzského PSA

Opel Vivaro-e je jednou z nových elektrických dodávek koncernu PSA.
Citroën, Opel a Peugeot představily nové elektrické středně velké dodávky i z nich odvozené osobní verze.
Dodávka od Citroënu se jmenuje ë-Jumpy.
Kromě jména a odlišného designu však všechna auta sdílejí totožnou techniku se základem v modulární platformě EMP2.
Elektromotor má ve všech autech 100 kW a 260 Nm točivého momentu.
Foto: Opel
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 7. 2020 16:23
Koncern PSA v poslední době silně elektrifikuje svou nabídku. Čistě elektrickou variantu tak dostaly malé hatchbacky i SUV z dílen Opelu a Peugeotu, teď se k nim navíc přidávají středně velké dodávky nejen těchto dvou značek, ale také Citroënu. Podobně jako v případě spalovacích verzí i ty elektrické sází na vysokou variabilitu nabídky.

Hned šest nových elektromobilů představily v krátké době po sobě Citroën, Opel (ve Velké Británii Vauxhall) a Peugeot. Nutno však podotknout, že technicky jde o stejné automobily, vždy v užitkové a osobní variantě. Od spalovacích sourozenců se však odlišují již jménem. Citroëny se jmenují ë-Jumpy a ë-SpaceTourer, Opely Vivaro-e a Zafira-e Life a Peugeoty e-Expert a e-Traveller.

Všechna tato auta vychází z modulární platformy EMP2. Elektromotor má jednotný výkon 100 kW a točivý moment 260 Nm. Stejné hodnoty nabízí i ústrojí v útrobách Opelů Corsa-e a Mokka-e, respektive Peugeotů e-208 a e-2008. Automobilka se lvem ve znaku se podobností ani netají, zároveň ale dodává, že oproti čistě osobním autům došlo k úpravě stálého převodu, který je kratší a lépe tak odpovídá potřebám užitkového vozu.

Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, Peugeot pak u svých vozů udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 vteřiny - lze očekávat, že tato hodnota se u dalších modelů příliš odlišovat nebude. V nabídce budou dvě kapacity lithiového akumulátoru. Menší baterie má 50 kWh a skládá se z 18 modulů. Dojezd na jedno nabití je u ní dle přesnější metodiky WLTP nejvýše 230 km.

Větší akumulátor disponuje kapacitou 75 kWh a skládá se z 27 modulů. Udávaný dojezd je u něj maximálně 330 km. Podle dat Peugeotu by dojezd u obou akumulátorů měl být dostatečný, protože v případě užitkových verzí až 80 procent řidičů ujede denně v průměru méně než 200 km.

Dobíjecí konektor je umístěný v levém blatníku, přičemž maximální dobíjecí výkon je 100 kW u veřejné rychlonabíječky. Tak lze 80 procent kapacity menšího akumulátoru získat za 30 a většího za 45 minut nabíjení.

Třífázová palubní nabíječka s výkonem 11 kW zajistí plné nabití menšího akumulátoru za asi 5 hodin a většího za asi 7,5 hodiny, jednofázová nabíječka s výkonem 7,4 kW znamená plné nabití za 7,5 hodiny u menšího a 11 hodin a 20 minut u většího akumulátoru. V závislosti na modelu se bude lišit, která z palubních nabíječek bude ve standardu a která za příplatek.

Akumulátory lze samozřejmě nabíjet i z běžné 1,8- nebo zesílené 3,6kW domácí zásuvky. Pak se však dobíjecí doba výrazně protáhne, v nejpomalejším případě a u větší baterie udávají značky plnou kapacitu až za 47 hodin.

Auta budou mít rovněž tři režimy jízdy - Eco, Normal a Power, přičemž pouze v tom posledním bude k dispozici plný výkon elektrického motoru. Ovladač jízdních režimů je potom umístěn hned vedle voliče automatické převodovky, který má formu decentního kolébkového přepínače. Specifické je pro elektrické verze i regenerativní brzdění.

Jak užitkové, tak osobní verze všech tří automobilek budou dostupné ve třech délkách. Nejkratší má 4,6 metru, prostřední 4,95 metru a nejdelší 5,3 metru. Rozvor náprav je 2925 mm u nejkratší a 3275 mm u obou delších verzí. Většina modelů pak má výšku nejvýše 1,9 metru. Nejkratší varianta Citroënu, Opelu i Peugeotu bude dostupná pouze s 50kWh baterií, ostatní dvě verze budou mít vždy na výběr.

Užitkové elektromobily Jumpy, Vivaro a Expert se budou dodávat jako furgon, polokombi pro přepravu nákladu i osob nebo plošina s kabinou, což je verze určená pro nejrůznější nástavby. Nosnost verze s 75kWh baterií je vždy jedna tuna, u 50kWh akumulátoru je možné vedle standardní tuny získat i variantu s nosností zvýšenou na 1275 kg. Pro srovnání, u verzí s dvoulitrovým turbodieselem je nosnost maximálně 1405 kg.

Objem nákladového prostoru furgonu se naopak u elektrické varianty, vzhledem k akumulátorům umístěným v podlaze, nijak nezměnil. Nejkratší varianta tak pojme 4,6 m3 nákladu, prostřední 5,3 m3 nákladu a nejdelší 6,1 m3. Maximální objem lze dále o 0,5 m3 navýšit v případě volitelného paketu s výklopnou přepážkou a sklopným sedadlem spolujezdce. Zároveň je za užitkovou verzi možné zapřáhnout až jednu tunu těžký přívěs.

Přesuneme-li se k osobním verzím SpaceTourer, Zafira Life a Traveller, ty budou k dispozici ve dvou variantách. První cílí především na soukromé zákazníky, kterým bude podle provedení k dispozici pět až osm míst k sezení a dva výbavové stupně. Druhá je zaměřená na firemní zákazníky, například na letiště či hotely, které potřebují přepravit najednou větší množství lidí.

Také v této variantě budou k dispozici dvě výbavové linie, jedna s pěti až devíti místy k sezení, druhá, luxusnější, se šesti až sedmi sedadly, které je možné ve druhé řadě otočit proti směru jízdy. U luxusnější verze nebudou dále chybět skládací stolek nebo kožené čalounění sedadel.

Zavazadlový prostor má podle délky karoserie a počtu sedadel maximální objem 4900 litrů, to u největší karoserie bez druhé a třetí řady sedadel. S pěti místy k sezení pojme krátká karoserie 1978 litrů, prostřední 2381 litrů a nejdelší 2932 litrů nákladu. Z praktického hlediska potom mohou být na obou stranách vozu boční posuvné dveře, u některých verzí i volitelně s bezdotykovým ovládáním.

Rozpoznat vizuálně elektrické verze od spalovacích sourozenců nicméně nebude úplně snadný úkol. Bystřejší si nejspíše všimnou nabíjecího konektoru v levém předním blatníku. Peugeot u svých modelů e-Expert a e-Traveller upozorňuje na loga lva vpředu i vzadu, která mění barvu podle úhlu pohledu, a upravenou mřížku. Tu mají také Citroën ë-Jumpy a ë-SpaceTourer, respektive Opel Vivaro-e a Zafira-e Life.

Uvnitř se vedle jiného voliče převodovky a přepínače jízdních režimů změnil výrazněji přístrojový panel. Místo otáčkoměru je powermetr, který zobrazuje spotřebu, nové jsou i ukazatele spotřeby topení a klimatizace a úrovně nabití baterie. Specifické režimy dostal palubní počítač.

Na sedmipalcové dotykové obrazovce s navigací na středovém panelu se nově zobrazují informace specifické opět jen pro elektrické verze - třeba tok energie v reálném čase nebo statistika spotřeby elektřiny. Zobrazit je možné i dostupné dobíjecí stanice anebo zbývající dojezd.

Na evropské trhy se elektrické verze středně velkých užitkových modelů, včetně osobních verzí, koncernu PSA dostanou ve druhé polovině roku 2020, už v roce 2021 přitom mají tvořit až pět procent prodejů těchto modelových řad.

A v nabídce koncernu PSA nepůjde o osamocené elektrické dodávky. Již loni se ukázaly Citroën Jumper Electric a Peugeot Boxer Electric, které by se v prodeji měly objevit začátkem příštího roku. Někdy v průběhu příštího roku potom dojde k uvedení elektrických verzí kompaktních dodávek Citroën Berlingo, Opel Combo a Peugeot Partner.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Trump nařídil čínské firmě ByteDance, aby do 90 dní prodala TikTok v USA

Americký prezident Donald Trump nařídil čínské společnosti ByteDance, aby prodala americké operace své aplikace pro sdílení videa TikTok do 90 dní. Oznámila to agentura Reuters.

"Existují přesvědčivé důkazy, které mě vedou k přesvědčení, že ByteDance by mohla podniknout kroky, které by mohly ohrozit národní bezpečnost Spojených států," uvedl Trump v nařízení. ByteDance by se měla odpojit od všech dat od uživatelů v USA a nebude smět vlastnit v USA žádný majetek, který se používá k provozu TikToku.

Americká společnosti Microsoft na počátku měsíce uvedla, že jedná s čínskou ByteDance o koupi aktivit TikToku v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě. Dohodu chtějí obě strany uzavřít do 15. září.

Zdroj: ČTK
Další zprávy