Populární SUV se v hledáčku úřadu ocitlo poté, co DUH v červnu loňského roku přišla se zjištěním, že pokud má vůz v provozu klimatizaci, vypouští více oxidů dusíku, než když je klimatizace vypnutá. Ekologové mají za to, že jde o záměr, neboť při laboratorních testech se klimatizace vozu nepoužívá. Problém se týká generace s interním označením F 25, která se vyráběla v letech 2010 až 2014. S informací přišel jako první deník Bild.
Spolkový úřad Bildu potvrdil, že slyšení proti automobilce bylo zahájeno už v srpnu 2023. Jde o "podezření na nepřípustné vypínací zařízení v ovládání motoru". Dotčená emisní typová schválení byla svého času vydána irským schvalovacím úřadem, se kterým je nyní KBA v úzkém kontaktu.
Automobilka se k obvinění z manipulace vyjádřila už ve své loňské pololetní zprávě s tím, že "je v kontaktu se dvěma odpovědnými evropskými úřady, aby objasnily otázky týkající se emisního chování … modelu vozidla BMW vyrobeného v období od září 2010 do března 2014".
Nyní výrobce uvedl, že jde o typ BMW X3 20 d. "Slyšení stále probíhá, proto žádáme o pochopení, že se k jednotlivým dotazům v této souvislosti nebudeme dále vyjadřovat."
Na rozdíl od Volkswagenu prošla mnichovská automobilka emisním skandálem známým jako Dieselgate zatím bez úhony. Mnichovské státní zastupitelství sice automobilku vyšetřovalo, ale v roce 2019 věc odložilo.
Nově otevřený případ, ve kterém hraje roli zapnutá klimatizace, však pro BMW nepřichází v ideální době. Evropský účetní dvůr nově poukázal na vlastní zjištění, že úřady v Itálii, Nizozemsku a Německu, které mají na starost emisní typové schvalování vozidel, nebyly ve své práci důsledné. Podle EÚD homologační úřady při typovém schválení vozu vycházely z údajů o vypouštěných emisích CO2 od výrobců, aniž by je prověřily vlastní nezávislou zkouškou.
Tu přitom mají provést vždy po vyrobení pětitisícové série daného typu, avšak například nizozemský úřad RDW nevykázal v letech 2020 až 2021 ani jediné takové měření. Automobilkám přitom stačí nechat vůz schválit v jakékoliv zemi EU, aby pak povolení k prodeji platilo pro celou unii.
Oba případy spolu sice na první pohled nesouvisí, ukazují však na mezery, které při schvalování nových aut do provozu mohou vznikat. I když nečinnost úředníků zřejmě ovlivnila pandemie koronaviru, v německém tisku se už ozvalo volání po změně celého systému homologací.