Martin Frei
4. 2. 2020 6:02
Ze života motoristů zmizely umaštěné ruce a roztlačování aut, která po ránu nechtěla chytit. Zdálky to vypadá, že motory jsou vyřešené a v dnešních autech zlobí jen elektronika. To by ale do hry nesměly vstupovat finanční škrty a ekologické předpisy. Kupující ojetin se dnes musí mít opět na pozoru, aby nevykrvácel na vážných chybách motoru. Přinášíme přehled největších pastí poslední doby.
Audi 1.8 TSI 2007 až 2012
Přestože u nás tento motor známe hlavně z Octavie a Superbu, pochází z Ingostadtu a výmluvně ukazuje, že na dnešní hon za efektivitou urozený původ nestačí. Přehnaně odlehčený rozvodový řetěz se rychle vytahal, a jelikož ho kladky v zájmu úspor energie dost nenapínaly, snadno přeskočil i o několik zubů, což způsobilo srážku ventilů s písty. Tedy buď totální odpis, nebo nejistě opravené stroje, které mohou dodnes čekat na ploše bazaru. Kvůli nižšímu tření přišly také tenčí pístní kroužky, za nimiž se rychle nahromadil karbon, přestaly pružit a vydřely stěnu válce, což vedlo k vysoké spotřebě oleje. Kdo motor nestihl úplně zadřít, mohl nechat za 40 000 Kč vybrousit válce a jezdit dál. V roce 2012 udělal výrobce chvályhodný krok zpět - pístní kroužky i napínák řetězu zesílil. Ten sice pasuje i na starší auta (oprava 8000 Kč), ale kroužky na původní písty nepasují. Proto berte až auta vyrobená od roku 2013 a nezapomeňte včas vyměnit sání za 10 000 Kč, než se v něm ulámou vířivé klapky.