Dvanáct pekelných motorů poslední dekády. Proč dělají automobilky tolik chyb?

Martin Frei Martin Frei
4. 2. 2020 6:02
Ze života motoristů zmizely umaštěné ruce a roztlačování aut, která po ránu nechtěla chytit. Zdálky to vypadá, že motory jsou vyřešené a v dnešních autech zlobí jen elektronika. To by ale do hry nesměly vstupovat finanční škrty a ekologické předpisy. Kupující ojetin se dnes musí mít opět na pozoru, aby nevykrvácel na vážných chybách motoru. Přinášíme přehled největších pastí poslední doby.
Foto: Volkswagen

Volkswagen 1.2 TSI (2009 až 2011)

Pokus postavit moderní a účinný benzinový motor levně se objevil před Vánoci 2009 v Golfu, aby se záhy objevil i ve Fabii, Roomsteru, Octavii a SUV Yeti. Neohromoval výkonem, ale obešel se bez některých drahých hraček obvyklých o třídu výš, třeba bez proměnného časování ventilů. Jednoduchost a snaha šetřit při výrobě se ale vymstila. Rychle se vytahal poddimenzovaný rozvodový řetěz, v krajním případě i přeskočil o zub. Turbodmychadlu zlobil elektrický ventil obtoku, a protože byl v rámci zjednodušení integrovaný, muselo se měnit celé turbo. Při pomalé jízdě se motor nedokázal ohřát a chybělo mu o to málo tepla, co jste odebrali pro komfort kabiny. Na chladných stěnách válců se pak srážel benzin a ředil olej, kterého na měrce "zázračně" přibývalo. A nakonec tu byly odkryté kabely zapalování, jejichž izolace chutnala kunám. Většinu vad výrobce postupně vyřešil do konce roku 2011 - tlustší řetěz, samostatný obtok turba, elektrické topení a kryt kabelů. S takovou výbavou motor přišel do Škody Rapid, jíž už se bát nemusíte. Na starší kusy ale změny aplikovat nejdou.

 

Právě se děje

Další zprávy