Martin Frei
4. 2. 2020 6:02
Ze života motoristů zmizely umaštěné ruce a roztlačování aut, která po ránu nechtěla chytit. Zdálky to vypadá, že motory jsou vyřešené a v dnešních autech zlobí jen elektronika. To by ale do hry nesměly vstupovat finanční škrty a ekologické předpisy. Kupující ojetin se dnes musí mít opět na pozoru, aby nevykrvácel na vážných chybách motoru. Přinášíme přehled největších pastí poslední doby.
Volkswagen 1.2 TSI (2009 až 2011)
Pokus postavit moderní a účinný benzinový motor levně se objevil před Vánoci 2009 v Golfu, aby se záhy objevil i ve Fabii, Roomsteru, Octavii a SUV Yeti. Neohromoval výkonem, ale obešel se bez některých drahých hraček obvyklých o třídu výš, třeba bez proměnného časování ventilů. Jednoduchost a snaha šetřit při výrobě se ale vymstila. Rychle se vytahal poddimenzovaný rozvodový řetěz, v krajním případě i přeskočil o zub. Turbodmychadlu zlobil elektrický ventil obtoku, a protože byl v rámci zjednodušení integrovaný, muselo se měnit celé turbo. Při pomalé jízdě se motor nedokázal ohřát a chybělo mu o to málo tepla, co jste odebrali pro komfort kabiny. Na chladných stěnách válců se pak srážel benzin a ředil olej, kterého na měrce "zázračně" přibývalo. A nakonec tu byly odkryté kabely zapalování, jejichž izolace chutnala kunám. Většinu vad výrobce postupně vyřešil do konce roku 2011 - tlustší řetěz, samostatný obtok turba, elektrické topení a kryt kabelů. S takovou výbavou motor přišel do Škody Rapid, jíž už se bát nemusíte. Na starší kusy ale změny aplikovat nejdou.