Pocity ohrožení zažívá na českých silnicích 54 procent řidičů, vyplývá to z aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven. "Jejich strach pramení z chování ostatních motoristů, především bezohledné a agresivní jízdy. Vlastní chyby si ale připouštějí jen výjimečně," říká na tiskové konferenci k výsledkům šetření výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.
Podle něj nejde o velké překvapení. "Když jsme před dvěma lety dělali průzkum na téma agresivita, tak 85 procent motoristů uvedlo, že se s ní běžně setkávají. Ale jen pět procent připustilo, že i oni sami se občas na silnici chovají agresivně."
Ředitel ČAP Martin Diviš upozorňuje i na bagatelizaci dopravních přestupků. "Skoro polovina respondentů považuje překročení rychlosti do 30 km/h mimo obec za zcela nebo spíše bezpečné. A 74 procent tak rychle občas jezdí."
Diviše prý překvapily zejména odpovědi mladých řidičů. "Čekal jsem, že jezdí rychle proto, že spěchají. Ale jejich motivace je nejčastěji v tom, že je to prostě baví."
Ještě závažnější je podle něj zjištění, že 51 procent respondentů nedodržuje bezpečnou vzdálenost, i když právě tento přestupek považuje za nebezpečný 92 procent dotázaných.
V loňském roce se podle údajů policie dopustili čeští řidiči 466 200 dopravních přestupků. Z toho 149 401 porušení pravidel připadá na překročení rychlosti, nejčastěji v obci.
Ministra dopravy Martina Kupku těší, že podle výzkumu 84 procent dotazovaných motivuje k dodržování předpisů bodový systém. "Je dobře, že systém funguje, chceme však nabídnout jeho srozumitelnější podobu," říká.
Od příštího roku by se tak měly podle Kupky zpřísnit postihy za závažné přestupky vedoucí k nehodám, naopak za méně závažná provinění by už body neubývaly. "U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože bodů má řidič celkem dvanáct," vysvětluje Kupka.
Martin Diviš prý charakter lidí pozná podle toho, jak se chovají ke zvířatům a jak se chovají za volantem. Podle něj mají Češi ve srovnání s některými evropskými státy co dohánět, alespoň tedy pokud jde o disciplínu na silnicích. "Pojišťovny tu nejsou jen proto, aby vyplácely škody, ale také, aby jim dokázaly předcházet," dodává s tím, že podobný výzkum bude ČAP provádět každým rokem.