Jan Matoušek
16. 2. 2023 6:02
Z pandemie vyplývající pokles dopravy je, zdá se, definitivně pryč. Nizozemská společnost TomTom, která mimo jiné vyrábí GPS navigace do aut, ve svém každoročním dopravním indexu uvádí, že až ve 62 procentech sledovaných měst stoupl čas, který řidiči stráví za volantem. Jinými slovy, doprava houstne. A to nejen ve světě, ale i Česku. Do galerie se podívejte, jak moc.
Zůstaneme-li u dopravy v centru města, tak řidiči během dopravní špičky loni odřídili v průměru 151 hodin za rok - 57 hodin z toho kvůli zácpám. Kdyby zůstali doma, stihli by za tu dobu přečíst 30 knih. Jedno benzinové auto také ve špičce za rok průměrně vypustilo 842 kilogramů oxidu uhličitého, TomTom uvádí, že na jeho absorpci by bylo potřeba, aby ročně vyrostlo 84 stromů.
A konečně na palivo vynaložil řidič jen jízdou ve špičce 15 206 korun. Pokud měl řidič naftový vůz, vypustil průměrně 837 kilogramů CO2 a utratil 14 082 korun za palivo, v případě elektromobilu pak spotřeboval 1042 kWh energie. Ve všech výpočtech výše vychází TomTom z předpokladu, že řidič udělá za den dvě desetikilometrové cesty - jednu z bydliště do práce v průběhu ranní špičky a druhou zpět v průběhu večerní špičky. Celkem tedy 20 km.
Kdy v Praze raději nevyjíždět? Do centra ve středu mezi čtvrtou a pátou odpolední, to je doba jízdy nejdelší. V rámci metropolitní oblasti je to pak úterý mezi osmou a devátou ranní. Kdyby mimochodem Pražan pracoval vždy ve středu z domova, ušetřil by za rok 31 hodin a 167 nebo 166 kg CO2 - to podle paliva, ve druhém případě nafty. Oba údaje platí pro jízdu po centru města.
Kompletní data pro Prahu najdete zde.