Samo město opatření označuje jako milník pro ochranu klimatu. Od 1. března letošního roku rozšířilo svoji "modrou" zónu defacto na celé území Vídně, do systému je zapojeno všech 23 městských částí. Jedná se o vůbec největší rozšíření systému parkovacích stání v historii Vídně. V té již takřka dvacet let musí rezidenti vylepovat speciální parkovací samolepku, tzv. Parkpickerl. Jako první ji v červenci 1993 zavedl první městský okrsek.
Systém funguje ve své podstatě velice jednoduše. Na ulici smí o všední dny neomezeně stát jen obyvatelé dané čtvrti, ostatní zde mohou parkovat v mezi devátou ráno a desátou večer maximálně na dvě hodiny. Přitom ale musí zaplatit, za třicet minut se vybírá 1,1 eura, tedy asi 28 korun. Parkovací lístky se dají koupit v trafikách nebo pomocí mobilní aplikace Handyparken. O víkendy a svátky je parkování bez omezení.
Jiný režim panuje jen v tzv. obchodních ulicích, kde je časové omezení parkování určené dodatkovou tabulkou, platí například i v sobotu a rovněž pro držitele Parkpickerl. Existují také speciální stání vyhrazená výhradně rezidentům, na nich se nedá zaparkovat ani krátkodobě.
Zcela bez poplatku lze oficiálně zastavit jen na 15 minut, například na vyložení zavazadel před hotelem. I v takovém případě je ale nutný parkovací lístek, který se však dá v aplikaci aktivovat zdarma.
Pokud tedy přespolní cestuje do Vídně autem a plánuje se zdržet déle než dvě hodiny, musí využít buď nějaký z P+R parkovacích domů, které jsou umístěny na linkách tamního metra, nějakou z dalších garáží v centru města, nebo mít parkování zajištěné od hotelu. P+R parkoviště vybírají denní poplatek 3,6 eura (92 korun), garáže v centru bývají dražší. Na neoficiálních stránkách města Vídně pak existuje seznam míst, kde by ještě mělo být možné parkovat zdarma.
Obyvatelé Vídně mohou ve své čtvrti parkovat celý rok bez omezení, musí mít ale zakoupenou známku. Ta vyjde na 120 eur, tedy cca 3060 korun, plus správní poplatky.
Představitelé města od změny očekávají omezení dopravy a přesun cestujících do hromadné dopravy. "Ze zisků z prodeje parkovacích povolenek budeme financovat další rozšiřování MHD," říká vídeňská radní pro inovace, územní plánování a mobilitu Ulli Simaová.
Rozšíření systému Parkpickerl je podle tiskové zprávy radnice jedním ze základních bodů programu tamní rady. Ta chce do roku 2030 snížit počet lidí dojíždějících za prací autem o polovinu. V současné době jich tak přitom do města podle odhadů dorazí na 200 000 denně. Lidé mají více využívat hromadnou dopravu, roční "lítačka" stojí ve Vídni 365 eur, tedy asi 9360 korun.
Někteří obyvatelé však jako rudo-růžová koalice na vídeňské radnici nadšeni nejsou. "Máme již nějaké spolupracovnice, které kvůli rozšíření zón rezidentního parkování daly výpověď," odvolává se agentura DPA na vyjádření obchodního ředitele 93 vídeňských mateřských školek pro web Die Presse. Někteří pracovníci z okolí Vídně si raději najdou místo blíž domova.
Fungování systému kritizuje i radniční opozice. "Je zásadní najít flexibilní řešení pro starší obyvatele a také živnostníky," požadují zástupci konzervativní ÖVP. Mluví například o příbuzných, kteří se musí starat o nemocného člena rodiny.