Konec jedné éry. Mercedes přestane v Německu nabízet třídu E jako slonovinové taxi

Martin Přibyl Martin Přibyl
7. 3. 2022 12:27
Nejspíš se jedná o jeden z nejslavnějších taxíků na světě: po tom černém londýnském, žlutém newyorském sedanu následuje slonovinový Mercedes třídy E známý z německých měst. Do několika let ale zmizí, automobilka ho od roku 2023 již nebude nabízet.
Německé taxi Mercedes třídy E u nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem.
Německé taxi Mercedes třídy E u nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem. | Foto: Shutterstock

O popularitě slonovinových mercedesů jako taxíků svědčí i rčení rozšířené hlavně mezi fanoušky konkurenčního BMW: "Kdybych chtěl jezdit mercedesem, zavolám si taxi." Změna přijde příští rok s novou generací třídy E, která podle webu Wirschatswoche nebude v Německu nabízena s patřičnými úpravami. Podle německého magazínu o tom své zákazníky z řad taxislužeb již informovali zástupci automobilky.

Z nabídky značky zmizí rovněž taxi verze třídy B, třída C pak podle magazínu auto motor und sport není v Německu jako taxi dostupná již od loňské generační obměny.

Provozovatelé taxislužeb podle Wirschaftswoche nejsou spokojeni. Šéfovi Mercedesu Olovi Källeniovi napsali dopis, v němž rozhodnutí označují jako "katastrofální" a tvrdí, že povede k zásadnímu narušení vztahů mezi Mercedesem a jejich oborem.

Samotný výrobce se přitom hájí tím, že jeho rozhodnutí sleduje zájmy trhu. "V současné době optimalizujeme naše zaměření tak, abychom dokázali naplnit požadavky toho významného segmentu i v budoucnosti. To znamená i průběžné změny v portfoliu nabízených modelů," cituje vyjádření firmy auto motor und sport.

"Zatímco poptávka po našich prostorných taxi modelech (jako je třída V) neustále roste, prodeje tříd E a B v posledních čtyřech letech klesly o 75 procent," uvádí Mercedes a dodává, že jeho analýza trhu ukázala, že i do budoucna poroste mezi taxislužbami poptávka především po prostorných vozidlech s až sedmi místy a pohodlným nástupem.

V tomto segmentu nabízí Mercedes zákazníkům nejrůznější verze své třídy V, respektive lidovějšího Vita Tourer, a to i v čistě elektrických verzích. Ty by v nabídce na rozdíl od tříd B a E měly zůstat.

Podle auto motor und sportu Mercedes plánuje do budoucna taxikářům nabídnout upravenou verzi své malé elektrické dodávky EQT, která sdílí technický základ s Renaultem Kangoo. Pravděpodobně pak bude nabízet i další elektromobily, nástupcem třídy E by mohl být například nový elektrosedan EQE.

To je ostatně v souladu s požadavky ekologické lobby. Například organizace Transport & Environment požaduje, aby v roce 2025 měly taxislužby 50 procent svých aut elektrických a v roce 2030 již nepoužívaly spalovací modely vůbec.

Nabídka taxi od Mercedesu je v Německu "na klíč": zákazníci dostanou auto již připravené pro nasazení jako taxík. Speciálně edice označená "Das Taxi" zahrnuje mimo jiné zmíněnou typickou slonovinovou barvu, označení taxi na střeše, radiostanici pro komunikaci s dispečinkem a speciální alarm.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 20 minutami

Web Ředitelství silnic a dálnic obnovil po úterním kybernetickém útoku částečně provoz

Web státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je opět částečně funkční. V úterý ho ochromil kybernetický útok a server byl od té doby nedostupný, nebo na něm nebyl žádný obsah. Nadále však mimo provoz zůstává server, na kterém organizace zveřejňuje dopravní informace. Počítačové systémy ŘSD počátkem tohoto týdne napadl software, který zašifroval data. Podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) byl kybernetický útok na profesionální úrovni.

Ještě v sobotu kolem poledne bylo na webu ŘSD pouze logo organizace a nápis "Omlouváme se, probíhá nahrávání obsahu." V neděli odpoledne už má úvodní stránka původní podobu z doby před útokem. Nefungují ale sekce webu týkající se veřejných zakázek a technických předpisů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zvýšit potravinové zásoby státu na 15 dní by stálo až 12 miliard, řekl šéf Správy státních hmotných rezerv

Stát má pro případ nouze uloženo ve skladech 13 milionů denních dávek potravin, které by pokryly spotřebu na zhruba 1,3 dne. Navýšení zásob potravin na 15 dní by stálo až 12 miliard korun. V České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Ministerstvo zemědělství v současnosti navrhuje navýšit rozpočet organizaci spravující státní zásoby o půl miliardy korun.

O navýšení zásob potravin ze tří na 15 dní rozhodla předchozí vláda koncem loňského roku, uvedl Švagr. "Těch 15 dnů ale není záležitost příštího roku. Vloni byla dohoda, že bychom měli jít na těch 15 dnů v příštích 15 letech," upozornil. Vláda to ale může změnit, dodal. Naplnění skladů na více než dva týdny by vyšlo stát při současných cenách na 11 až 12 miliard korun, odhadl Švagr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy