Nafta, nebo benzin?
Při koupi nového auta je často kladena řada otázek. Jakou značku, model, výbavu, barvu a především - jaký motor vybrat. Nejčastěji se zákazníci stále rozhodují mezi benzinem a naftou. Pohled do statistik Svazu dovozců automobilů za rok 2018 říká, že přes 97 procent nově prodaných aut mělo pod kapotou konvenční spalovací motor. 67 procent z tohoto čísla přitom připadá na zážehové agregáty.
Popularitou naftových motorů otřásla aféra Dieselgate, která se objevila nejen u koncernu Volkswagen, ale i dalších automobilových výrobců. Některá města navíc zakazují starším naftovým vozům vjezd do svých center - podobně jako u Dieselgate jde o vysoké množství vypouštěných škodlivin (o tom, že jsou benzinové motory někdy více škodlivé než diesely si přečtěte zde).
Pořízení naftového motoru také znamená oproti benzinové jednotce většinou vyšší startovací cenu a vzhledem k downsizingu, tedy snižování objemu zážehových agregátů i mnohdy dražší povinné ručení. K tomu se u moderních dieselů přidává vstřikování kapaliny AdBlue (močoviny), což snižuje množství vypouštěných škodlivin, především oxidů dusíku NOx. Benzinové agregáty speciální nádržku na tuto kapalinu nemají, jejich hodnoty NOx nejsou tak vysoké.