Benzin, nebo diesel. Vyplatí se pořízení naftového kompaktního kombi?

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 1. 2019 6:05
Naftové motory v poslední době dostávají jednu ránu za druhou. Nejprve přišla kauza Dieselgate, při níž koncern Volkswagen pomocí softwaru falšoval výši hodnot vypouštěných emisí oxidů dusíku při homologačních testech a následně v reálném provozu. Podobný problém začaly řešit i další automobilky jako Daimler nebo Fiat-Chrysler. Některá města pak následně zakázala vjezd starších naftových automobilů do svých center. To všechno se podepsalo na klesající poptávce po naftových motorech. Má dnes vůbec smysl si vůz s turbodieselem kupovat? Podívejte se na situaci u devíti kompaktních kombíků.
Nové označení na čerpacích stanicích.
Nové označení na čerpacích stanicích. | Foto: Unipetrol

Nafta, nebo benzin?

Při koupi nového auta je často kladena řada otázek. Jakou značku, model, výbavu, barvu a především - jaký motor vybrat. Nejčastěji se zákazníci stále rozhodují mezi benzinem a naftou. Pohled do statistik Svazu dovozců automobilů za rok 2018 říká, že přes 97 procent nově prodaných aut mělo pod kapotou konvenční spalovací motor. 67 procent z tohoto čísla přitom připadá na zážehové agregáty.

Popularitou naftových motorů otřásla aféra Dieselgate, která se objevila nejen u koncernu Volkswagen, ale i dalších automobilových výrobců. Některá města navíc zakazují starším naftovým vozům vjezd do svých center - podobně jako u Dieselgate jde o vysoké množství vypouštěných škodlivin (o tom, že jsou benzinové motory někdy více škodlivé než diesely si přečtěte zde).

Pořízení naftového motoru také znamená oproti benzinové jednotce většinou vyšší startovací cenu a vzhledem k downsizingu, tedy snižování objemu zážehových agregátů i mnohdy dražší povinné ručení. K tomu se u moderních dieselů přidává vstřikování kapaliny AdBlue (močoviny), což snižuje množství vypouštěných škodlivin, především oxidů dusíku NOx. Benzinové agregáty speciální nádržku na tuto kapalinu nemají, jejich hodnoty NOx nejsou tak vysoké.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy