Benzin, nebo diesel. Vyplatí se pořízení naftového kompaktního kombi?

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 1. 2019 6:05
Naftové motory v poslední době dostávají jednu ránu za druhou. Nejprve přišla kauza Dieselgate, při níž koncern Volkswagen pomocí softwaru falšoval výši hodnot vypouštěných emisí oxidů dusíku při homologačních testech a následně v reálném provozu. Podobný problém začaly řešit i další automobilky jako Daimler nebo Fiat-Chrysler. Některá města pak následně zakázala vjezd starších naftových automobilů do svých center. To všechno se podepsalo na klesající poptávce po naftových motorech. Má dnes vůbec smysl si vůz s turbodieselem kupovat? Podívejte se na situaci u devíti kompaktních kombíků.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Unipetrol

Nafta, nebo benzin?

Při koupi nového auta je často kladena řada otázek. Jakou značku, model, výbavu, barvu a především - jaký motor vybrat. Nejčastěji se zákazníci stále rozhodují mezi benzinem a naftou. Pohled do statistik Svazu dovozců automobilů za rok 2018 říká, že přes 97 procent nově prodaných aut mělo pod kapotou konvenční spalovací motor. 67 procent z tohoto čísla přitom připadá na zážehové agregáty.

Popularitou naftových motorů otřásla aféra Dieselgate, která se objevila nejen u koncernu Volkswagen, ale i dalších automobilových výrobců. Některá města navíc zakazují starším naftovým vozům vjezd do svých center - podobně jako u Dieselgate jde o vysoké množství vypouštěných škodlivin (o tom, že jsou benzinové motory někdy více škodlivé než diesely si přečtěte zde).

Pořízení naftového motoru také znamená oproti benzinové jednotce většinou vyšší startovací cenu a vzhledem k downsizingu, tedy snižování objemu zážehových agregátů i mnohdy dražší povinné ručení. K tomu se u moderních dieselů přidává vstřikování kapaliny AdBlue (močoviny), což snižuje množství vypouštěných škodlivin, především oxidů dusíku NOx. Benzinové agregáty speciální nádržku na tuto kapalinu nemají, jejich hodnoty NOx nejsou tak vysoké.

 

Právě se děje

Další zprávy