Nejde přitom o úplný blesk z čistého nebe. Prototyp rumunského SUV s dvoumístnou kabinou a ložnou plochou se ukázal poprvé už před dvěma lety. Stála za ním karosárna Romturingia, která je zodpovědná i za současný model. Nicméně ani v roce 2018 nešlo o první Duster Pick-up.
Stejná karosárna totiž odvodila tuto verzi i od první generace oblíbeného SUV. Tehdy auto vzniklo na popud rumunské ropné společnosti OMV Petrom, která si objednala 500 kusů. K běžným zájemcům se však takové auto nedostalo, byť na zakázku jej rumunská karosárna je schopná vyrobit (minimálně lze na jejich stránkách zadat poptávku na takový vůz). A ještě jednou první Duster jako pick-up, tentokrát ale pro Jižní Ameriku. Právě tam se totiž dodnes nabízí Renault Duster Oroch, tedy sériově vyráběný pick-up s dvojitou kabinou a ložnou plochou. Toto provedení ale pro změnu do Evropy nikdy nezamířilo.
Až teď tedy i evropský, lépe řečeno rumunský soukromý zákazník dostane svůj Duster Pick-up přímo u prodejců Dacie. Informace o vývozu auta mimo domovinu nicméně zástupci značky nemají. Pick-up má na délku 4341 mm, je tedy na chlup stejně dlouhý jako výchozí SUV. Stejné je to i s rozvorem náprav o délce 2673 mm. Původ vozu se tedy zapře jen velmi těžko.
Změny začínají prakticky až za dvoumístnou kabinou. Kde by byl normálně další pár dveří a tři místa k sezení, je ložná plocha. Ta má délku 1650 mm, její vnitřní šířka je 1350 mm, zatímco mezi podběhy je o 380 mm užší. Dacia udává, že korba má objem 1000 litrů a převeze náklad o hmotnosti 500 kg. Vedle toho automobilka slibuje také snadnou omyvatelnost prostoru pro náklad.
Úprava SUV přitom rozhodně není šitá nějakou horkou jehlou. Po zadním páru dveří není ani památky, Duster dostal i klasické sklopné víko ložné plochy, vyrobené z kompozitních materiálů, s integrovaným třetím brzdovým světlem. O obložení prostoru pro náklad již byla řeč. Minimálně z fotek vypadá konverze velice pečlivě a propracovaně.
V Rumunsku se pick-up nabízí v jediné variantě. Pod kapotou má naftový čtyřválec 1.5 Blue dCi o výkonu 85 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Dacia se chlubí i světlou výškou 224 mm, což je o 14 mm více než v případě klasického Dusteru.
Cena Dusteru Pick-up ovšem není z nejnižších. Auto stojí 22 546 eur včetně daně, což znamená v přepočtu zhruba 614 tisíc korun. To rozhodně není málo, tím spíš, když nejlevnější naftová čtyřkolka ve výbavě Essential stojí na rumunském trhu 17 550 eur, v přepočtu asi 478 tisíc korun. Pick-up už v základu vyjíždí na 16palcových litých kolech, má bílý lak karoserie a nepostrádá ani asistenta pro rozjezd do kopce i sjezd z kopce. Zůstaly mu i čtyři airbagy.
Pro srovnání ještě dodejme, že na českém trhu stojí 85kW turbodiesel s pohonem všech kol nejméně 433 900 korun, a to ve výbavě Comfort v rámci akční nabídky na skladové vozy. 30 tisíc z této sumy je dále možné srazit značkovým financováním.
Duster tedy stojí výrazně víc než doposud poslední pick-up rumunské automobilky dostupný široké veřejnosti. Šlo o Logan Pick-up, který si i v Česku získal poměrně širokou základnu zákazníků. Na trh auto vstoupilo v březnu 2009 a stálo v tu dobu bez daně od necelých 160 tisíc korun. V nabídce byly benzinový čtyřválec 1.6 MPI o výkonu 64 kW a dvě verze turbodieselu 1.5 dCi o výkonu 50 nebo 63 kW.
Na rozdíl od aktuálního Dusteru Pick-up uvezl Logan na ložné ploše až 800 kg a byl také větší. Měřil bezmála 4,5 metru, mezi nápravami měl 2905 mm a ložná plocha měla délku 1807 mm a šířku 1374 mm. Mezi podběhy byl Logan o 350 mm užší.
Zaměříme-li se na prodeje Loganu Pick-up, pak se pro něj v roce 2009 rozhodlo 169 zákazníků. O rok později to bylo 164 prodaných kusů, v roce 2011 přibylo 129 kusů a v roce 2012 71 prodaných kusů. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. V průběhu roku 2012 výroba pick-upu skončila bez přímého nástupce. Ještě před Loganem nabízela Dacia pick-upy v nejrůznějších verzích s jednoduchou i dvojitou kabinou, které vycházely z modelu 1300.
Dacia Logan Pick-up pak nepřímo navázala na dvojici škodovek. Nejprve se mezi lety 1991 a 1995 nabízel pick-up odvozený od Favoritu, následně na něj mezi lety 1995 a 2001 navázal pick-up na základě Felicie. V obou případech se nabízely verze s otevřenou ložnou plochou i nástavbou. Celkem pak dle knihy Škoda - auta známá i neznámá autorů Maria Reného Cedrycha a Lukáše Nachtmanna vzniklo 70 900 pick-upů na základě Favoritu a 124 589 pick-upů na základě Felicie.
Na tuto dvojici navázal model Škoda Praktik. Ten nejprve vycházel z první generace Fabie Combi, posléze jej Škoda odvodila od Roomsteru. V obou případech šlo však o standardní osobní verzi se zaslepenými zadními okny a bez zadních sedadel, nikoliv zcela novou karoserii jako u pick-upů. Dnes Škoda žádný čistě užitkový model nenabízí.
Abychom se na závěr vrátili opět k Dacii Duster, v Rumunsku prodávaný pick-up není jedinou užitkovou variantou oblíbeného SUV. Například v Rakousku se nabízí i Duster Fiskal, což je vlastně klasický Duster, ovšem bez zadních sedadel. Místo nich je za předními místy k sezení přepážka a nákladový prostor s délkou 1640 mm. Zadní boční okna jsou potom zaslepená, do nákladového prostoru je ale možné dostat se i přes zadní dveře. Přestavět na dodávku je možné jakýkoliv Duster.