Jan Markovič
15. 6. 2018 6:00
Dnes se vozy kategorie SUV těší velké oblibě. V minulosti se ale automobilky mnohokrát pokusily postavit crossover, off-road nebo SUV, ale jejich projekty nakonec skončily v propadlišti dějin. Připomeňte si zajímavá auta, o kterých se dnes už nemluví.
Monteverdi Safari
Úspěch luxusního off-roadu Range Rover inspiroval řadu automobilek, aby se vydaly podobnou cestou. Jednou z nich byla i dnes už zapomenutá švýcarská značka Monteverdi, která se do té doby soustředila hlavně na výrobu sportovních vozů.
Dárcem orgánů pro luxusní vůz se stal americký off-road International Harvester Scout vyráběný ve Fort Wayne v Indianě už od roku 1961. Na nevzhlednou americkou plechovku už stačilo nasadit jen pohlednější karoserii. O ni se Monteverdimu jako vždy postaralo italské studio Fissore. V roce 1976 se tak světu představil luxusní off-road Monteverdi Safari ve své plné kráse.
Americké kořeny vozu jasně předurčily, co se objeví pod kapotou. Motory byly od Chrysleru a šlo vždy o atmosféricky plněné benzinové osmiválce.
Problém ovšem představovala vysoká palivová náročnost. Auto si se základním motorem běžně řeklo o zhruba 25 litrů benzinu na 100 km, s objemným motorem pak klidně konzumovalo i o dalších deset litrů víc. To na silnicích USA nevadilo, jenže na Evropu bylo moc. A to i přes fakt, že Monteverdi Safari bylo považováno za super exkluzivní off-road pro nejmajetnější řidiče. To vyplývá i z dobového ceníku. Zatímco Range Rover se tehdy prodával za 34 tisíc švýcarských franků, Monteverdi stálo ještě o dalších 5000 franků víc.