BMW je číslem jedna v prodejích elektrických automobilů v České republice. Jak se vám daří v ostatních zemích regionu?
Jsme velice úspěšní i v ostatních krajinách středoevropského regionu, ale nedá se říct, že bychom byli vždy jedničkou na trhu. Velice silně záleží na míře propagace a podpory, jakou vlády jednotlivých zemí poskytují (daňová zvýhodnění a jiná) a samozřejmě na preferencích zákazníků. Samozřejmě jsme však velice pyšni na to, že jsme v České republice číslem jedna v prodejích elektrických vozů, které zaštiťují modely řady nazvané „i“.
Existují nějaké modely, u kterých jste v Česku čekali mnohem větší úspěšnost?
Klíčovou skupinou zákazníků v České republice jsou lidé kupující modely X, jde například o BMW X5 a zejména pak X6. Navíc považme, že 80 procent všech prodaných modelů BMW v současnosti disponuje pohonem všech kol, a je tedy jasné, že naše modely propagujeme v České republice právě tímto směrem. Na druhou stranu i modely řady 2 Active a Gran Tourer si vedou skvěle, neboť se jedná o vozy, které oslovují zcela nové zákazníky, kteří prozatím nejezdili v prémiovém voze. Ve zkratce tedy můžeme říct jedno. Český trh představuje na jedné straně poptávku těch nejluxusnějších a nejdražších SUV značky, na druhé straně, když na něj přijdete s novým produktem, jakým je BMW 2 Active Tourer, přilákáte k přechodu ke značce velké množství nových zákazníků.
Jaká je budoucnost podobných vozů s pohonem předních kol, který je pro BMW relativní novinkou? Plánujete implementovat pohon předních kol i do větších modelů značky?
Vozy s pohonem předních kol, které již máme, zůstanou. Navzdory tomu jsme ale stále značkou, která je známa především skvělými motory a výjimečným pocitem z jízdy, se kterým se nepochybně pojí pohon zadních kol a také systém xDrive. S příchodem modelů řady 2 Active a Gran Tourer však byla potřeba našim zákazníkům zajistit větší přepravní kapacity vozu, které zajistí koncepce předního pohonu a spousta lidí je s tím kupodivu velice spokojena. Ale, jak jsem řekl. Pohon zadních kol a samozřejmě i xDrive jako výhradní pohon našich modelů zůstane.
Ale přesto. Neplánujete nahradit pohon zadních kol i u větších modelů, když je s tím tolik lidí spokojeno?
Ne. Mohu říci s jistotou, že prozatím ne.
Jak vlastně vidíte Českou republiku coby prezident BMW a jak ji vidíte jako Christopher von Tschirchnitz?
Z mého osobního pohledu se jedná o krásnou zemi s nádherným hlavním městem, kam se vždy těším, a také jako zemi s osobitým přírodním kouzlem. Z profesionálního pohledu se jedná o jeden z 12 trhů, který spravuji. Zároveň ale pozoruji, že Česko je jednou z nejrychleji rostoucí zemí se sílící ekonomikou a také v ní žije spousta lidí s vysokým povědomím o automobilovém průmyslu. A právě od toho se odvíjí kvalita našich prodejen u vás. Když se podíváte na čtyři dealery BMW v Praze, jedná se vždy o naprosté profesionály s těmi nejmodernějšími prodejními terminály, pečlivě proškolenými techniky, prodejci a ostatním personálem. A na to jsme velice pyšní. V celkovém souhrnu tedy mohu říci, že vzdělanost a profesionalita u BMW je v Česku na velmi vysoké úrovni, což je velice důležité, když chcete zvyšovat dobré povědomí o značce stejně jako prodeje vozů v prémiovém segmentu.
V České republice BMW podporuje hodně sportovních hvězd a známých osobností. Plánujete v tomto trendu pokračovat, nebo jej dokonce rozšířit do různých odvětví?
V BMW máme dva základní směry, jakými chceme podporovat a pomáhat k úspěchům. První se týká kulturních a společenských akcí, jakou byl například poslední filmový festival v Karlových Varech. Musím se přiznat, že tato spolupráce se nám velice líbila, neboť se těšila velké oblibě a já se již teď těším na další ročník, kterého se vůbec poprvé zúčastním. A druhým směrem nebo pilířem jsou sportovní události a úspěšní sportovci. Zde si momentálně nejvíce zakládáme na spolupráci v biatlonu, ve které jsou Češi a zejména ženy jedním z nejúspěšnějších národů, a velice nás proto těší, že právě je můžeme s hrdostí podporovat. Existuje samozřejmě i spousta dalších akcí, ve kterých je právě BMW hlavním partnerem, nicméně v současnosti jsou pro nás prioritou tyto dva směry, protože cítíme, že naši zákazníci se sponzoringem BMW v tomto odvětví nejen souhlasí, ale jsou za něj dokonce rádi.
Na malý moment se ještě vrátím k elektrickým vozům. Propagujete nebo zvýhodňujete nějak financování modelů „i“, právě kvůli lepší prodejnosti?
Předně, koupit si vůz s pohonem na elektřinu není otázkou zvýhodnění či snad lepší ceny. Koupě takového vozu tkví především v rozhodnutí zákazníka, zda chce podporovat pokrok a ekologickou dopravu. Každý člověk si tak musí při koupi vozu položit otázku, zda chce řídit elektrický vůz, či nikoliv. Pokud si odpoví, že ano a projeví zájem o námi nabízené elektrické modely, máme samozřejmě připravený zvýhodněný plán, který se bude snažit maximálně vyjít vstříc potřebám konkrétního zákazníka. V České republice jsme prodali dost modelů BMW i3 a víme od pozitivní zpětné vazby zákazníků, že jsou bez problému schopni si vystačit i s poskytovaným dojezdem tohoto elektromobilu. Mají nastavený svůj konkrétní profil, o kterém bezpečně vědí, zda stačí k dojezdu na běžná místa, a jejich životy jsou tak s těmito vozy mnohem jednodušší. Vědí, kdy vůz nabíjet a jak daleko se s ním vydat. A myslím, že přesně to je podstatou vozu BMW i3 myšleno, neboť k provozu ve městě jako je Praha, skvěle sedí.
Chystá BMW i větší elektrické modely?
Dříve nebo později jistě ano, v současnosti však nemohu říci, kdy se tak stane.
Přesto se zeptám: Máme očekávat spíše implementaci elektrického pohonu do běžných modelů, jako je řada 3, 5 nebo 7, nebo přijdou i větší modely řady „i“?
Tak letos si prozatím vystačíme s existujícími modely a také s novou červenou barvou BMW i8, která je dle mého soudu nádherná a dodává vozu agresivnější charakter a sportovnější vzhled. Na vaši otázku o větších modelech řady „i“ je však ještě brzo.