BMW: Češi kupují naše elektromobily i bez podpory státu. Naučili se jít s dobou

Jan Markovič Martin Müller, Jan Markovič
3. 3. 2016 9:28
Žádná státní podpora? Zdá se, že to nevadí. Češi budou stejně kupovat elektrické BMW i3, nebo dokonce hybridní sporťák BMW i8. Mnichovské automobilce se totiž podařilo zachytit zajímavý trend. Lidé si ekologická auta kupují i proto, že prostě chtějí vypadat pokrokově. BMW se ale daří i v jiných segmentech. „Obzvlášť úspěšné jsou v Česku také vozy s pohonem všech kol, zejména pak modely X5 a X6. Až 80 procent prodaných aut je 4x4,“ říká v rozhovoru prezident BMW pro 12 trhů střední a východní Evropy Christopher von Tschirchnitz.
Mohu říci s jistotou, že prozatím ne, odpovídá Christopher von Tschirchnitz na dotaz, zda se pohon předních kol objeví i u větších modelů BMW.
Mohu říci s jistotou, že prozatím ne, odpovídá Christopher von Tschirchnitz na dotaz, zda se pohon předních kol objeví i u větších modelů BMW. | Foto: Petr Šikl

BMW je číslem jedna v prodejích elektrických automobilů v České republice. Jak se vám daří v ostatních zemích regionu?
Jsme velice úspěšní i v ostatních krajinách středoevropského regionu, ale nedá se říct, že bychom byli vždy jedničkou na trhu. Velice silně záleží na míře propagace a podpory, jakou vlády jednotlivých zemí poskytují (daňová zvýhodnění a jiná) a samozřejmě na preferencích zákazníků. Samozřejmě jsme však velice pyšni na to, že jsme v České republice číslem jedna v prodejích elektrických vozů, které zaštiťují modely řady nazvané „i“.

Existují nějaké modely, u kterých jste v Česku čekali mnohem větší úspěšnost?
Klíčovou skupinou zákazníků v České republice jsou lidé kupující modely X, jde například o BMW X5 a zejména pak X6. Navíc považme, že 80 procent všech prodaných modelů BMW v současnosti disponuje pohonem všech kol, a je tedy jasné, že naše modely propagujeme v České republice právě tímto směrem. Na druhou stranu i modely řady 2 Active a Gran Tourer si vedou skvěle, neboť se jedná o vozy, které oslovují zcela nové zákazníky, kteří prozatím nejezdili v prémiovém voze. Ve zkratce tedy můžeme říct jedno. Český trh představuje na jedné straně poptávku těch nejluxusnějších a nejdražších SUV značky, na druhé straně, když na něj přijdete s novým produktem, jakým je BMW 2 Active Tourer, přilákáte k přechodu ke značce velké množství nových zákazníků.

Jaká je budoucnost podobných vozů s pohonem předních kol, který je pro BMW relativní novinkou? Plánujete implementovat pohon předních kol i do větších modelů značky?
Vozy s pohonem předních kol, které již máme, zůstanou. Navzdory tomu jsme ale stále značkou, která je známa především skvělými motory a výjimečným pocitem z jízdy, se kterým se nepochybně pojí pohon zadních kol a také systém xDrive. S příchodem modelů řady 2 Active a Gran Tourer však byla potřeba našim zákazníkům zajistit větší přepravní kapacity vozu, které zajistí koncepce předního pohonu a spousta lidí je s tím kupodivu velice spokojena. Ale, jak jsem řekl. Pohon zadních kol a samozřejmě i xDrive jako výhradní pohon našich modelů zůstane.

Ale přesto. Neplánujete nahradit pohon zadních kol i u větších modelů, když je s tím tolik lidí spokojeno?
Ne. Mohu říci s jistotou, že prozatím ne.

Jak vlastně vidíte Českou republiku coby prezident BMW a jak ji vidíte jako Christopher von Tschirchnitz?
Z mého osobního pohledu se jedná o krásnou zemi s nádherným hlavním městem, kam se vždy těším, a také jako zemi s osobitým přírodním kouzlem. Z profesionálního pohledu se jedná o jeden z 12 trhů, který spravuji. Zároveň ale pozoruji, že Česko je jednou z nejrychleji rostoucí zemí se sílící ekonomikou a také v ní žije spousta lidí s vysokým povědomím o automobilovém průmyslu. A právě od toho se odvíjí kvalita našich prodejen u vás. Když se podíváte na čtyři dealery BMW v Praze, jedná se vždy o naprosté profesionály s těmi nejmodernějšími prodejními terminály, pečlivě proškolenými techniky, prodejci a ostatním personálem. A na to jsme velice pyšní. V celkovém souhrnu tedy mohu říci, že vzdělanost a profesionalita u BMW je v Česku na velmi vysoké úrovni, což je velice důležité, když chcete zvyšovat dobré povědomí o značce stejně jako prodeje vozů v prémiovém segmentu.

V České republice BMW podporuje hodně sportovních hvězd a známých osobností. Plánujete v tomto trendu pokračovat, nebo jej dokonce rozšířit do různých odvětví?
V BMW máme dva základní směry, jakými chceme podporovat a pomáhat k úspěchům. První se týká kulturních a společenských akcí, jakou byl například poslední filmový festival v Karlových Varech. Musím se přiznat, že tato spolupráce se nám velice líbila, neboť se těšila velké oblibě a já se již teď těším na další ročník, kterého se vůbec poprvé zúčastním. A druhým směrem nebo pilířem jsou sportovní události a úspěšní sportovci. Zde si momentálně nejvíce zakládáme na spolupráci v biatlonu, ve které jsou Češi a zejména ženy jedním z nejúspěšnějších národů, a velice nás proto těší, že právě je můžeme s hrdostí podporovat. Existuje samozřejmě i spousta dalších akcí, ve kterých je právě BMW hlavním partnerem, nicméně v současnosti jsou pro nás prioritou tyto dva směry, protože cítíme, že naši zákazníci se sponzoringem BMW v tomto odvětví nejen souhlasí, ale jsou za něj dokonce rádi.

Na malý moment se ještě vrátím k elektrickým vozům. Propagujete nebo zvýhodňujete nějak financování modelů i, právě kvůli lepší prodejnosti?
Předně, koupit si vůz s pohonem na elektřinu není otázkou zvýhodnění či snad lepší ceny. Koupě takového vozu tkví především v rozhodnutí zákazníka, zda chce podporovat pokrok a ekologickou dopravu. Každý člověk si tak musí při koupi vozu položit otázku, zda chce řídit elektrický vůz, či nikoliv. Pokud si odpoví, že ano a projeví zájem o námi nabízené elektrické modely, máme samozřejmě připravený zvýhodněný plán, který se bude snažit maximálně vyjít vstříc potřebám konkrétního zákazníka. V České republice jsme prodali dost modelů BMW i3 a víme od pozitivní zpětné vazby zákazníků, že jsou bez problému schopni si vystačit i s poskytovaným dojezdem tohoto elektromobilu. Mají nastavený svůj konkrétní profil, o kterém bezpečně vědí, zda stačí k dojezdu na běžná místa, a jejich životy jsou tak s těmito vozy mnohem jednodušší. Vědí, kdy vůz nabíjet a jak daleko se s ním vydat. A myslím, že přesně to je podstatou vozu BMW i3 myšleno, neboť k provozu ve městě jako je Praha, skvěle sedí.

Chystá BMW i větší elektrické modely?
Dříve nebo později jistě ano, v současnosti však nemohu říci, kdy se tak stane.

Přesto se zeptám: Máme očekávat spíše implementaci elektrického pohonu do běžných modelů, jako je řada 3, 5 nebo 7, nebo přijdou i větší modely řady „i“?
Tak letos si prozatím vystačíme s existujícími modely a také s novou červenou barvou BMW i8, která je dle mého soudu nádherná a dodává vozu agresivnější charakter a sportovnější vzhled. Na vaši otázku o větších modelech řady „i“ je však ještě brzo.

 

Právě se děje

Další zprávy