Rok od roku se, i díky pravidelnému testování bezpečnostními experty, vylepšuje bezpečnost v dálničních tunelech na hlavních evropských trasách.
Z těch, které prošly testem letos, vyhověly všechny, byť samozřejmě ne zcela dokonale. Hlavním rizikem zůstává nedostatek únikových cest.
V průzkumu Mezinárodní automobilové federace FIA, jehož výsledky poskytl Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK), byly letos nejlépe ohodnoceny rakouské tunely Tauern a holandský Roer. Naopak mezi nejhorší testované tunely patřily švýcarský Gubrist a Isla Bella. Hodnotitelé měli výhrady k únikovým cestám a systému dozoru.
České tunely problém s bezpečností nemají
Celkem bylo testováno deset dálničních tunelů v pěti zemích Evropy. Rakouský Tauern získal hodnocení velmi dobré v sedmi z osmi hodnotících kritérií. Pouze v případě požární ochrany obdržel hodnocení dobré. Holandský tunel Roer zvítězil v pěti z osmi kritérií. Hodnocení dobré obdržel za ventilaci a dopravní dozor.
České tunely letos testovány nebyly, ale pokud by do nich experti zavítali, zřejmě by mnoho výhrad neměli. "České tunely jsou většinou nové a mají moderní techniku oproti mnoha zahraničním, které již fungují dlouhé desítky let," uvedl prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
"Vloni, když se mezi dvacítkou testoval také Strahovský tunel, skončil v celkovém pořadi na třetím mísřtě," dodal Vaníček. Předloni pak obdobně dobře obstál tunel Panenská na dálnici z Ústí nad Labem do Drážďan. Ten má délku přes dva kilometry a ve většině hodnocených kritérií získal výborné hodnocení.