Orlen není jediný, tankovat benzin bez vyšší složky biolihu nepůjde. A vadí to vůbec?

Orlen není jediný, tankovat benzin bez vyšší složky biolihu nepůjde. A vadí to vůbec?
Palivo E10 se skutečně v evropských státech nabízí na čerpacích stanicích už více než deset let. Při jeho zavádění se tehdy, například v Německu, rovněž motoristé obávali, že benzin s větším podílem biosložky bude motorové soustavě škodit.
Na palivo s vyšším podílem biosložky přejdou po Novém roce prakticky všechny pumpy, protože ho v Česku vyrábí Unipetrol. Motoristé ho budou tankovat od příštího roku zřejmě i u Tank ONO.
Také na čerpačkách MOL se začne prodávat 95oktanový benzin E10 po Novém roce.
EuroOil sice nabízí naftu bez biosložek, u benzinu to ale neplatí.
Foto: Shutterstock
Eva Srpová Eva Srpová
23. 11. 2023 12:08
Orlen Unipetrol je dominantní dodavatel paliv pro čerpací stanice v Česku. Většina značek přejde na 95oktanový benzin s vyšším podílem biosložky ve stejnou dobu, kdy se v rafinerii Unipetrolu začne vyrábět. Tedy s lednem příštího roku. Motoristé se ale bojí zbytečně, pro nová auta problém neznamená, majitelům starých vozů se doporučuje přejít na prémiové palivo.

Když společnost Orlen minulý týden zveřejnila informaci, že od Nového roku bude na svých čerpacích stanicích prodávat benzin s označením E10, který obsahuje až 10 procent složky vyráběné z obnovitelných zdrojů namísto současných pěti, mnoho motoristů to bralo nelibě.

Na facebookové stránce Orlenu se pod příspěvkem záhy objevilo mnoho zpráv uživatelů sociální sítě, které Orlen za tento krok kritizují.

"To už můžu jezdit na olej z hranolků od Mekáče a vyjde to nastejno," píše rozhořčeně jeden z nich. "U vás končím, jdu jinam," vyhrožuje mnoho dalších. Jen málo komentářů je smířlivých. Jeden z nich ale uvádí: "Lidi tady brečí, přitom všude po Evropě už E10 benzin mají a problémy nejsou."

Palivo E10 se skutečně v evropských státech nabízí na čerpacích stanicích už více než deset let. Při jeho zavádění se tehdy, například v Německu, motoristé rovněž obávali, že benzin s vyšším podílem biosložky bude motorové soustavě škodit.

Například německý autoklub ADAC v roce 2011 provedl dokonce test na 2,2litrovém Opelu Signum, při kterém se po ujetí 27 tisíc kilometrů projevilo poškození benzinového čerpadla, a vinil z toho právě palivo E10. Pro jeho používání zmíněný Opel ale nebyl schválen.

Mnohaletá zahraniční praxe pak ukázala, že s benzinem E10 nemá většina novějších aut potíže. A tak ten stejný německý ADAC letos v říjnu naopak vysvětluje, proč by se motoristé neměli "biopaliva" bát a v článku vyvrací předsudky, které se kolem paliva s desetiprocentní příměsí etanolu objevují.

"Pokud je vaše vozidlo kompatibilní s E10, můžete mít absolutní klid. Použití E10 nemá žádný vliv na funkční bezpečnost, životnost nebo jeho opotřebení. Výrobci vozidel ani ADAC si nejsou vědomi žádného poškození motoru u vozidel, jež mají pro E10 doporučení, které by bylo možné vysledovat v důsledku jeho tankování," uvádí na svých stránkách.

Tiší i obavy, že toto palivo zvyšuje spotřebu, když energetický obsah etanolu se vyrovná jen asi dvěma třetinám energetického obsahu benzinu. Podle ADAC se spotřeba s E10 zvýší jen asi o jedno procento.

Orlen a všichni další

Toto palivo společnost musí nabízet proto, že evropská legislativa nařizuje snižovat emise jak při výrobě paliva samotného, tak při jeho distribuci. Benzin má snížit emise skleníkových plynů.

Firma Orlen má tu smůlu, že kritika je primárně směřována na ni, protože se zprávou o přechodu na nové palivo přichází v Česku jako první. Ostatní společnosti se tak ocitly tak trochu v jejím stínu, přitom, jak někteří motoristé pod příspěvkem stránky Orlenu na Facebooku bláhově tvrdí, že půjdou jinam, ve skutečnosti nebudou mít kam.

Orlen Unipetrol je dominantní dodavatel paliv pro čerpací stanice v Česku. Většina značek přejde na 95oktanový benzin s vyšším podílem biosložky ve stejnou dobu, kdy se v rafinerii Unipetrolu začne vyrábět. Tedy s lednem příštího roku.

"Palivo s označením E10 se v naší síti objeví na čerpacích stanicích dle všeho od 1. ledna příštího roku. V podstatě v době, kdy dodavatelé začnou dodávat palivo s touto specifikací. Nahradí benzin MOL EVO 95 s aktuální specifikací E5," říká pro Aktuálně.cz Tomáš Trč z tiskového oddělení společnosti MOL.

"Zvýšení obsahu biosložky v automobilovém benzinu BA 95 se uskuteční postupně během roku 2024. Je to téma, o kterém jako odvětví diskutujeme již dlouho a které je v souladu s naším závazkem snižovat emise CO2 v dopravě," říká za společnost Shell Jana Voštinárová, ředitelka korporátní komunikace.

Společnost OMV se odmítla k tématu na dotaz redakce vyjádřit.

Podle Anety Turnovské, tiskové mluvčí společnosti Globus, která u svých obchodních domů provozuje čerpací stanice, se jich přechod výrobců pohonných hmot na benzin E10 dotkne samozřejmě také. 

"V tomto ohledu jsme plně odkázáni na naše dodavatele a jejich nabídku, které se musíme přizpůsobit. Naše čerpací stanice na benzin s vyšším podílem biosložky přejdou postupně zkraje příštího roku, nejpozději by k tomuto přechodu mělo dojít do 10. ledna 2024. Nový produkt vždy plně nahradí původní nabídku benzinu E5, nebude docházet k jejich souběžnému prodeji."

Ze společnosti Tank Ono poslal vyjádření Jiří Ondra. "Vše bude záležet na výrobci, tedy rafinerii, co budou vyrábět. My zatím nemáme žádné oficiální informace. Doufám, že budeme vědět více v prosinci."

Pohonné hmoty se v Česku vyrábí v rafineriích Orlen Unipetrolu v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově. Je tedy víc než pravděpodobné, že nový benzin E10 se objeví na pumpách prakticky všech značek, které PHM, konkrétně 95oktanový benzin, odebírají, právě s novým rokem.

V průběhu dní se objevily informace, že snad jedině síť čerpacích stanic EuroOil vlastněná společností ČEPRO, by mohla zůstat u benzinu E5, když prodává naftu bez biosložky. Ale ani v jejich případě se E5 zřejmě nabízet nebude.

"V souvislosti s přechodem klíčových dodavatelů na výrobu benzínu E10 je nutné, aby se tomuto trendu přizpůsobily i čerpací stanice EuroOil," říká Marek Roll, specialista komunikace a marketingu ČEPRO.

Pro která auta se E10 doporučuje

Orlen uvádí, že benzin E10 lze tankovat téměř do všech benzinových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4. Pro tyto účely ostatně existuje také speciální stránka www.e10info.eu, kde je možné zadat značku vozu a zjistit, zda je benzin E10 schválen právě pro váš vůz.

Obecně ale platí, že vozy, jejichž motor splňuje normu Euro 4 a vyšší, mohou BA95 E10 tankovat zcela bez obav. Problémy by mohly nastat u starších soustav, protože vyšší složka biolihu může naleptat těsnění nebo potrubí, u některých dílů dochází rychleji ke korozi. Proto je potřeba motory na nové, "ekologičtější" palivo připravit.

Zákonem garantovaná skladovatelnost paliva je tři měsíce. Poté degraduje, navazuje na sebe příliš vzdušné vlhkosti. Dá se očekávat, že u paliva s vyšším podílem přidaného lihu by motorista měl přísně dodržovat tuto časovou lhůtu a benzin v nádrži nenechávat.

Východisko? Prémiové palivo

Provozovatelé čerpacích stanic tak mají vesměs dvě doporučení. Zaprvé uklidňují ty, kteří se obávají, že by jim benzin s větším obsahem biosložky mohl poškodit auto. Pokud je mladšího roku výroby, nic podle nich nehrozí.

U starších aut je vždy vhodné kontaktovat servis, zda není potřeba vyměnit některé součástky, typicky různá těsnění a pryžové části, které může biolíh v benzinu naleptávat a vysušovat.

Druhou radou je pak přechod na prémiový benzin s vyšším oktanovým číslem. "Pro vozy starší výroby, veterány nebo vozy, které budou dlouho uskladněny například přes zimu, doporučujeme tankovat prémiové palivo s podílem biosložky ETBE. Prémiová paliva mají i pozitivní vliv na čistotu a chod motoru," uvádí například Tomáš Trč z MOL. 

Biosložka ETBE neboli etyl terc-butyléter se sice z lihu vyrábí, ale vodu na sebe neváže. Zajímavostí trhu je fakt, že Verva 100 od Orlenu má složku ETBE v desetiprocentním poměru, jde tedy o palivo E10, ačkoli jiní provozovatelé obvykle nabízejí vysokooktanové benziny z kategorie E5.

Na rozdíl od etanolu je ETBE vhodnější například i pro veterány. 

"Prémiová paliva tankuje do svých vozů drtivá většina našich členů. I proto, že tato auta jezdí jen tu a tam a dlouho stojí mimo sezonu. Běžný benzin by dokázal palivovou soustavu našich vozů výrazně poškodit," potvrzuje Václav Kafka, prezident klubové organizace Veteran Car Club a současně i prezident FKVH (Federace klubů historických vozidel ČR).

 

Právě se děje

Další zprávy