Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Renault

1982: Tyhle dodávky nikoho zajímat nebudou

Koncem sedmdesátých let se Chrysler v Americe trefil do černého s Dodgem Caravan. Do přípravy podobného sedmimístného přepravníku se pustili i v evropské pobočce Chrysleru, která ovšem záhy připadla francouzské Matře. Ta projekt nabídla dlouholetým partnerům v Peugeotu a Citroënu, kde ho rychle zamítli jako podivínskou záležitost bez tržního potenciálu. Matra se proto obrátila na Renault, kde na podvozku připravovaného R21 vznikl model Espace. Než se ostatní vzpamatovali, prodal jich v prvních dvou generacích půl milionu.

 

Právě se děje

Další zprávy