Jan Matoušek
2. 9. 2019 6:02
Anglický termín badge engineering odkazuje na jev v automobilovém světě velmi populární. Zjednodušeně lze říct, že jde o jedno auto, které se ale prodává s logem dvou a více výrobců. Důvodem může být třeba úspora nákladů na vývoj, automobilky také mohou levněji pokrýt více segmentů a případně si tímto způsobem i snížit průměrné emise. Úspěch takového vozu ale také není automatický. V galerii se proto podívejte na deset případů "automobilových kukaček", které se však s prodejním úspěchem nepotkaly.
Kia Elan
Kia Elan není ani tolik příběhem o prodejním neúspěchu. Jde nicméně o jedno z nejbizarnějších aut vzniklých badge engineeringem a ačkoliv se sem tam objeví v prodeji i v Evropě, jde také o téměř zapomenutý typ jihokorejského vozu.
Dvoumístný otevřený vůz vznikl v roce 1989 jako Lotus Elan a už v tomto případě šlo o zajímavé auto. Jednak vzniklo v době, kdy britského výrobce vlastnil americký koncern General Motors. To umožnilo vysoké investice do vývoje, které byly dokonce nejvyšší na jakýkoliv model Lotusu v celého jeho historii. Motory i převodovka pocházely od Isuzu a na rozdíl třeba od Mazdy MX-5 dostal lehký britský roadster pohon předních kol.
Produkce vozu, který nebyl prodejně úspěšný i vzhledem k vyšší ceně a konkurenci v podobě více puristické MX-5, skončila hned dvakrát. Nejprve v roce 1992. Mezi roky 1994 a 1995 vznikla ještě osm set kusová limitovaná Series 2. Lotus pak následně prodal práva na výrobu jihokorejské automobilce Kia. Ta vůz, až na zadní světla, designově prakticky nezměnila. Použila však vlastní osmnáctistovku o výkonu 113 kW, která nahradila silnější přeplňovanou šestnáctistovku v původním Lotusu.
Kia Elan se jako Roadster prodávala například i v Německu a jako Vigato v Japonsku. Mezi lety 1996 a 1999 vznikla asi tisícovka kusů dvoumístného roadsteru. Šlo tak o jeden z prvních pokusů jihokorejské automobilky o image model, na což v nedávné době navázala třeba limuzína Stinger.