Automobilky Audi, BMW, Daimler, Porsche a VW blokovaly užití částicových filtrů, tvrdí německý tisk

ČTK ČTK
23. 7. 2018 15:34
Německý magazín Der Spiegel přišel se zjištěním, že některé německé automobilky se před časem dohodly na blokování použití částicových filtrů ve svých automobilech. Případ budou vyšetřovat úřady jako podezření na porušování hospodářské soutěže.
Pevné částice ve výfukových plynech jsou příčinou mnoha tisíců předčasných úmrtí ročně.
Pevné částice ve výfukových plynech jsou příčinou mnoha tisíců předčasných úmrtí ročně. | Foto: iStock

Berlín 23. července (zpravodaj ČTK) - Německé automobilky Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche se podle magazínu Der Spiegel v minulosti domluvily na tom, že své benzinové vozy nevybaví filtry proti jemnému polétavému prachu.

Jejich instalací by přitom výrazně přispěly k ochraně ovzduší i zdraví lidí. Tímto i dalšími podobnými případy se už zabývají evropské i německé úřady.

Místo toho, aby se pětice výrobců aut snažila co nejlepšími filtry získat výhodu nad konkurencí, dohodli se manažeři společností na tom, že jejich instalaci budou znemožňovat. Na zasedání 18. května 2009 ve Wolfsburgu tak například dospěli k tomuto usnesení: "Nasazení částicových filtrů u spalovacích motorů je třeba bezpodmínečně zabránit".

Jestli se takovou dohodou automobilky provinily proti hospodářské soutěži, musí prošetřit příslušné úřady. Už nyní je ale podle Der Spiegelu jasné, že šlo o "spiknutí proti ochraně životního prostředí a zdraví". Jen v Německu kvůli vysoké koncentraci jemného polétavého prachu ve vzduchu zemře každý rok předčasně kolem 40 000 lidí.

"Případ jasně ukazuje: Dieselová aféra nebyla žádným nedopatřením. Společně organizovaný boj proti nařízením na ochranu životního prostředí patřil zjevně k podnikatelské kultuře," konstatuje Der Spiegel, podle něhož přitom veřejně šéfové firem mluvili o tom, jak jim na ekologii záleží.

První částicové filtry do jednoho ze svých benzinových modelů v Evropě začal montovat Daimler až v roce 2016.

Pětice automobilek je v hledáčku úřadů také kvůli tomu, že čelí podezření, že se v minulosti domlouvala na stejných podmínkách pro nákup oceli. Podobně slaďovala i techniku, kterou využívá pro čištění dieselových aut.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

V Chrastavě hořela výrobní hala, škoda bude za 100 milionů

Zhruba pět hodin bojovali hasiči s požárem průmyslového objektu v Chrastavě u Liberce. Vpodvečer dostali oheň pod kontrolu. Hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Kvůli ohni se evakuovalo asi 100 lidí. Nikdo nebyl zraněn. Škoda byla předběžně odhadnuta na 100 milionů korun. Dohašování skrytých ohnisek potrvá do noci, řekl krajský mluvčí hasičů Jakub Sucharda.

"Bude to dlouhodobá záležitost, hala byla zasažena ve velkém rozsahu," dodal. Podle něj bylo ohněm poškozeno několik tisíc metrů čtverečních. Hořelo v areálu pobočného závodu firmy Grupo Antolin. Požár zasáhl výrobní halu na polyuretanové výrobky společně se sklady. Lidem v okolí město preventivně doporučovalo, aby neotevírali okna.

"Laboratoř z Kamenice nenaměřila zvýšené koncentrace žádných jedovatých látek v ovzduší," uvedl Sucharda. Příčina požáru se bude zjišťovat a vyšetřování podle Suchardy zřejmě potrvá delší dobu. Vyšetřovatel příčin požáru a policisté začnou s šetřením v sobotu po poledni. Kvůli požáru nejezdily odpoledne vlaky na trati mezi Libercem a Chrastavou. Provoz železnice ve zpomaleném režimu byl obnoven navečer.

Zdroj: ČTK
Další zprávy