Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.
Foto: Fortepan / Chuckyeager tumblr

Do 54 & Do 56 - Doubledecker nemusí být jen britský

Patrové autobusy má většina lidí spojené s Londýnem a červenou barvou. Ne zrovna málo jich přitom jezdilo také v NDR, konkrétně ve východním Berlíně, na popud jehož dopravního podniku, který zoufale potřeboval obnovit vozový park po druhé světové válce, modely Do 54 a jeho pozdější nástupce Do 56 vznikly. Nutno podotknout, že patrové autobusy jezdily v německém městě úspěšně už před válkou.

Základem obou byl nákladní automobil IFA H6, přičemž sériová produkce začala v roce 1956. Základní konstrukce karoserie byla dřevěná, pokrytá kovovými pláty, až pozdější typ Do 56 dostal celokovovou konstrukci karoserie. Doubledeckery vyráběla vagonka v Budyšíně, která se jinak zaměřovala na železniční techniku, celkem se do nich vešlo dvaapadesát sedících cestujících.

Dohromady vzniklo jen pár stovek východoněmeckých patrových autobusů, většina našla uplatnění v Berlíně, několik kusů Do 56 ale nakonec vzniklo i pro dopravní podniky dalších východoněmeckých měst. Po konci životního cyklu v první polovině 70. let se řada doubledeckerů dostala do soukromých rukou. 

 

Právě se děje

Další zprávy