Auta s motorem vzadu nevyráběla jen Škoda. Připomeňte si pokusy ostatních automobilek

Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Foto: Radek Pecák

Volkswagen Brouk

Typ, který měl zhmotnit představy Adolfa Hitlera o lidovém voze, vznikl těsně před druhou světovou válkou. V poválečné době těžil z toho, že koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu byla ze všech nejlevnější. Šlo přitom o "dospělý" a spolehlivý automobil, který Německo a značnou část Evropy postavil na kola, navíc uspěl také v USA. Výrobce jej v průběhu let zdokonaloval: například zvětšil zadní okno, vylepšil topení, ztlumil hluk, zvýšil výkon motoru a upravil podvozek. V 70. letech však již legendární Brouk z technického hlediska notně zaostával za konkurencí a na trhu se lépe prosazoval Golf. V Německu se Brouk vyráběl do roku 1978; do poloviny 80. let jej firma do západní Evropy ještě dovážela. V Mexiku produkce skončila v roce 2003.

 

Právě se děje

Další zprávy