Kalifornie je jedním z mála států na světě, které na svém území dovolují testování autonomně řízených vozů. Zároveň ale předepisuje výrobcům povinnost podrobně reportovat průběh testování včetně případných potíží nebo nehod. Právě zveřejněné statistiky za období od září 2014 do listopadu 2015 nevyznívají pro auta bez řidiče nejlépe. Informoval o tom americký server Autoblog.com.
Mezi sedmi společnostmi, které mají na kalifornských silnicích dovoleno testovat svá autonomní vozidla, je nejaktivnější americký technologický gigant Google. Firma má flotilu 53 aut. Jejich řidiči ohlásili 272 případů, kdy došlo k selhání systému a museli převzít řízení. V dalších 69 případech se pak posádce zdálo, že hrozí kolize, a zasáhla proto okamžitě do řízení.
Nejhůř ze všech je na tom ale Mercedes-Benz. Firma musela ohlásit 1051 případů selhání autonomního řízení, přičemž v Kalifornii provozuje pouze dvě vozidla. S potížemi se potýkal Volkswagen, který zaznamenal 260 odpojení systému. Nissan hlásil 106. Jediná Tesla neoznámila žádný problém. Její mluvčí ale neinformoval, kolik samoříditelných aut na silnici provozuje, informoval Autoblog.
Problémy oznamují nejen samotné automobilky, ale i dodavatelé dílů, kteří je testují. Bosch zaznamenal 625 problémů, v případě Delphi Automotive to bylo 511 případů.
Proti autonomním vozům se tak v Kalifornii začala zvedat nevole. Mezi největší kritiky těchto aut patří nezisková organizace Consumer Watchdog. „Jak může Google začít nabízet auto bez volantu, brzd, nebo dokonce řidiče, když tato robotizovaná technologie 272krát selhala? Je nezbytné, aby úřady kladly bezpečnost veřejnosti na první místo,“ reagoval na zveřejněné statistiky mluvčí organizace John Simpson.
Přitom právě kalifornské úřady už svůj přístup k výrobcům aut bez řidiče zpřísňují. Nově by měla posádka testovacího autonomního vozidla podstoupit rozsáhlé školení. Řidiči by pak měli dostat také speciální průkaz k řízení takového automobilu. Předtím, než se sériové vozy dostanou do prodeje, budou si muset výrobci nechat veškerou technologii certifikovat od nezávislých společností.
Na takové zpřísnění reagoval Google prohlášením, že je vývojem hluboce zklamaný. „Přestože ještě nejsme připraveni prohlásit, že naše auta jezdí na silnicích bezpečněji než průměrný řidič, jsme rádi, že se nám daří postupně zlepšovat. Blíží se den, kdy do našich aut pozveme i zástupce veřejnosti,“ neztrácel po oznámení výsledků optimismus ředitel projektu samořídících automobilů Googlu Chris Urmson.