Povinnost zahalovat si ústa a nos mimo domov stanovila vláda 19. března coby jedno z opatření mírnících šíření nemoci covid-19 způsobené novým typem koronaviru. Toto nařízení na sebe vzalo 30. března ministerstvo zdravotnictví, platilo ještě ve čtvrtek krátce po poledni. Resort z pravidla vyčlenil dvě výjimky, které představovali osamocení šoféři v osobním voze a děti do dvou let.
"Toto mimořádné opatření současně naprosto jednoznačně stanovuje dvě výjimky, nicméně o zavřené kabině prostředků MHD v nich není ani zmínka. Z toho vyplývá, že povinnost mít zakrytý nos a ústa se vztahuje také na řidiče dopravních prostředků a jejich pobytu na pracovišti včetně doby jízdy," řekl Aktuálně.cz vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík.
Soupravy metra, tramvají a autobusů mají přitom kabiny pro řidiče oddělené. Cestujícím riziko nehrozí. Centrálně se po řidičích při směně zmíněné opatření ministerstva nevymáhalo. Pro šoféry tramvají se to ale změnilo 8. dubna. Vedení jednotky Provoz Tramvaje, jak se příslušný úsek dopravního podniku jmenuje, oznámilo, že ke zmíněnému termínu začne s plošnou kontrolou dodržování nařízení.
Zákony platí pro každého
Podnět k tomuto kroku dal Jiří Zabloudil, předseda Odborové rady sdružující čtyři z 28 odborových organizací pražského dopravního podniku. Nasbíral podle svých slov stížnosti od desítek řidičů, jimž vadilo, že někteří kolegové roušky nenosí. "Zákony platí pro každého. Když řidič střídá jiného, který nemá roušku, je to bezpečnostní riziko. Desítky řidičů měly kvůli tomu obavy," řekl Aktuálně.cz.
Zakrývání dýchacích cest podle něj brání především tomu, aby šofér nenechal svému následníkovi v kabině na řídicím panelu kapénky s virem. "Kdyby to byl jejich vůz, tak to je v pořádku. Ale není. Kdokoliv přijde po nich, tak virus vydrží i dva tři dny naživu. Tohle nelze riskovat, pohodlí musí jít stranou," vysvětluje Zabloudil.
Kontrolám od středy podléhaly dva tisíce řidičů tramvají, kteří v pražském dopravním podniku slouží. V ranní a odpolední špičce jich je v terénu zhruba 340. Prověrky byly namátkové. Prováděli je řidiči-instruktoři, kteří za normálních okolností dohlížejí na dodržovaní běžných předpisů. Povinnost nosit během směny roušky ověřovali buď na konečných, nebo na vybraných zastávkách.
"Když nosím roušku, zamlžují se mi brýle a nemohu adekvátně reagovat na situace v silničním provozu," řekl Aktuálně.cz Vratislav Feigel, předseda jiného odborového sdružení OSPEA, které zastřešuje zhruba šest stovek řidičů tramvají. Stejně jako on přemýšlí řada jeho kolegů, ve vymáhání ministerského nařízení neviděli smysl. Naopak ho považují za výraznou komplikaci v práci.
Problém není jen s vdechováním kysličníku
Upozorňují na další rozměr zakrývání dýchacích cest po celou dobu mnohdy i desetihodinové směny. Některým řidičům se hůř dýchalo, případně se jim dělalo nevolno. "Stěžovali si hlavně alergici. Mají s tím problémy, někteří jsou po dvou hodinách malátnější," řekl Aktuálně.cz Feigelův kolega z odborů Antonín Růžička. Varuje, že řízení tramvaje v takové kondici znamená riziko pro bezpečnost cestujících.
"Člověk po dobu výkonu třeba osmi nebo deseti hodin směny dýchá zpět zplodiny, které sám vypouští," vysvětluje odborářský předák Feigel, z čeho malátnost plyne. Původce podnětu ke kontrolám Zabloudil uvedené argumenty odmítá. Sám podle svých slov používá respirátor, v kterém se mu dýchá bez problémů. Zamlžování brýlí lze podle něj předejít tak, že si je člověk předem ponoří do slané vody.
Pražský krizový štáb proti rouškám
- Odboráři ze sdružení OSPEA upozornili premiéra Andreje Babiše na problémy spojené s nošením roušky při řízení vozů MHD už 2. dubna. Krizový štáb hlavního města Prahy pak po podnětu od vedení dopravního podniku přijal 3. dubna usnesení, že primátor Zdeněk Hřib v tomto duchu bude apelovat na ministerstvo dopravy.
- "Při nasazení roušky dochází při dýchání k opětovnému nadechování oxidu uhličitého, který již byl vydechnut. Dochází k menšímu přísunu kyslíku do plic a tím pádem do celého těla. Z tohoto důvodu u člověka dochází poměrně rychle k větší únavě a tím pádem i ke ztrátě bdělosti a koncentrace, zvýšení jejich nervozity a tím nepřímo k ohrožení jejich bezpečné jízdy.
- U řidičů tramvají, řidičů autobusů MHD a strojvedoucích metra je zabránění únavy a ztráty bdělosti a koncentrace prioritní z bezpečnostních důvodů. U těchto profesí je nutná co nejkratší reakční doba na vzniklý problém a také nutná stoprocentní koncentrovanost po celou dobu jízdy vozidla, které řídí. Proto jsou u těchto profesí i zákonem přesně nařízené bezpečnostní přestávky a maximální doby řízení, které nezohledňují nová rizika spojená se zakrýváním nosu a úst," stojí v odůvodnění usnesení, které má Aktuálně.cz k dispozici.
Primářka pneumologické kliniky Thomayerovy nemocnice Martina Vašáková námitky proti řízení v roušce chápe. Potvrzuje, že dýchání v ní je náročnější. "Není to jen potíž se zpětným vdechováním kysličníku, ale chce to i větší nádechové úsilí. Překážka neklade velký odpor, ale klade. Můžou z toho být unavení, velký problém mají lidé s chronickou obstrukční plicní nemocí, plicní fibrózou nebo s nemocným srdcem," řekla Aktuálně.cz
Stačí, když se špatně napiju
Odborář Růžička oponuje stanovisku kolegy Zabloudila, který kontroly hájí, že nikdo nebude bezohledně kýchat do prostoru kabiny. Navíc stejné riziko podle něj hrozí, když bude řidič v kabině jíst nebo pít. "Stačí, když se špatně napiju nebo mi zaskočí suchý rohlík, a stejně to tam poprskám," vysvětluje odborář, proč je trvání na roušce zbytečné.
Zmínil tak další hledisko, jež povinnost mít zahalené dýchací cesty problematizovalo. Vzhledem k průběhu směny se řidiči stihnou najíst či napít během několikaminutové pauzy na konečné. Drtivá většina řidičů ale jí a pije ve voze, protože mnohdy nedostatečné zázemí na konečných zastávkách jim to neumožňuje. Ochranu nosu a úst si během svačiny tak jako tak museli sundat, čímž nevyhnutelně nařízení porušovali.
Vedení dopravního podniku navzdory čerstvě nařízeným kontrolám uvedené námitky bralo v úvahu. Už minulý týden v pátek je podle informací Aktuálně.cz nechalo tlumočit při zasedání krizového štábu pražského magistrátu. "V uzavřené kabině není nošení roušky potřebné právě ze zmíněných důvodů, takoví řidiči by měli mít výjimku," řekl Aktuálně.cz radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Jedním za závěrů jednání štábu bylo, aby primátor hlavního města Zdeněk Hřib v tomto duchu apeloval na vládu. Tento čtvrtek se návrh zmíněné výjimky dostal kabinetu na stůl, ministr zdravotnictví Adam Vojtěch na ni kývl. Od čtvrtečního podvečera nemusí mít šoféři při řízení v uzavřené kabině ústa a nos zakryté. "Jsem rád, že konečně zvítězil zdravý rozum. Nyní budou moci řidiči bezpečně přepravovat cestující," těší odborářského předáka Feigela.