Tramvaje prohrály s autobusy. I kvůli moderní technice

Radek Nohl Radek Nohl
2. 12. 2014 17:46
Zatímco stovky vlaků a tramvají v celé republice stály, automobily či autobusy takové problémy až na několik výjimek neměly. Důvodem je i neobvyklé počasí.
Tramvaje v Praze se kvůli počasí zastavily poprvé.
Tramvaje v Praze se kvůli počasí zastavily poprvé. | Foto: Viktor Vondra

Praha - Ledovka ochromila část České republiky, paralyzovala stovky vlakových spojů a v Praze úplně zastavila tramvajovou dopravu. Jenže zatímco kolejová vozidla stála, automobily či autobusy takové problémy až na několik výjimek neměly.

Meteorologové či dopravní experti to přisuzují neobvyklému počasí, ale i moderní technice. Jelikož v posledních dnech bylo poměrně teplo, tak půda tolik zmrzlá nebyla. Proto podle nich tramvaje či vlaky boj s ledovkou poměrně rychle prohrály. V Praze se dokonce tramvaje kvůli počasí zastavily vůbec prvně v historii.

"Ledovka je nebezpečná v tom, že se drží na vodorovných i svislých plochách. Byla hlavně na těch kolejích, které udržovaly teplotu pod bodem mrazu, a když přišly srážky, tak voda na nich okamžitě zmrzla a vytvářela se námraza," uvedla pro Aktuálně.cz meteoroložka Dagmar Honsová.

Tramvaje by se mohly zničit

Docent Katedry měření elektrotechnické fakulty ČVUT Petr Kašpar Aktuálně.cz řekl, že podobnou situaci za padesát let nepamatuje. "Vždy se říkalo, že když už nic nepojede, aspoň ty vlaky pojedou. A nyní vidíme, že první mráz a první, co končí, jsou vlaky," prohlásil Kašpar.

Podle něj navíc hrozilo, že když by řidiči tramvají či vlaků pokračovali v jízdě, mohli by je zničit. Navíc v některých případech by to ani nebylo možné. Nejmodernější elektronika neumožní tramvajím jet, ani kdyby chtěly. "Elektronika vyhodnotí chybu a napájení odpojí," vysvětlil Kašpar.

Výhoda? Pneumatiky i do -30 °C

Automobily či auta naopak mají výhodu také díky zimním pneumatikám. Ty, aby se dokázaly dobře vyrovnat právě s ledovkou, mají větší množství lamel a mikrolamel.

"Poskytují větší množství hran při kontaktu s vozovkou a tím zajišťují výrazně lepší přilnavost a ovladatelnost automobilu jak při jízdě, tak při brzdění. Navíc moderní směsi s vysokým obsahem siliky tvrdnou až při výrazně nižších teplotách, asi -30 °C," prohlásila marketingová koordinátorka firmy Goodyear Dunlop Katarína Ardová.

A navíc zatímco na silnicích se dá s ledovkou bojovat například pomocí štěrku nebo písku, když se objeví na kolejích, účinný recept proti ni prakticky neexistuje. Konkrétně v Praze proti námraze na silnicích použili směs hrubé technické soli a roztoku solanky, což je chlorid vápenatý.

Mluvčí pražské Technické správy komunikací Barbora Lišková Aktuálně.cz řekla, že s preventivním posypem hlavních komunikací, kterých je 1340 kilometrů, začali již včera před 16. hodinou.

"Likvidační posyp, do kterého bylo nasazeno všech sedmdesát sypačů a padesát kusů další techniky, pak probíhal od 22 hodin do 5 hodin ráno," uvedla pro Aktuálně.cz Lišková.

BESIP: Bez zimní výbavy to nejde

Tramvaje v Praze ale nejezdily kvůli námraze od nočních hodin, provoz byl výrazně omezen už v pondělí večer. V úterý po 15. hodině vyjely zkušebně znovu první soupravy. Dopravu tak přes den zajišťovalo metro a autobusy.

Šéf BESIP Martin Farář však varuje řidiče automobilů při jízdě ve zhoršených podmínkách. "První podmínkou je dobrý technický stav vozu a náležitá zimní výbava. Kromě toho by řidiči ještě více než kdy jindy měli dodržovat skutečný bezpečný odstup, měli by být připraveni na náhle odbočující vozidlo a vůbec dodržovat zásady defenzivní jízdy," dodal Farář.

 

Právě se děje

Další zprávy